استان زنجان مرکز تخصصی پانتومیم ایران می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۷
کاظم نظری عنوان کرد:

استان زنجان مرکز تخصصی پانتومیم ایران می‌شود

مدیران فرهنگی استان زنجان و دبیر نخستین جشنواره ملی پانتومیم ایران در نشستی با مدیرکل هنرهای نمایشی کشور از ظرفیت‌های هنرهای نمایشی موجود در استان زنجان گفتند.

به گزارش صبا به نقل از  امور ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی جشنواره ملی پانتومیم، مدیرکل و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به همراه دبیر جشنواره ملی پانتومیم در دیدار یا کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه تئاتر استان زنجان و همچنین برگزاری جشنواره ملی پانتومیم گفتگو کردند.

در این نشست که عصر روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در دفتر مدیر کل هنرهای نمایشی برگزار شد، امرالله حسنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و رییس جشنواره ملی پانتومیم، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام شده در حوزه نمایش در استان زنجان، درباره برگزاری جشنواره ملی پانتومیم گفت: پانتومیم هنری است کهن که قدمت فراوانی دارد و می‌توان به وسیله آن با تمامی مردم جهان، با هر زبانی که صحبت می‌کنند، از طریق زبان بدن در قالب یک هنر نمایشی ارتباط برقرار کرد.

وی تصریح کرد: پانتومیم، مادر هنرهای نمایشی است و باید به این هنر دیرپا نگاهی ویژه داشت و به صورت تخصصی به آن پرداخت، به دلیل اینکه هنر پانتومیم در کشور ما تا حد بسیار زیادی مغفول واقع شده تلاش برگزارکنندگان جشنواره ملی پانتومیم بر احیا و گسترش این هنر در سطح کشور است.

ثبت جشنواره پانتومیم در تقویم جشنواره‌های رسمی کشور

حسنی ادامه داد: از هشت سال پیش و از سال ۹۲ تلاش‌های زیادی برای برگزاری این رخداد به صورت متمرکز در استان زنجان صورت گرفت که متاسفانه با موانع زیادی برخورد کردیم و اکنون خرسندیم که نخستین دوره از جشنواره در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

وی در پایان از مدیرکل هنرهای نمایشی درخواست کرد تا جشنواره پانتومیم در تقویم جشنواره‌های رسمی اداره کل هنرهای نمایشی و به نام استان زنجان ثبت شود تا در سال ۱۴۰۲ این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

در ادامه ساسان قجر از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان و مدیر موسسه تئاتر بهاران و طراح و دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران گزارشی از فعالیت دبیرخانه جشنواره ارائه کرد و گفت: برای آموزش درست و علمی این هنر در سطح ملی، خانه پانتومیم ایران را هم به ثبت رسانده‌ایم تا این هنر بتواند مسیری درست و علمی را در کشور طی کند.

وی با اشاره به این نکته که به وسیله هنر پانتومیم می‌توان بخش مهمی از اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی و بومی ایران را بدون کلام و با بهره گیری از زبان بدن در هر مکانی و با کمترین امکانات به نمایش گذاشت از مدیر کل هنرهای نمایشی درخواست کرد تا امکان اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره ملی پانتومیم با هدف تشویق و ترغیب سایر هنرمندان این عرصه، در یکی از سالن‌های تئاترشهر تهران فراهم شود.

کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی با ابراز خرسندی از مشارکت و فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری جشنواره پانتومیم، وجود این جشنواره را به عنوان یکی از جشنواره‌های تخصصی در عرصه نمایش کشور ضروری دانست.

وی در پایان ضمن موافقت با پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برای ثبت این جشنواره در تقویم جشنواره‌های کشور و همچنین اجرای عمومی گروهای برگزیده در تئاتر شهر با تاکید بر این نکته که استان زنجان قابلیت تبدیل به پایگاه پانتومیم کشور را دارد، دستور داد تا مراحل اداری این درخواست انجام و استان زنجان به عنوان مرکز تخصصی پانتومیم تعیین شود.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، امرالله حسنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به همراه قاسمی و سپهری معاونان هنری و فرهنگی استان، حسن رونده سرپرست امور استان‌های اداره کل و ساسان قجر دبیر جشنواره ملی پانتومیم در این نشست حضور داشتند.

جشنواره ملی پانتومیم ایران از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با ریاست امرالله حسنی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیری ساسان قجر هنرمند پیشکسوت پانتومیم توسط موسسه تئاتر بهاران در استان زنجان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است