داستانی که از خوابگاه جنگ‌زده‌ها کلید خورد/ روزی برای مردن! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹

داستانی که از خوابگاه جنگ‌زده‌ها کلید خورد/ روزی برای مردن!

«امروز، روز خوبیست برای مردن» که تا 15 مهر روی صحنه است روایتی از مردم جنگ زده را نمایش می دهد.

کمال هاشمی کارگردان و نویسنده نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» که تا ۱۵ مهر در مجموعه ایرانشهر سالن استاد سمندریان روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا با اشاره به مضمون این نمایشنامه توضیح داد: نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» فضایی اجتماعی با رگه هایی از دوران جنگ عراق علیه ایران دارد و تاثیرات آن را روی مردم تا امروز که در سال ۹۸ هستیم نشان می دهد.

وی درباره شخصیت های اصلی نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» گفت: ما در این نمایش دو کاراکتر اصلی خانم داریم که یکی از آن ها شخصیت واقعی نمایشنامه است. این دو در مسیری که داستان روایت می شود در کنار هم قرار می گیرند و موضوع نمایش از آن جا آغاز می شود.

هاشمی درباره نحوه شکل گیری این نمایشنامه توضیح داد: نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» از واقعیت گرفته شده است و بخشی از آن را خودم بازآفرینی کرده ام. سال ها پیش من در خوابگاه جنگ زده های شیراز با خانمی برخورد کردم و زمانی که داستان او را شنیدم تصمیم گرفتم با شخصیت اصلی داستان مستندی بسازم که متاسفانه میسر نشد.

وی از انگیزه اصلی خود برای نوشتن این نمایشنامه گفت: یکی از دلایل اصلی من برای پرداختن به این موضوع، سرسختی و مقاوت دختر جوان قصه بود که تلاش می کرد مسئولیت خانواده را برعهده بگیرد و سازمان خانواده را حفظ کند.

این کارگردان در پایان با اشاره به تفاوت اجرای این نمایش و موضوع آن بیان کرد: نمایش «امروز، روز خوبیست برای مردن» داستانی است تکراری از روایت های بازمانده از جنگ اما تفاوت اصلی آن با دیگر روایت ها نحوه پرداختن به آن است که ما سعی کردیم به شکلی تصویری و مستندگونه موضوع را برای مخاطب شکل دهیم.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است