شخصیت‌های واقعی کتاب‌ها در تلویزیون/ چالش یک روحانی برای شبیه بودن به خودش | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۸
«دعوت» به روایت تهیه کننده و مجری؛

شخصیت‌های واقعی کتاب‌ها در تلویزیون/ چالش یک روحانی برای شبیه بودن به خودش

مجری و تهیه کننده ویژه برنامه افطار «دعوت» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، از چالش‌ها و تحولات برنامه‌ در فصل جدید گفتند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، ویژه برنامه رمضانی «دعوت» در ماه رمضان هر شب قبل از افطار، حدود ساعت ۱۸:۴۵ از شبکه یک سیما با اجرای حجت الاسلام محمد برمایی و با محوریت شخصیت‌هایی حقیقی که داستان‌ زندگی آن‌ها کتاب‌ شده است، روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سیما، این برنامه بعد از «زندگی پس از زندگی» شبکه چهار، ویژه برنامه‌های افطاری مراکز استانی و  «مثل ماه» از شبکه سه، پربیننده‌ترین برنامه افطاری سیما شده است.

شب نوزدهم ماه رمضان مصادف با یکم اردیبهشت ۱۴۰۱ به پشت صحنه این ویژه برنامه افطار شبکه رفتیم که چهارمین سال خود را با اجرای محمد برمایی تجربه می‌کند؛ برنامه‌ای که قبل از این چهار فصل، به صورت جشن در باغ کتاب تهران با اجرای نیما کرمی و همسرش زینب زارع شب‌های ماه رمضان روی آنتن شبکه یک می‌رفت.

امسال برنامه در یکی از سالن‌های نمایشگاه بین المللی تهران تصویربرداری می‌شود. هوای بهاری تهران که هر لحظه احتمال بارش باران  در آن وجود دارد و ترافیک غیرقابل پیش بینی آن باعث شد که برای رسیدن به موقع در لوکیشن برنامه دوساعت قبل از افطار به سمت نمایشگاه حرکت کنیم.

زمانی که به محل برگزاری برنامه «دعوت» رسیدیم، سالن و دکور برنامه درحال آماده سازی بود و مجری برنامه در اتاق گریم مشغول آماده شدن برای اجرا و مهمان‌های برنامه هم رسیده بودند و در اتاق ستاد برگزاری با عوامل برنامه گفتگو می‌کردند. همه چیز طبق روال پیش می‌رفت و آمادگی برای پخش زنده برنامه در حال انجام بود.

طراحی دکور برنامه فضای جالبی را ایجاد کرده بود و چهار دوربین برای پوشش کامل این دکور در حال تنظیم بودند. نزدیک به ساعت ۱۸:۴۵ که شد سالن با صدای حجت اشرف زاده و تیتراژ ابتدایی، در سکوتی غرق شد و عوامل در آرام‌ترین حالت ممکن به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

حجت الاسلام محمد برمایی که برای اجرا آماده می‌شد، مقابل دوربین اصلی رفت و پلاتوی اول را اجرا کرد. پخش برنامه آغاز شده بود و مجری برنامه برای بعد از پلاتو ابتدایی در جایگاه خود مقابل دوربین قرار گرفت.

برنامه میزبان چند نوجوان و جوان مبتلا به سرطان بود که براساس کتاب «حامی» نوشته منصوره میرفتاح، دعوت شده بودند و بخشی از زندگی‌ خود که متاثر از بیماری و هم زیستی با سرطان است، مقابل دوربین «دعوت» روایت می‌کردند.

گفتگوهای مجری برنامه با مهمان‌ها مانند پشت صحنه گرم و صمیمی بود و مهمان‌ها با آرامش به روایت زندگی خود می‌پرداختند، حتی زمانی که گیرنده صدای یکی از مهمان‌های برنامه وسط ضبظ زنده زمین افتاد برنامه با مشکلی رو به رو نشد و با مدیریت عوامل پشت صحنه صدای آن مهمان درست شد. علی بحرینی نویسنده برنامه هم با یک بی‌سیم فضای محتوایی برنامه را در پشت صحنه مدیریت می‌کرد.

