کاربرد دستگاه سیل وکیوم در صنعت بسته بندی مواد غذایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۸

کاربرد دستگاه سیل وکیوم در صنعت بسته بندی مواد غذایی

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم با ایجاد پوششی بر روی ظروف پلاستیکی مختلف از محصولات موجود در آن محافظت می کند.

به گزارش واحد یازرگانی صبا، بکارگیری دستگاه سیل وکیوم در بسته بندی و پک کردن انواع سبزیجات، خشکبار، لبنیات، غذاهای نیمه آماده، محصولات تک نفره، گوشت، ماهی و… سبب شده تا این دستگاه جایگاه مهمی در صنعت بسته بندی غذایی داشته باشد. دستگاه بسته بندی سیل وکیوم با ایجاد پوششی بر روی ظروف پلاستیکی مختلف از محصولات موجود در آن محافظت می کند. وجود سیستم های تزیق گاز و پمپ وکیوم نیز سبب می شود تا تازگی و کیفیت محصول حفظ شده و فساد آن به تعویق افتد.

امروزه با توجه به عوض شدن سبک زندگی تقاضا برای مواد غذایی بسته بندی بیشتر شده و این موضوع مستلزم این است که مواد غذایی در شرایطی بسته بندی شوند که کیفیت خود را از دست ندهند.دستگاه سیل وکیوم یکی از بهترین روش ها برای نگهداری مواد غذایی در طولانی مدت است. از این روش برای نگهداری مواد غذایی حساس و فاسد شدنی استفاده می شود.

 دستگاه سیل چیست؟

دستگاه بسته بندی سیل بهترین گزینه برای بسته بندی مواد غذایی است. این دستگاه می تواند در ابعاد مختلف و برای ظروف متفاوت ساخته شود. برای داشتن مناسب ترین دستگاه سیل در ابتدا باید ابعاد ظرف مورد نظرتان را داشته باشید. بعد از مشخص شدن ابعاد ظرف مرحله بعدی این است که بدانید محصولتان نیاز به تزریق گاز یا وکیوم دارد یا خیر. این موارد به صورت تقریبی می تواند به شما در انتخاب بهترین نوع دستگاه بسته بندی سیل کمک کند.

از دستگاه سیل وکیوم در صنعت بسته بندی مواد غذایی بسیار استفاده می شود. دستگاه بسته بندی سیل حرارتی در مدل های دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ساخته شده و امکان نصب سیستم های تزریق گاز و پمپ وکیوم در مدل تمام اتوماتیک آن وجود دارد.

انواع دستگاه سیل وکیوم

انواع مختلفی از دستگاه بسته بندی سیل وکیوم موجود است که با توجه به نیاز مشتری در ابعاد و مدل های مختلف ساخته می شود. به طور کلی دستگاه سیل در دو حالت حرارتی و القایی ساخته می شود. در این مقاله شما را با انواع دستگاه های سیل آشنا می کنیم.

دستگاه سیل حرارتی

دستگاه سیل حرارتی قابلیت بسته بندی انواع ظرف ها با مدل و شکل های مختلف را دارد. در این مدل دستگاه با ایجاد حرارت و با کمک المنت هایی که در دستگاه کار گذاری شده است دهانه ظرف پرس می شود. این دستگاه قابلیت نصب سیستم تزریق گاز و وکیوم را نیز دارد. گاز و وکیوم برای محصولات حساسی که ممکن است خیلی زودتر از حالت عادی فاسد شوند بسیار مناسب است و به طول عمر محصول می افزاید.

