نگاه اقتصادی در ساخت و تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان وجود ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۰
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری در گفت‌وگو با «صبا»:

نگاه اقتصادی در ساخت و تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان وجود ندارد

نگاه اقتصادی در ساخت و تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان وجود ندارد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به‌عنوان متولی، موظف است قدم در این راه بگذارد و از بودجه‌ای که به این امر تخصیص داده شده به بهترین نحوه استفاده کند

کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در دهه‌‌های اخیر روند پرفرازونشیبی را طی کرده است. روزگاری کانون پرورش فکری نه تنها در حوزه‌‌های مختلف فرهنگ و هنری بلکه در تربیت نسل‌‌های مختلف نقش بسزایی داشت اما رفته‌رفته از اهمیت و نقش آن کاسته شد به‌طوری‌که نتیجه نامطلوب این اتفاق تا حدی در جامعه قابل مشاهده است. با وجود این افت محسوس در دو دهه اخیر اما مدتی است که شاهد نشانه‌‌هایی از حضور دوباره و قوی کانون پرورش فکری به‌خصوص در حوزه سینما هستیم و اخباری را درخصوص ساخت فیلم‌های سینمایی به همت این کانون می‌شنویم. با حامد رهنمائی؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در دهه۵۰ تا ۷۰ نقش مهمی را بر عهده داشت و بسیار تاثیرگذار بود اما در دو دهه اخیر یک سیر نزولی را طی کرد به نظر می‌رسد با مدیریت جدید تحولی در سازوکار آن ایجاد شده است، شاید همچنان به قوت دهه‌‌های۵۰ و ۶۰ در میدان حاضر نشده باشد اما به گواه اخبار فعالیت‌‌ها ظاهرا چشم‌انداز متفاوتی را در نظر دارید؟

کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از ابتدا تا به امروز فعالیت‌‌های گسترده‌ای در حوزه سینما، سرگرمی، بین‌الملل و… داشته و در حکم یک مأمن و مرجع برای خانواده‌‌ها و فرزندان آن‌ها بوده است. همان‌طور که شما گفتید یک دورانی تولیدات کانون در حوزه سینما، تئاتر، نشر و… بسیار بیشتر از چند سال اخیر بود، در دوره گذشته بنا به دلایلی که از سمت مدیران وقت کانون منطقی بوده، فعالیت در برخی زمینه‌‌ها کاهش پیدا کرد و شاید مجموعه‌‌های فرهنگی و هنری که در حوزه‌‌های مختلف شروع به کار کردند باعث شدند اخبار فعالیت در حوزه کودک و نوجوان افزایش پیدا کند و از طرفی فعالیت کانون کم‌رنگ شود. در دوره جدید مدیریتی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در حوزه‌‌های مختلف به‌خصوص سینما که موضوع مورد بحث ما نیز هست برنامه‌ریزی‌‌هایی انجام شده تا بتوانیم جایگاه کانون را احیا و بازسازی کنیم و در حوزه سینما در تلاشیم تا مخاطب داخلی و خارجی، کانون را همچون سابق پررونق و پرافتخار ببیند.

دوره‌ای آثارکودک و نوجوان پیشانی سینمای ایران در عرصه بین‌الملل بودند و کانون پرورش فکری نقش بسزایی در این اتفاق داشت، جایگاه کانون در حال حاضر در عرصه بین‌الملل چطور است و چه چشم‌اندازی برای آن دارید؟

کانون پرورش فکری در حوزه بین‌الملل همواره نقش بسیار موثری داشته است در همین سال‌های اخیر باوجود آن‌که میزان تولیدات کانون کمتر شده اما در عرصه بین‌الملل هنوز هم پخش‌کننده‌‌هایی وجود دارند که به جدیت آثار کانون را پیگیری می‌کنند و در کشور‌‌های مختلف همچنان اسم و لوگو کانون اعتبار و مخاطب خود را دارد.

برنامه مشارکت‌تان با سایر متولیان عرصه سینما چیست؟ ظاهرا نشستی با مدیر سازمان سینمایی داشتید!

در روزهای گذشته با آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی نشستی داشتیم که در آن حول محور سه موضوع گفت‌وگو کردیم. تولید و حمایت از محصولات سینمایی، تجهیز و بهره‌برداری از سینماهای کانون و همکاری در برگزاری جشنواره‌‌های سینمایی عنوان و محوریت این نشست بود. همان‌طور که می‌دانید جشنواره دوسالانه انیمیشن کانون یکی از معتبرترین جشنواره‌‌های منطقه است که امسال سال برگزاری آن نیز هست و امیدواریم با مشارکت سازمان سینمایی بتوانیم به بهترین نحوه آن را برگزار کنیم.

برای ساخت آثار کودک و نوجوان در حال حاضر یکی از متولیان اصلی کانون پرورش فکری است چرا که کمتر پیش آمده بخش خصوصی به این حوزه ورود کند به‌جز چند عروسک برند که هر چند سال یک‌بار روی پرده سینما می‌آیند. با این تفاسیر فعالیت کانون در این حوزه بسیار مهم است و از طرفی هزینه و بودجه دولتی را نیز مطالبه می‌کند. تخصیص بودجه برای این امر تا چه میزان جواب‌گوی نیاز سینماست؟

فارغ از حوزه نشر و سرگرمی، فعالیت در حوزه سینمای کودک و نوجوان به این شکل است که نگاه اقتصادی خیلی در اولویت قرار نمی‌گیرد. شما اگر فیلم‌های ایرانی و موفق ژانر کودک و نوجوان را ببینید متوجه خواهید شد که اولویت سازنده و سرمایه‌گذار آن بحث اقتصادی نبوده است. کانون هم با چنین رویکردی قدم برمی‌دارد و اساسا در مدیریت‌‌های قبل و جدید آن، تولید بدون نگاه اقتصادی یکی از وظایف آن است حال اگر فیلمی به سودی قابل توجه دست پیدا کند و گیشه موفقی داشته باشد این اتفاق کاملا مطلوب است اما همان‌طور که در نشست میان آقای فاضل نظری؛ مدیریت کانون و آقای حیدریان؛ رئیس سازمان سینمایی مطرح شد نگاه اقتصادی در ساخت و تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان وجود ندارد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به‌عنوان متولی، موظف است قدم در این راه بگذارد و از بودجه‌ای که به این امر تخصیص داده شده به بهترین نحوه استفاده کند. در حال حاضر باتوجه به این‌که موسسه‌‌های فرهنگ و هنری بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند یکی از اهداف و ایده‌آل‌‌های کانون این است که در همه حوزه‌‌ها مشارکتی تاثیرگذار با سایر موسسه‌‌ها ایجاد کند. این مشارکت می‌تواند مالی یا به‌شکل حمایت‌‌های دیگری باشد.

کانون دو فیلم سینمایی را در سال۹۷ کلید زده است و ظاهرا می‌خواهید آن‌‌ها را به جشنواره کودک و نوجوان برسانید.

در کانون پرورش فکری، ساخت دو اثر سینمایی به‌صورت هم‌زمان بی‌سابقه بوده است اما در حال حاضر دو فیلم سینمایی «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی‌عباسو «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی با مشارکت فارابی در حال تصویربرداری است.
ملیکا مومنی راد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است