مستند «آنجا باید بهشت باشد» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۰

مستند «آنجا باید بهشت باشد»

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...

به گزارش خبرگزاری صبا یه نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «آن‌جا باید بهشت باشد» با نگاهی متفاوت مسئله مقاومت مردم فلسطین را روایت کرده است. این مستند دو قسمتی در نگاهی کلی، برای به تصویر کشیدن رویارویی فرهنگی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها آن‌هم در مدیوم رسانه تلاش می‌کند و برای رسیدن به این هدف سراغ سینمای مستند رفته است. به عبارت دیگر، در این مستند با بررسی تاریخی یکصد سال گذشته به مخاطب نشان می‌دهد که برخلاف تصویر رایجی که مردم از اشغال فلسطین و اعلام موجودیت اسرائیل در سال‌های پایانی دهه ۱۹۴۰ میلادی دارند، داستان این تقابل کمی به عقب‌تر برمی‌گردد.

 این مستند نشان می دهد که صهیونیست‌ها خیلی پیش‌تر و در قاب‌های تصویر و پرده نقره‌ای سینما به اشغال سرزمین فلسطین پرداخته و اذهان عمومی را برای چنین واقعه‌ای از مدت‌ها قبل آماده کرده بودند.

«آنجا باید بهشت باشد» کاملاً آرشیوی است و تصاویر کمیاب و تا حدودی دیده نشده‌ای را گردآوری کرده است. برای روایت بهتر گفتار متن سوم‌شخص به شکلی زنجیروار آن را همراهی کرده و حوادث پی‌درپی داستان را برای مخاطبی که بعضاً از خیلی از فصل‌های داستان هیچ اطلاعی ندارد بیان می‌کند. حوادثی مانند «روز نکبت»، «جنگ اعراب و اسرائیل»، «انتفاضه» و… که هرکدام در طول این سال‌ها مبنای فیلم‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند اما هیچ‌گاه به ردپای سینمای فلسطین و یا حتی اسرائیل در این وقایع نپرداخته‌اند.

 نام مستند برگرفته از نام آخرین فیلم یکی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان فلسطینی بنام «الیاس سلیمان» است که در واقع به بازپس‌گیری سرزمین ربوده‌شده فلسطینی‌ها اشاره می‌کند. سرزمینی که به امید خدا روزی دوباره به گذشته خود بازخواهد گشت.

نویسنده این مستند دو قمستی عادل انیسی از مستندسازان باتجربه است، تهیه و کارگردانی و جمع‌آوری تصاویر آرشیوی این اثر را داود کاظمی عهده دار بوده و سامان قیطولی تدوینگر و ریحانه اقبالی تیتراژ و گرافیک این مستند هستند.

«آنجا باید بهشت باشد» ۶ و ۱۳ اردیبهشت ساعت ۲۱  به مناسبت روز جهانی قدس از شبکه مستند پخش می شود و تکرارش روز بعد ساعت ۹ خواهد بود. 

برچسب ها:

خطا: فرم تماس پیدا نشد.

نظرات

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

ویدئوهای مرتبط