به لحظات پایانی برنامه که نزدیک می‌شدیم پشت صحنه شلوغ‌تر می‌شد؛ کم کم صدای تیتراژ پایانی زیر صدای برنامه شد و محمد برمایی همراه خواننده قسمت ابتدایی تیتراژ پایانی برنامه را زمزمه کرد. با پایان برنامه عوامل و مهمانان «دعوت» عکس یادگاری گرفتند و برای اقامه نماز و افطار آماده شدند.

محمد برمایی مجری و کارشناس ویژه برنامه «دعوت» بعد از اجرای قسمت نوزدهم این برنامه در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تجربه حضور در برنامه و اجرای برنامه رمضانی گفت: امسال چهارمین سالی است که به عنوان مجری در ویژه برنامه «دعوت» به عنوان مجری حضور دارم. این تجربه چهارساله بخشی از تجربه ۱۴ سال من در حضور مستمر در رسانه است. سال‌ها قبل در همین برنامه «دعوت» که به صورت جشن برگزار می‌شد به عنوان کارشناس حوزه خانواده حضور داشتم و در ویژه برنامه رمضانی شبکه پنج سیما هم سال‌ها پیش به عنوان مجری و کارشناس در قسمتی از برنامه به مدت ۳۰ شب حضور داشتم که اجرای به صورت فعلی و تخصصی را در برنامه «دعوت» از سال ۹۸ آغاز کرده‌آم.

وی با اشاره به اینکه اجرا در ماه رمضان بسیار سخت‌تر از دیگر ماه‌های سال است، توضیح داد: سختی اجرا در ماه رمضان به لطافت روح و حال مخاطبان برنامه و تفاوت نیازهای آن‌ها در مقایسه با دیگر ماه‌های سال و انتظار بالایی که از تلویزیون برای برنامه‌های افطار دارند، برمی‌گردد. مردم در برنامه‌های افطار ماه رمضان به دنبال درام و قصه می‌گردند و اینکه من به عنوان یک طلبه این وظیفه را برعهده گرفته‌ام کار اجرا را برای من بیشتر سخت می‌کند.

برمایی افزود: مردم دوست دارند بدانند که مجری برنامه «دعوت» که یک روحانی و طلبه است، چقدر واقعی و مردمی است، چگونه حرف می‌زند، اجرا می‌کند، با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و با وجود تمام این سال‌ها که به نظر من با رشد مخاطب برنامه «دعوت» همراه بودیم، این سوالات باز هم در ذهن مردم باقی مانده است. این اتفاق کار را برای من سخت می‌کند و من خیلی باید به شخصیت واقعی خودم نزدیک باشم، ادا درنیاورم، علمایی رفتار نکنم، به مردم نزدیک باشم، آداب اجرا را بدانم که همه این‌ها جزو اولویت‌های برنامه است.

مجری برنامه «دعوت» در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر محتوای برنامه از فضای خانواده به فضای فرهنگی و کتاب برای شما که کارشناس حوزه خانواده هستید سخت نبود، عنوان کرد: از فضای اجتماعی و فرهنگی دور  نیستم با وحود اینکه تخصص من فضای خانواده است. خیلی خوشحال هستم که برنامه در قالب محتوا با ترکیب مهمان‌ها با یک تحول و نوآوری همراه است. ما در انتخاب داستان‎‌ها و مهمان‌ها همیشه دغدغه راستی‌آزمایی و واقعیت روایت‌های مهمان برنامه را در روند تولید داشته ایم و انرژی بالایی را برای رسیدن به این شناخت از مهمان صرف می‌کردیم که با انتخاب مهمان‌ها بر اساس شخصیت‌های واقعی کتاب‌ها کمی این حجم از کار را ما را کاهش داد و با اعتماد به نفس بیشتر به دعوت از مهمان‌ها می‌پردازیم.

«دعوت» به روایت ناگفته‌های شخصیت اصلی کتاب‌ها می‌پردازد

وی ادامه داد: کتاب خودش هویت دارد و بار اجتماعی و فرهنگی سنگینی را به محتوای برنامه اضافه کرد. اطمینان ما به ناشران و نویسندگان کار ما را کمی راحت‌تر کرد، هرچند که در پیش تولید برنامه انتخاب کتاب‌ها، مطالعه کامل آن، انتخاب شخصیت‌،  انتخاب سوژه و قسمت شاخص از محتوای کتاب، رج زدن، نوشتن سناریو و خط تولید و سوالات از مهمان برنامه، زحمات عوامل برنامه را کمتر نکرد، ولی باکیفت‌تر کرد.

