«تشریح» در صف اکران «هنر و تجربه»/ فیلم کوتاه در ورطه تکرار افتاده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۷
سیاوش شهابی با صبا مطرح کرد:

«تشریح» در صف اکران «هنر و تجربه»/ فیلم کوتاه در ورطه تکرار افتاده است

سیاوش شهابی که قصد دارد فیلم «تشریح» را اکران کند تکراری شدن فیلم های کوتاه را آسیب آنها دانست.

سیاوش شهابی درباره حضور فیلم کوتاه خود با نام «تشریح» در جشنواره های جهانی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: این فیلم کوتاه در ماه های آینده در بخش مسابقه سه جشنواره بین المللی با نام های تیرانا آلبانی، کرک ایرلند و مینی مالن نروژ حضور خواهد داشت.

وی افزود: فیلم «تشریح» در چند جشنواره دیگر هم ثبت نام کرده اما هنوز حضورش در این جشنواره ها قطعی نیست.

کارگردان فیلم کوتاه «هیولا» درباره زمان اکران فیلم «تشریح» در گروه «هنر و تجربه» تشریح کرد: این فیلم کوتاه قرار است از اواخر آذر یا اوایل دی در کنار چهار فیلم کوتاه دیگر در یک بسته در گروه «هنر و تجربه» اکران شود. ما پنج فیلمساز در کنار هم این بسته را بستیم، این کار کاملا خودجوش بود اما زمانی که پیش جعفر صانعی مقدم مدیرعامل «هنر و تجربه» رفتیم خیلی از اکران این پنج فیلم کوتاه در کنار هم استقبال کرد.

شهابی درباره اوضاع فیلم کوتاه و فیلمسازان این حوزه توضیح داد: اوضاع فیلم کوتاه نسبت به قبل خیلی بهتر شده است اما در یکی دو سال اخیر احساس می کنم که فیلمسازان کوتاه از یکدیگر الگوبرداری می کنند به ویژه الگوبرداری از فیلم هایی که به جشنواره های جهانی راه پیدا کرده بیشتر است. آن طراوتی که در سه-چهار سال پیش در این حوزه بود امسال برای من کمتر شده و فیلم کوتاه یک مسیر رو به نزولی در پیش گرفته است.

وی معتقد است چهار- پنج سال پیش موج بسیار خوبی در فیلم کوتاه پدیدار شد اما در دو سال اخیر فیلم های کوتاه ما در ورطه تکرار افتاده اند.

این کارگردان در جواب این سوال که باید چه راهکاری را در پیش گرفت که فیلم کوتاه مخاطبان بیشتری پیدا کند، اظهار کرد: در وهله اول باید بپذیریم که فیلم کوتاه هیچ زمانی مانند فیلم بلند مخاطب نخواهد داشت و قرار نیست فیلم کوتاه مانند فیلم بلند فروش چند میلیاردی داشته باشد. به نظرم به فروش خوب رساندن مستلزم همکاری ارگان های مربوطه در این زمینه است و باید کارهای تبلیغاتی درستی انجام شود. در حال حاضر «هنر و تجربه» تبلیغات فیلم ها را برعهده فیلمسازان می گذارد البته این مساله یک حسن هم دارد که فیلمسازان فیلم کوتاه را برای وارد شدن به حوزه فیلمسازی فیلم بلند آماده می کند و باعث خلاقیت آنها می شود و متوجه می شوند تبلیغات خوب و بد چه تفاوتی با هم دارند.

او ادامه داد: مخاطبان فیلم کوتاه محدود هستند و راهکار دیگری که به ذهنم می رسد این است که زمانی که فیلم های کوتاه در جشنواره های مختلف شرکت می کنند بعد از آن در بخش های خصوصی مانند فیلیمو به صورت آنلاین پخش شوند. در حال حاضر فیلیمو بخش فیلم کوتاه دارد اما بازدید از این بخش در مقایسه با فیلم های بلند کمتر است. ما فیلم های کوتاهی داریم که واقعا بیست دقیقه مخاطب را سرگرم می کنند ولی باید درباره آنها اطلاع رسانی شود.

کارگردان فیلم کوتاه «تشریح» با بیان آنکه بخش خصوصی باید در تبلیغات فیلم های کوتاه مشارکت بیشتری کند، توضیح داد: فیلم کوتاه یک مدیوم جدایی است که به نظرم اگر شرکت های خصوصی از آن پشتیبانی بیشتری کنند می توانند از یک جریان نو در سینما حمایت کنند و این کار باعث دیده شدن کارگردان های جوان حوزه فیلم کوتاه می شود و تهیه کنندگان روی آنها تمرکز بیشت و راحت تر به آنها اعتماد می کنند.

وی در پایان گفت: به دلیل آنکه مبنای فیلم کوتاه درآمدزایی نیست هیچ فیلمساز کوتاهی نداریم که برای کسب درآمد فیلمی را بسازد بعد از اکران هم فیلمسازان به پول قابل توجهی نمی رسند به دلیل آنکه نه خودشان در این فکر هستند و نه فضای آن وجود دارد اما مهم ترین مساله ای که در فیلم کوتاه وجود دارد پیدا کردن استعدادهای نو در این حوزه است و باید برای همین مساله جدی تر به فیلم کوتاه توجه شود.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است