ادبیات مقاومت فارغ از سیاست‌زدگی واقعیت را روایت کند/ مردم جهان آماده شنیدن هستند

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، فلسطین در چند سال اخیر یکی از مسائل مهم و اساسی ادبیات مقاومت در ایران و کشورهای دیگر بوده است. بر این اساس با نزدیک شدن به آخرین جمعه ماه رمضان که «روز قدس» نامگذاری شده است با یکی از نویسندگان باسابقه حوزه ادبیات مقاومت گفتگو کردیم.

گلعلی بابایی در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: آن‌چیزی که اکنون در ادبیات فلسطین و به طور کلی در ادبیات مقاومت روایت می‌شود، به طور مشخصی در دنیا قابل مشاهده و لمس است برهمین‌اساس جوانی که در دنیای امروز زندگی می‌کند تمام این مقاومت‌ها و مظلومیت‌ها را تماشا می‌کند.

او ادامه داد: امروزه از بچه‌ها گرفته تا پیرمرد و پیرزن‌ها به فضای مجازی دسترسی دارند و اتفاقاتی که در فلسطین، غزه، افغانستان، لبنان و… رخ می‌دهد، مشاهده می‌کنند و به تبع آن حس کنجکاوی در آن‌ها ایجاد می شود که این جریانات چیست؟ مردم اگر بخواهند چیز بیشتری از این اتفاقات و مقاومت‌ها بدانند بهترین راه این است که به ادبیات، شعر، داستان، رمان، فیلم و سریال مراجعه کنند که تجلی این اتفاقات هستند و منبع خوبی‌ست برای نسل جوان که بدانند به طور کلی جبهه مقابله با استکبار چگونه است و آن را درک کنند.

نویسنده کتاب «همپای صاعقه» اظهار کرد: ادبیات باید فارغ از سیاست‌های موجود در دنیا اتفاقات را برای مخاطبان خود روایت کند. هدف یک نویسنده آگاه این است که یک مساله و مبارزه را در قالب‌های مختلف به مخاطب خود منتقل کند با این حساب نسل امروز به راحتی می‌توانند با این نوع ادبیات ارتباط برقرار کنند. به دور از شعارهای سیاسی آنچه در ادبیات است باید برخواسته از دل نویسنده باشد تا به دل مخاطب بنشیند.

نویسنده کتاب «ققنوس فاتح» تصریح کرد: البته ادبیات هم به طور کامل عاری از سیاست و ایدئولوژی نویسنده نیست. همان‌طور که امروزه بسیاری از بنگاه‌های سیاسی، سیاست‌های خود را در قالب ادبیات یا فیلم به دنیا عرضه می‌کنند، به طور مثال اکنون هالیوود محمل انتقال فرهنگ غربی به کشورهای جهان سوم شده است.

بابایی در پایان خاطرنشان کرد: نسل جوان باید هوشیار باشد و تشخیص دهد که چه نوع ادبیاتی شعارزده و سیاست‌زده است و کدام برای نشان دادن واقعیت‌های جهان امروز است. به‌طور مثال امروزه اگر عکس یک فرد آواره اوکراینی در فضای مجازی پخش شود همه دنیا و به خصوص غرب برای او دل می سوزانند زیرا متعلق به دنیای خودشان است اما هزاران جنگ‌زده یمنی، افغانستانی و فلسطینی آواره می‌شوند یا توسط بمب‌گذاری کشته و شهید می‌شوند اما هیج اتفاقی در دنیا نمی‌افتد و واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/