برمایی با اشاره به ویژگی مهم برنامه «دعوت» گفت: نکته جالبی که در این ۱۹ شب تاکنون تجربه کرده‌ایم ناگفته‌های کتاب‌ها بود که شخصیت‌های اصلی کتاب‌ها با حضور در برنامه، پشت پرده و ناگفته‎‌هایی از کتاب را روایت می‌کردند که در کتاب یا جای دیگر بازگو نشده بود و این اتفاق محتوای برنامه را جذاب‌تر کرده بود. بیان حاشیه‌های جذاب داستان کتاب توسط راوی قصه برای خود شخصیت‌ها و حتی نویسنده کتاب هم جالب بود، به عنوان مثال نویسنده «تنها در سامسون» که تجربه هم اتاقی یک خانم را با عضو داعش بازگو می‌کند، باعث شد که ایده نوشتن فصل دوم این کتاب نیز به ذهن نویسنده آن برسد.

مجری برنامه «دعوت» با اشاره به مهمان‌های شب نوزدهم برنامه «دعوت» و تفاوت آن‎‌ها با دیگر مهمان‌های برنامه بیان کرد: امشب پرمعناترین شب‌‌ ما در این فصل از برنامه «دعوت» بود؛ برنامه‌ای که به شدت قابل تامل و به زندگی عامه جامعه ما نزدیک بود. سوژه برنامه امشب هم رنج داشت، هم ترس داشت، هم امید داشت و هم ناامیدی، هم شفا داشت هم بیماری، هم درباره از دست داده‌ها بود هم به دست آورده‌ها که برای من به عنوان مجری بسیار جذاب بود و این جذابیت بیشتر به دلیل اختلاف سنی که با من داشتند و جوانان دهه هفتادی چنین درس‌های بزرگی را برای من به شخصه آموزش دادند، بسیار با ارزش بود.

وی ادامه داد: کادویی که یکی از مهمان‌های برنامه برای سه دختر من با دست‌های خود آماده کرده بود، بسیار برای من با ارزش بود و بسیار غافل گیر شدم.

تیتراژهای برنامه «دعوت» را دوست دارم

برمایی در واکنش به این نکته که رابطه طلبه‌ها با موسیقی نزدیک نیست و اینکه نظر او درباره تیتراژ برنامه «دعوت» با توجه به آخرین جمله اجرای شب نوزدهم که قسمتی از ترانه حجت اشرف زاده را با او همخوانی کرد، توضیح داد: ارتباط طلبه‌ها با موسیقی بد نیست، من به شخصه موسیقی را می‌شناسم و برای این شناخت سال‌ها شاگردی کرده‌ام. حجت اشرف زاده خواننده تیتراژ برنامه را هم دوست دارم، هم خودش و صدای او را و در سال‌های قبل هم تجربه همکاری با او را به عنوان خواننده تیتراژ برنامه «دعوت» داشته ایم.

مجری برنامه «دعوت» ادامه داد: حجت اشرف زاده با صدای زیبای خودش سعی کرده است که مردم را از دنیایشان در زمین، به آسمان وصل کند. تیتراژ پایانی ما ملودی ندارد و فقط هارمونی صدای خود خواننده است که باعث شده مخاطب بیشتر ارتباط برقرار کند. اشرف زاده با این مصرع شروع می‌کند که «دورم گره افتاده…» تا به آنجا که با این مصرع این قطعه زیبا را تمام می‌‌کند؛ «من زاده شدم تا که تو را دوست بدارم». این ترانه و این قطعه مردم را از رنج‌های زمینی‌شان به یک باور و اعتقاد بزرگ‌تری وصل می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در انتخاب تیتراژ برنامه دخالتی ندارد، گفت: ترانه سرا و آهنگساز تیتراژهای برنامه «دعوت» را خیلی دوست دارم، سال‌های گذشته تیتراژ برنامه برعهده استاد سالار عقیلی و دوست عزیزم رضا صادقی بود و امسال با صدای‌ حجت اشرف زاده عزیز به زیبایی سال‌ها گذشته به مخاطبان برنامه هدیه داده شد.

