مراقبت از دندان‌های کودک از چه سنی آغاز میشود؟

به گزارش واحد بازرگانی صبا، برخی از مادران با رشد کودک خود، برای مراقبت بهتر از کودک سوالاتی در ذهنش ایجاد می شود به عنوان مثال ممکن است بپرسد که مراقبت از دندان های کودک از چه سنی آغاز می شود؟ چگونه باید از آن ها مراقبت کرد و… . در پاسخ به این پرسش می توان به ادامه این مطلب مراجعه کرد.

مراقبت از دندان های کودک را از چه سنی آغاز کنیم؟

معمولا دندان پزشکان معتقدند که حتی قبل از ظهور اولین دندان های شیری، تمیز کردن همیشگی دهان و لثه های کودک با یک گاز استریل موجب می شود از انواع بیماری های دهان و دندان جلوگیری شود. مراقبت از دندان های کودک باید از همان ابتدای پیدایش دندان ها صورت گیرد. مخصوصا زمانی که برای اولین بار دندان های ابتدایی شروع به جوانه زدن در دهان کودک می کنند. استفاده از دندان گیرهای طبی، شستن دهان کودک و… از جمله کارهایی است که می توان انجام داد. با خرید دهان شویه مخصوص کودکان، می توان از همان ابتدا از بروز آسیب های احتمالی پیشگیری کرد.

معرفی دیگر وسایل بهداشت دندان کودکان

با ظهور دندان های شیری در داخل دهان کودک، نیاز به آموزش مسواک زدن و کشیدن نخ دندان هم احساس می شود. بدون شک کشیدن نخ دندان برای کودکان امری بسیار دشوار خواهد بود، در این صورت باید تا زمانی که کودک این کار را یاد می گیرد، والدینش به آرامی بین دندان های کودک را نخ دندان بکشند. با خرید مسواک برقی می توان کار مسواک زدن را برای کودکان سهل کرده و مسواک زدن را زودتر یاد بگیرند.

استفاده از دهان شویه ها نیز می تواند به سلامت بیشتر دندان های شیری کودکان کمک شایانی کند. برای کودکان اقدام به خرید دهان شویه مخصوص کنید تا اگر کودک آن را بلعید آسیبات زیادی نداشته باشد. شایان ذکر است که دهان شویه ها موجب افزایش استحکام و مقاومت دندان ها می شوند.

سن مناسب برای مسواک زدن

با توجه به این امر که توانایی های کودکان نسبت به یکدیگر متفاوت است، نمی توان سن مشخصی را برای آموزش مسواک زدن تعیین کرد. به عنوان مثال ممکن است یک کودک در اواخر یک سالگی بتواند سرپا بایستد و حتی راه برود ولی یک کودک دیگر در حرف زدن پیش قدم شود. این ها مثال های کوچکی در خصوص تفاوت توانایی های کودکان محسوب می شوند. در نتیجه مسواک زدن برای کودکان بستگی به شرایط و سنین و استعدادهای آن ها بستگی دارد.

مراجعه به دندان پزشکی در کودکان

با توجه به تحقیقات به عمل آمده پزشکان معتقدند که سن یک الی یکسال و نیم مناسب ترین زمان برای رجوع به یک دندانپزشک مخصوص اطفال است. در اولین جلسه ای که دندان های کودک توسط دندان پزشک معاینه می شود، در خصوص نگهداری از دندان های کودک و خرید دهان شویه برای کودکان و حتی دیگر وسایل مانند مسواک و حتی نخ دندان مشاوره هایی به والدین ارائه می گردد. شایان ذکر است که مراجعه اول کودک به دندانپزشک لزوما در زمان اولین آسیب در دندان های کودک نبوده و می تواند صرفا یک جلسه مشاوره و راهنمایی برای پیشگیری از آسیب ها باشد.

پس از اولین جلسه مراجعه به دندانپزشک، تایم های خاصی را تعیین می کنند که به صورت مرتب بهداشت و سلامتی دهان و دندان کودکان تحت نظر متخصص باشد تا بتوان همیشه سلامتی را حفظ کرد و بدین ترتیب طول عمر دندان های اصلی را بیشتر نمود. متخصصین حوزه دندانپزشکی کودکان، اطلاعاتی در زمینه روانشناسی کودک دارند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن با مراجعه کننده ارتباط گرفته و آرامش کودک را در طول زمان معاینه و یا درمان حفظ نمایند.

خصوصیات یک مسواک مناسب برای کودکان

با خرید مسواک برقی برای کودکان می توان کودک را تشویق به مسواک زدن کرد. اما توجه کنید که دندانه های مسواک برای کودکان باید نرم و کوچک باشند تا به راحتی در داخل دهان کودک قرار بگیرد و نیز در زمان مسواک زدن به لثه های کودک آسیب نزند. در برخی موارد نیز مشاهده می شود که مسواک ها دارای یک درب برای پوشش دهی دندانه ها هستند، این امر بهداشت مسواک را تضمین می کند اما در عین حال باید مراقب فاسد شدن مسواک نیز بود.

ویژگی های نخ دندان مناسب

نخ دندان دارای انواع مختلفی است که باید با توجه به نوع و شکل دندان های خود، نخی مناسب با آن ها تهیه کنید. به همین خاطر بهتر است برای خرید نخ دندان، انواع آن را به همراه کاربردهایشان بشناسید. انواع نخ دندان و کاربرد آن ها به شرح زیر هستند:

نخ دندان ضخیم: این نوع را معمولا برای دندان هایی استفاده می کنند که فاصله زیادی با یکدیگر دارند.

نخ دندان نازک: نوع نازک را برای دندان های با فاصله کم و خیلی کم تولید می کنند همچنین این محصول برای افرادی که لثه های حساسی دارند مناسب تر است.

نخ دندان دارای موم: مقاومت این محصول به نسبت انواع مشابه دیگر بیشتر است. اما مزیت دیگری ندارند.

نخ دندان PTFE: اگر دندان های شما خیلی زیاد بهم هم نزدیک و چسبیده هستند، باید از این نوع نخ دندان استفاده کنید.

نخ دندان مخصوص ارتودنسی: همان طور که میدانی زمانی که شخصی ارتودنسی انجام می دهد، سیم های وصل شده به دندان ها مانع از مسواک زدن راحت و حتی استفاده از نخ دندان می شود، اما به واسطه نخ دندان مخصوص می توان بخشی از این مشکل را حل کرد.

و در نهایت به نخ دندان های دسته دار می رسیم: در این مدل، نخ دندان به یک دسته نسبتا بلند وصل می شود که به واسطه آن افراد مسن و کودکان راحت تر می توانند دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنند.

محصولات بهداشت دهان را از کجا بخریم؟

برای خرید مسواک برقی و ساده، انواع دهان شویه، نخ دندان و دیگر محصولات مشابه می توان به نوبشو به مراجعه کرده و تمامی محصولات مذکور را از برترین فروشگاه های موجود خریداری کرد. اطمینان از دریافت محصول در کمترین زمان، پرداخت آسان، سفارش آسان، دسترسی راحت به تمامی محصولات و… از جمله مزایای مهم خرید از نوبشو محسوب می شوند.