زیست یک هنرمند نقاش در دنیای «نامحدود» سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
گردشی در گالری‌های شهر؛

زیست یک هنرمند نقاش در دنیای «نامحدود» سینما

نمایشگاه «نامحدود» تا 13 اردیهشت ماه در گالری ثالث برپا است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، این روزها طبقه سوم کتابفروشی ثالث در خیابان کریم‌خان میزبان نمایشگاه «نامحدود» صبا صفا است.

این مجموعه شامل برداشت‌های شخصی یک هنرمند عاشق سینما، مخصوصا سینمای کلاسیک است به طوری که وقتی سر به هر طرف می‌چرخانی سکانس یا برداشتی از یک فیلم کلاسیک را قاب شده بر دیوار گالری مشاهده می‌کنی.

«نامحدود» شامل ۱۱ تابلوی نقاشی است که این تابلوها به صورت کلاژ و چیدمان داخل یک قاب قدیمی جای گرفته‌اند. این نقاشی‌ها دنیای هنرمند را نشان می‌دهد که در جهان فیلم‌های کلاسیکی ازجمله فیلم‌های «لئون حرفه‌ای»، «فریدا»، «شجاع‌دل»، «عطر: قصه یک آدمکش»، «پدر خوانده»، «کازابلانکا»، «چارلی چاپلین»، «جوکر» و… در حال پرسه‌زنی است.

نقاشی مربوط به فیلم «شجاع‌دل» لحظه‌ای را به تصویر می‌کشد که گیوتین با سر مل گیبسون اصابت می‌کند و جای این سر بریده بالی کشیده شده است که نشان از آزادی‌ای دارد که این شخصیت بدان دست یافت.

در فیلم «پدرخوانده» لحظه‌ای نقاشی شده است که آلپاچینو در داغ دختر خود مانند شمع آب می‌شود. به گفته این هنرمند، «ماهی» در این نقاشی‌ها نمادی از شکل سیال زندگی است که در اکثر آثار مشاهده می‌شود و در این نقاشی یک ماهی گوشت‌خوار حضور دارد که نماد وجود خون و کشتار زیاد در زندگی این شخصیت است.

همچنین در تابلوی «کازابلانکا» میان دو عاشق، ماهی با چوب‌های خشک کشیده شده است که نشانی از سختی‌های وصال این دو عاشق است.

چارلی‌ چاپلین در این تابلوی نقاشی، همان بازیگر و شخصیت معروف فیلم‌هایش است اما غمی در چشم‌های او دیده می‌شود و یک ماهی خورده شده که نشان می‌دهد روند سیال زندگی هرگز برای او کامل نشد.

در فیلم «لئون» یک گلدان معروف وجود داشت که همواره در سختی‌های زندگی در کنار شخصیت اصلی بود و شاخ روی سر لئون که در این اثر یک ابرانسان و نیروی خارق‌العاده را به تصویر می‌کشد.

از کنار آثار هنری که عبور کنیم، روی یکی از دیوارهای گالری بیانیه هنرمند برای این نمایشگاه نوشته شده که دنیای ذهنی او برای خلق این آثار را نشان می‌دهد. این بیانیه بدین شرح است: «بیشترین لذت برای من عبور از مرزهاست. زمینه‌ای نامحدود که به فکر و خیالاتم امکان پرواز بی‌پایان دهد. پروازی درونی برای تماشا و کشف موجودات ناموجود در دنیای بیرون و خلق آن‌ها به زبان هنر. گفته می‌شود تنها یک‌بار به دنیا می‌آییم و یک‌بار در تن و روان یک نفر زندگی می‌کنیم. این محدودیت سخت در دنیایی که من در آن مشغول لذت و خیال‌پردازی هستم با تغییر تن و شخصیت به شخصیتی دیگر ممکن می‌شود.

به همین جهت است که از قدیم عاشق بازیگری بوده‌ام. یک شخصیت، یک شخصیت دیگر می‌شود. یک زن زنی دیگر، یا مردی دیگر می‌شود و در این تغییر ظاهری و موقت تجربه دوباره زیستن به دست می‌آورد. در آن پرواز و جست‌وجوها همیشه غرق سینما شدم. سینما و بازیگری برای من آرمان آن جهان نامحدودی‌ست که در این مجموعه سعی کرده‌ام به تصویر بکشم. جهانی موازی با جهان ما اما با آسمانی بلندتر و مرزهایی کم‌رنگ‌تر.»

صبا صفا که خود در گالری حضور داشت و مشغول گفتگو با بازدیدکنندگان آثارش بود، در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره تشکیل این مجموعه گفت: من طراحی شخصیت انجام می‌دهم و از قالبی به قالب دیگر رفتن برای من بسیار جذاب است و آن را نهایت هنر می‌دانم.

او درباره تاثیر فیلم‌ها روی شخصیت خود عنوان کرد: فیلم‌هایی که خیلی دوستشان داشتم همواره تاثیراتی روی من گذاشتند و من سعی کردم هرکدام را به قلم خودم به تصویر بکشم.

این هنرمند در پایان اظهار کرد: من در کار هنری بسیار شهودی عمل می‌کنم یعنی درباره یک موضوع و ایده مطالعه و تحقیق نمی‌کنم که به نتیجه برسد و بعد آن را به تصویر بکشم بلکه حسی را که دارم روی کاغذ می‌کشم و معتقدم که مخاطب خود را پیدا می‌کند، زیرا حسی که از وجود آدم برآمده باشد در نهایت در وجود آدم‌های دیگر می‌نشیند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت ماه برای بازدید از نمایشگاه «نامحدود» همه روزه به نشانی تهران، کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١۴٨ مراجعه کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است