سپس احسان نیلی تهیه کننده ویژه برنامه «دعوت» در حاشیه ضبط نوزدهمین شب از برنامه «دعوت» در گفتگو با خبرنگار صبا به چالش‌ها و تفاوت‌های تولید ویژه برنامه رمضانی و البته برنامه «دعوت» که در فرم و محتوا تغییر و تحولاتی روی آنتن شبکه یک رفته است، گفت: اولین سال است که به عنوان تهیه کننده در ویژه برنامه «دعوت» حضور دارم و مجتبی کشاورز در سال‌های پیش تهیه کننده این برنامه بود. سال‌ها است که در تلویزیون تجربه برنامه سازی و فعالیت فرهنگی را به کارنامه خود اضافه می‌کنم ولی «دعوت» بعد از ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن که سال گذشته تهیه کننده آن بودم، دومین تجربه تولید ویژه برنامه ماه رمضانی است.

وی با اشاره به حساسیت‌ها و تفاوت‌های برنامه سحرگاهی و افطار ماه رمضان ادامه داد: تولید برنامه سحر و افطار ماه رمضان بسیار با هم متفاوت هستند. برنامه‌های افطار ماه رمضان عموما مهمان محور هستند و از نظر زمان فشار کمتری را تجربه می‌کنیم ولی برنامه سحرگاهی باتوجه به زمان اذان صبح، مدیریت زمان بسیار امر مهمی است و این را تمام همکاران من که به تولید برنامه سحرگاهی پرداخته اند، اذعان می‌کنند. ولی برنامه افطاری ماه رمضان به دلیل مهمان محور بودن آن، بیشتر از نظر جذابیت و تکراری نشدن برای مخاطب، انتخاب و اجرای سوژه و… مورد توجه برنامه سازها قرار می‌گیرد.

تغییر تهیه کننده با تغییر در فرم و محتوا همراه شد

نیلی با تاکید این نکته که تهیه کنندگی برنامه تلویزیونی با تهیه کنندگی سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی متفاوت است و تهیه کننده برنامه تلویزیونی نقش بسیار بیشتری را در تمام مراحل تولید دارد، درباره ایده و محتوای تولید ویژه ببرنامه «دعوت» توضیح داد: برنامه «دعوت» باتوجه به اینکه تهیه کننده آن تغییر کرد، نیاز به یک تحول در فرم و محتوای خود داشت. امسال تلاش کردیم بیشتر در حوزه محتوایی تحول بزرگی در برنامه ایجاد کنیم و باتوجه به اینکه برنامه «دعوت» به یک سبک و مدل از ویژه برنامه افطار، محکوم نباشد، سعی کردیم با رویکرد جدیدی برنامه را روی آنتن ببریم که آن هم دعوت مهمان‌های برنامه بر مبنای کتاب بود.

وی افزود: سعی کردیم یک کتاب را مبنای هر قسمت از برنامه قرار بدهیم و از شخصیت‌های حقیقی داستان‌های کتاب که در قید حیات هستند دعوت کردیم تا در برنامه برای روایت داستان زندگی خود حضور داشه باشند. این اتفاق کمی کار ما را تخصصی‌تر و البته سخت کرد، اما با همکاری و تلاش عوامل برنامه و با لطف خدا در تمام این شب ها مهمان‌هایی را به برنامه دعوت کردیم که از دل کتاب به قاب برنامه «دعوت» اضافه شدند.

تهیه کننده «دعوت» درباره اولویت انتخاب مهمان‌های برنامه گفت: به هیچ وجه علاقه نداشتیم که از سلبریتی‌ها در برنامه استفاده کنیم، مهمان‌های ما کاملا مردم معمولی هستند که اتفاقات خاصی باعث شده که زندگی آن‌ها متفاوت و متمایز کرده است. همان طور که گفتم تمام مهمان‌ها شخصیت‌هایی هستند که کتابی درباره یک قسمت از زندگی آن‌ها نوشته شده است و البته ویژگی بسیار مهمی که این فصل از برنامه دارد، شخصیت و هویتی است که کتاب به برنامه داده و این وزانت در دل برنامه جریان دارد.

