پیام مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش به مناسبت روز ملی رادیو | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش به مناسبت روز ملی رادیو

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش به مناسبت روز ملی رادیو پیامی صادر کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش ضمن پیامی به مناسبت روز ملی رادیو تأکید کرد، روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۰ صبح در مرکز ارتباطات مردمی صدا و سیما (۱۶۲) حضور خواهد داشت تا با مخاطبان رادیو نمایش گفتگو کند.

در متن پیام محسن سوهانی،مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش آمده است:

«صدای هویت ملی، چشم انداز تمدن نوین ایرانی-اسلامی

رادیو، یا به تعبیر دقیق تر امروزی اش: “رسانه ی صداپایه”(که در قالب های نوپدیدی چون پادکست جزو پرطرفدارترین زمینه های رسانه ای دنیاست)، ذاتا تعامل گرا، گرم، صمیمی و دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی منحصر است که به خصوص می تواند پیشران “توسعه ی فرهنگی و اجتماعی” باشد. به عنوان مثالی برای کارکرد هویت محوری می توان به نقش رادیوهای اجتماعی در برنامه ی توسعه ی محلی آفریقا توسط یونیسف اشاره و از نمونه های شاخص رویکرد عدالت گستری می‌توان به نقش چشمگیر نمایش های رادیویی در براندازی نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی یاد کرد.

در بیش از ۸۰ سالی که از تولد این رسانه ی گرم در ایران زمین می گذرد، “نمایش های رادیویی” سهم و جایگاه ویژه ای در خاطرات جمعی مردم داشته اند.

این حوزه از هنرهای نمایشی دست کم سه ویژگی خاص و منحصر دارد:

۱- مشارکت طلبی و تعامل گیری از مخاطب به این معنی که بخشی از کارگردانی اثر با تخیل و تصویرسازی از مکان ها و شخصیت ها، در ذهن مخاطب و توسط خود او صورت می گیرد. به همین دلیل رواشناس ها برای تقویت تمرکز، شنیدن نمایش رادیویی را تجویز می کنند.

۲- تخیل نا محدود. چرا که هیچ یک از قید ‌و بندهای تولید تصویری در اثر رادیویی وجود ندارد.

۳- سرعت تولید و قیمت ارزان. طبیعتا به نسبت آثار سینمایی، تلویزیونی و حتی تئاتر، نمایش رادیویی هم سرعت تولید بالاتر ی دارد و هم قیمت ارزان تری. به همین دلیل می تواند به سرعت در مقابل پدیده های اجتماعی واکنش نشان دهد.

بر این اساس در دور تازه ی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، ضمن بهره گیری هدفمند از این قابلیت ها و روزآمدسازیشان، با اتکا به سرمایه انسانی توانمند موجود که گنجینه ای از هنرمندان شاخص کشور هستند، بنا را بر هویت محور ساختن آثار گذاشتیم.

نتیجه آن که در کنار تجربه های نویی چون طراحی ژانر رادیوپلاس با هم افزایی نمایش خلاق صداپایه و زمینه های مختلفی از فیلم مستند، انیمیشن، تله تئاتر، نمایش عروسکی و…، یا به روی آنتن بردن نخستین نمایش رادیویی تعاملی(interactive) در جهان با الهام از سرگرمی بومی ترنا بازی، موفق شدیم طی دست آوردی ارزشمند: {در سال جاری از ۲۵۰ عنوان نمایش رادیویی کاملا راهبردی و هویت محور رونمایی کنیم.}

باشد که خیال آفرینی نمایش های رادیویی، صدای جذاب هویت ملی و تصویر ساز چشم انداز تمدن نوین ایرانی-اسلامی شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است