دستگاه بسته بندی سیل حرارتی خود به دو دسته برقی و پنوماتیک تقسیم می شود. دستگاه پنوماتیک از لحاظ کیفیت بسیار بالا بوده و محدودیتی در ابعاد قالب ندارد و با هر اندازه ای قابل سفارشی سازی است. همین امر باعث بالا رفتن سرعت کار این دستگاه شده است. در این مدل از دستگاه سیل وکیوم به حرکت در آوردن فک ها برای پرس کردن دهانه ظرف و همچنین به حرکت درآوردن کشوی دستگاه بسته بندی سیل با استفاده از کمپرسور انجام می شود.
دستگاه سیل برقی دارای موتور بوده و این مورد سبب افزایش هزینه نگهداری و افزایش استهلاک دستگاه می شود. این دستگاه از لحاظ سرعت عملکرد و کیفیت قابل مقایسه با سیل های پنوماتیک نیست.

دستگاه سیل القایی

دستگاه بسته بندی سیل القایی نوع دیگری از دستگاه بسته بندی است که برای ظروف گرد و درب دار مناسب است. عمل سیل در این دستگاه به کمک جریان القایی انجام می شود. این دستگاه در سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ساخته می شود.

 چه محصولاتی را می توان با دستگاه سیل وکیوم بسته بندی کرد؟

امروزه با توجه به اینکه استقبال از غذاهای رستورانی و آماده بسیار بالا است تقاضا برای استفاده از دستگاه های بسته بندی زیاد شده است. البته که استفاده از این دستگاه ها برای بسته بندی باعث رعایت اصول بهداشتی نیز می باشد. از دستگاه سیل وکیوم می توان برای محصولات گرم و سرد نیز استفاده کرد. با کمک این دستگاه می توان انواع محصولات غذایی را در برابر رطوبت، گرما و گرد و غبار حفظ کرد. انواع محصولاتی که می توان با این دستگاه بسته بندی کرد شامل: انواع گوشت، مرغ، سبزیجات تازه، منجمد و سرخ شده، انواع بستنی، لبنیات و غیره است.

 چه ظروفی را می توان سیل کرد؟

همه ظرف های موجود در بازار قابلیت سیل شدن با این دستگاه را ندارند. دستگاه سیل برای ظروف حساس و شکننده اصلا مناسب نیست. فشار حاصل از دستگاه در هنگام سیل شدن باعث شکستن ظروف شیشه ای می شود. همچنین این دستگاه برای ظروف فلزی نیز گزینه خوبی نسیت. در واقع دستگاه سیل وکیوم برای بسته بندی انواع ظروف پلاستیکی از جنس PP، PE، PT و… در ابعاد و اشکال متفاوت استفاده می شود.

نقش وکیوم در بسته بندی محصولات با دستگاه سیل وکیوم

بسته بندی  یکی از مهمترین مراحل در فرآیند تولید مواد غذایی است. حفظ کیفیت، تازگی، طعم و … محصولات مختلف در صنایع غذایی سبب شده تا با راهکارهایی این امر مهم تحقق یابد. در واقع دستگاه وکیوم هوای داخل ظروف را به صورت کامل تخلیه می کند و همین امر باعث می شود تا اکسیژن که یکی از عوامل فساد مواد غذایی است تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته و مدت زمان ماندگاری محصولات بیشتر شود.

 قیمت دستگاه سیل وکیوم

قیمت هر محصولی در مرحله اول بستگی به قطعات تشکیل دهنده آن دارد. همانطور که قبل تر اشاره کردیم، دستگاه سیل به دو نوع برقی و پنوماتیک تقسیم می شود که تفاوت مهم این دو محصول کیفیت و قیمت آن است. دستگاه های سیل پنوماتیک نسبت به سیل های برقی قیمت بالاتر و به طبع در کیفیت، برتری دارند. قیمت این محصول، در مقایسه با وجود متریال بسیار با کیفیت و سرعت عمل دستگاه و همچنین استهلاک پایین آن، بسیار ناچیز است.

با توجه به اینکه قیمت دستگاه سیل وکیوم برقی پایین تر است معمولا طرفداران بیشتری دارد و برای کسب و کار های کوچک و خانگی مناسب است. کار کردن با این دستگاه ساده است و نیاز به آموزش خاصی ندارد.

برگرفته از سایت https://aradmachinery.com

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است