شورای کتاب کودک ناشران کودک و نوجوان را به رعایت کپی‌رایت دعوت کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰

شورای کتاب کودک ناشران کودک و نوجوان را به رعایت کپی‌رایت دعوت کرد

شورای کتاب کودک به مناسبت روز جهانی «کتاب و کپی‌رایت» ناشران کودک و نوجوان را به رعایت کپی‌رایت دعوت کرد.

به گزارش صبا، شورای کتاب کودک سوم اردیبهشت ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ آوریل ۲۰۲۲ روز جهانی «کتاب و کپی‌رایت» را بر دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی تبریک گفت و همچنین ناشران کودک و نوجوان را به رعایت قانون کپی‌رایت دعوت کرد.

در متن پیام شورای کتاب کودک آمده است: «سال ۱۹۹۵ اتحادیه بین‌المللی ناشران و دولت اسپانیا روز جهانی کتاب و کپی‌رایت (حق تالیف) را به یونسکو (سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) پیشنهاد دادند. یونسکو روز ۲۳ آوریل را به مناسبت درگذشت میگل سروانتس رمان‌نویس و شاعر اسپانیایی و ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی و همچنین سنت مردم کاتالونیای اسپانیا که هر سال در این روز همراه با هر کتاب که به فروش می‌رسد یک شاخه گل رز به خریدار هدیه می‌دهند، به نام روز جهانی کتاب و کپی‌رایت نامگذاری کرد.

هدف یونسکو از اختصاص چنین روزی به کتاب و کپی‌رایت، گرامی‌داشت کتاب و مؤلفان جهان بوده است تا به این وسیله همگان خصوصا جوانان را تشویق کند به لذت مطالعه و برجسته کردن قدرت کتاب.

ایران گرچه تابع نظام حق تالیف است اما هنوز به معاهدات بین‌المللی کپی‌رایت نپیوسته است. در سال‌های اخیر تلاش‌های چندی از طرف برخی از ناشران بخش خصوصی صورت گرفته که با مذاکره با ناشران ونویسندگان خارجی به نوعی رضایت آن‌ها را در چاپ و ترجمه آثارشان جلب و بر اهمیت حفظ حقوق مؤلف تاکید کنند.

گروه‌های ترویج خواندن در شورای کتاب کودک (طرح بامداد کتابخانه‌ها، گروه ترویج خواندن، گروه کتاب و کودک بیمار، گروه خدمات کتابداری برای کودکان نابینا و گروه خدمات کتابداری برای کودکان ناشنوا) در رسانه‌های خود که دریچه‌ای است صوتی و تصویری به روی ادبیات برای کودکان و نوجوانان دور و نزدیک… آشنا و ناآشنا… در این دیار و دیاران دورتر… حق تالیف (کپی رایت) را رعایت می‌کنند.

شورای کتاب کودک ضمن بزرگداشت ۳ اردیبهشت برابر با ۲۳ آوریل روز جهانی کتاب و کپی رایت (حق تالیف) ناشران کودک و نوجوان را دعوت به رعایت کپی‌رایت می‌کند.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است