اتفاقی که در کنسرت هیراد افتاد، توهین به شعور مخاطب است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۰
رامین بهنا:

اتفاقی که در کنسرت هیراد افتاد، توهین به شعور مخاطب است

«از نظر موزیسین‌ها پلی بک اجرا کردن در کنسرت زنده توهین علنی به شعور مخاطب قلمداد می شود.»
به گزارش صبا، چند روزی است حاشیه‌های عرصه نه چندان خالی از حاشیه موسیقی پاپ ایران پیرامون حمید هیراد را احاطه کرده و گویا این خواننده خود تمایل چندانی به دوری از حاشیه ندارد. شاید هم حواشی دلبستگی عجیبی به هیراد دارند که چند ماهی است از اطراف او برای لحظه ای پراکنده نشده اند. به طوری‌که اگر از سر کلاف سردرگم سرقت‌های کوچک و ناشیانه ادبی و ایراد کارشناسی به نحوه خواندنش بگیری به لب زنی روی کار ضبط شده در کنسرت زنده می‌رسی که رویدادیست غیر قابل هضم برای اهالی موسیقی.
حواشی آخرین گاف این مرد به قدری پررنگ بود و داستان به قدری جنجالی شد که واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی را ناچار به واکنش کرد و این واحد در بیانیه‌ای اعلام کرد به منظور رفع شبهه ها و احترام به هنر موسیقی و حقوق علاقه‌ءمندان موسیقی، تمامی فیلم ها و مدارک مربوط به اجراهای کنسرت هیراد بررسی می‌شود و بر اساس نتیجه به دست آمده از این بررسی تصمیم‌گیری می شود. تصمیماتی که از آن بوی ممنوع الکار شدن این خواننده بیش از هر چیز به مشام می‌رسد.
در چنین اوضاع و احوالی حمید هیراد که تو گویی اگر حاشیه هم دست از سر او بردارد اوست که مایل نیست دست از سر حاشیه بردارد در آخرین اقدام خود خبرنگاران و اهالی رسانه را به کنسرت امشب خود دعوت کرده است. اقدامی که بیش از هر نام دیگری نام «فرار به جلو» زیبنده آن است.
با چرخی در فضای مجازی این روزها و جستجو در اخبار و حواشی اطراف این جریان بعضا به جملاتی مانند (سیکوئنس در همه جای دنیا رواج دارد)… و یا اینکه (پلی بک) امریست مرسوم مواجه می‌شویم.
اما به راستی واژه هایی مانند  سیکوئنس یا پلی بک چیست و چه مفهومی دارند؟
رسیدن به پاسخ این پرسش بهانه‌ای شد تا با یکی از نوازندگان باسابقه موسیقی و صاحب نظر در عرصه موسیقی الکترونیک یعنی  رامین بهنا به گفت‌وگو بپردازیم.
به گفته دویچه وله، بهنا به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی تلفیقی در ایران شناخته می‌شود. او  در سال ۱۳۷۵ گروه آویژه را با همکاری پدرام درخشانی، بابک ریاحی‌پور، و رضا آبایی تأسیس کرد و کنسرت‌های این گروه اولین تجربه موسیقی تلفیقی در ایران به‌شمار می‌آید. بهنا علاوه بر پیشگامی در موسیقی تلفیقی تجربیات ارزنده ای در زمینه موسیقی الکترونیک و آهنگسازی فیلم نیز دارد.
رامین بهنا در توضیح واژه سیکوئنس می‌گوید: زمانی گفته می‌شود که قطعه ای به صورت سیکوئنس اجرا شده که ارکستر زنده به روی قسمتی از موسیقی از قبل ضبط شده که امکان اجرای زنده ندارد، بصورت زنده نوازندگی کند. یا به عبارت دیگر سیکوئنس نواختن به این معنی ای است که ارکستر بر روی قسمت‌هایی از قطعه که امکان اجرای صحنه ای را ندارد نوازندگی کند. که این کاری بسیار دشوار بوده و احتیاج به نوازندگانی کاملا حرفه‌ای دارد تا در مبحث تایمینگ یا زمان بندی اجرا با قسمتی که در حال پخش است دچار دوگانگی نشوند. سیکوئنس اجرا کردن در همه جای دنیا امریست متداول بصورتی که هنرمندان شاخص و گروه‌های بزرگی مانند پینک فلوید هم در کنسرت‌های خود بصورت سیکوئنس اجرا می‌کنند. 
اما به گفته «رامین بهنا» پلی بک داستانی کاملا متفاوت دارد، این آهنگساز پلی بک را به این صورت تعریف می‌کند: در پلی بک خواننده روی قطعه از قبل ضبط شده و بر روی صدای خود به اصطلاح لب میزند. کاری که در کلیپ‌ها یا جنگ‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که امکان اجرای زنده را به هر دلیلی ندارند بسیار متداول است. 
وی درباره حواشی اخیر کنسرت حمید هیراد و اینکه آنچه اکنون بر سر زبان‌هاست سیکوئنس بوده یا پلی بک می گوید: تاکنون آثاری از این خواننده نشنیدم و کلا فعالیت‌های او را دنبال نمی‌کنم. اما اتفاقی که در آخرین کنسرت وی افتاده را رسما توهین به مخاطب می‌دانم. او در کنسرت خود که مردم برای دیدن و شنیدن صدای زنده خواننده محبوب خود در این آشفته بازار اقتصادی مبلغ گزافی پول بلیط پرداخت کرده اند، بجای اجرای زنده از صدای پلی بک خود استفاده کرده است و این امر در هیچ کجای دنیا مرسوم و پسندیده نیست. 
بهنا در خاتمه یاد آور شد که پلی بک اجرا کردن در کنسرت زنده و از نظر موزیسین‌ها توهین علنی به شعور مخاطب قلمداد می شود.
علیرضا ایرانی نژاد
 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000