نیلی با اشاره به چند مورد از مهمان‌هایی که با حضورشان در برنامه واکنش‌های متفاوتی را رقم زدند، گفت: تاکنون دو الی سه نفر از مهمان‌های برنامه خیلی واکنش برانگیز بودند، به عنوان مثال حضور حاج اکبر ابراهیمی که در چند سال اخیر سرمایه گذاری‌ها کلانی در حوزه آب‌رسانی به مناطق محروم با توجه به کتاب «چهره های ماندگار: زندگی و کارنامه خیری حاج اکبر ابراهیمی» انجام داده است که در خلال برنامه یکی از اهالی یکی از روستاهایی که این مرد برای آن روستا تسهیلات آب رسانی را فراهم کرده بود در برنامه حاضر شد و هر دو مهمان یکدیگر را نمی‌شناختند و مواجهه این دو مهمان با یکدیگر بسیار جذاب بود.

وی ادامه داد: بازتاب حضور یک خانواده از خرمشهر هم در رسانه‌های داخلی و خارجی درباره محرومیت‌های خرمشهر بسیار مورد توجه قرار گرفت که بر اساس داستان کتاب «پسرهای ننه عبدالله» انتخاب شده بودند. این خانواده جزو افراد نزدیک به شهید محمد جهان‌آرا در فتح خرمشهر بودند که داستان فیلم سینمایی «روز سوم» هم بر اساس زندگی و خاطرات این خانواده نوشته شده بود.

مهمان‌های «دعوت» شباهتی با چهره‌های مردمی سال ندارند

تهیه کننده برنامه افطار شبکه یک با بیان این نکته که مهمان‌های برنامه «دعوت» شباهتی با چهره‌های مردمی سال که در برنامه علی ضیا شرکت می کنند ندارند، تصریح کرد: مهمانان ما شباهتی با چهره‌های مردمی سال ندارند، آن‌ها چهره‌های مردمی هستند که نقشی مستقیم در زندگی افراد جامعه و مردم داشته اند ولی مهمان‌های برنامه «دعوت» الزاما چنین تاثیرگذاری را ندارند و بیشتر بر اساس اتفاق ویژه‌ای که در زندگی شخصی آن‌ها رقم خورده است و زندگی‌ آن‌ها با دیگر زندگی‌ها متمایز کرده است، انتخاب شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شکل محتوایی و فرمی جدید برنامه «دعوت» ظرفیت ادامه و تولید در سال‌های آینده را دارد، اظهار کرد: این اتفاق به تصمیم مدیران شبکه بازمی‌گردد. اگر من در فصل بعدی این برنامه هم به عنوان تهیه کننده حضور داشته باشم قطعا این روند را با تکمیل در روند اجرا و انتخاب سوژه‌ها پیش می‌بریم و تجربه تولید این فصل از برنامه «دعوت» تاکنون درهای بزرگی را روی ما باز کرد که حق انتخاب و ایجاد تنوع را برای ما بیشتر کرده است.

نیلی در پایان به تیتراژ و اجرای برنامه توسط حجت اشرف زاده و محمد برمایی گفت: تیتراژ برنامه یکی از نقاط تاثیرگذار برنامه است که توسط حجت اشرف زاده اجرا شده است و حمیدرضا رضایی هم ویدیوی آن را به زیبایی آماده کرده است که تاکنون مورد اقبال قرار گرفته است و اگر به حضور محمد برمایی هم به عنوان مجری برنامه «دعوت» بخواهم اشاره کنم باید بگویم که اتفاق بسیار خوبی بود که سال به سال در حال رشد و پیشرفت است که امسال باتوجه به راهنمایی و هدایت‌های علی بحرینی در تولید محتوا و سوالات، اجرای متفاوت و قابل قبولی را انجام داده است.

عوامل برنامه «دعوت» عبارتند از طراح، کارگردان محتوایی و تهیه کننده احسان نیلی، نویسنده علی بحرینی، مجری محمد برمایی، کارگردان تیتراژ ابتدایی و انتهایی حمیدرضا رضایی، ترانه سرای تیتراژ اول امیر خلیلی و آهنگساز پیمان خازنی، ترانه سرای تیتراژ دوم یاحا کاشانی، خواننده دو تیتراژ حجت اشرف زاده.

برنامه «دعوت» در ماه رمضان هر شب پیش از افطار، حدود ساعت ۱۸:۴۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500