هنروتجربه تمام امید سینمای مستقل بود/ «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» قصه‌گو و دغدغه‌مند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۷
روح الله صدیقی در گفتگو با صبا:

هنروتجربه تمام امید سینمای مستقل بود/ «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» قصه‌گو و دغدغه‌مند

نویسنده و کارگردان فیلم «تک نوازی روی یخ های شناور» می گوید با نقل و انتقال گروه هنر و تجربه، سینمای مستقل بیش از پیش ضعیف و مهجور شد.

روح الله صدیقی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «تک نوازی روی یخ های شناور» که تا پیش از نوروز در سینماهای هنر و تجربه اکران بود ولی با تعطیلی این موسسه از سوی سازمان سینمایی حالا در دو سینما فقط اکران می شود در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلم سینمایی عنوان کرد: فیلم سینمایی «تک نوازی روی یخ های شناور» یک فیلم خانوادگی درباره یک خانواده طبقه متمول، سنتی و پرجمعیت است.

او افزود: «تک نوازی روی یخ های شناور» روایت بازگشت یکی از فرزندان خانواده به خانه است که با ورودش آرامش نسبی حاکم بر خانه به هم می ریزد و یکسری رازهای خانوادگی برملا می شود.

صدیقی درباره طرح و ایده نگارش متن این اثر اظهار کرد: من و محمد منعم که به صورت مشترک این فیلمنامه را نوشتیم با این سوال که چرا در خانواده های ایرانی همیشه حرف ها و رازهای مخفی زیادی از همدیگر هم داریم، مواجه بودیم، در حالیکه معمولا در خانواده های کشورهای دیگر اصولا کمتر راز دارند.

رازداری خانواده های ایرانی از سر محبت و دوست داشتن یکدیگر است

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: در روند پیشرفت کار به این نتیجه رسیدیم ما خیلی از رازهایمان از سر محبت و دوست داشتن زیاد است و از سر احترام خیلی از حرف ها را به خانواده نمی گوییم به طور مثال می بینیم در خانواده های ایرانی خیلی از بچه ها سیگار می کشند و پدر و مادر هم می دانند ولی این مساله را به روی هم نمیاورند و فرزند هم به دلیل احترام به پدر و مادرش جلوی والدین سیگار نمی کشد.

کارگردان فیلم سینمایی «تک نوازی روی یخ های شناور» خاطرنشان کرد: در واقع این سوال بیشتر مطرح شد که ما چه مواردی را از روی احترام از یکدیگر مخفی می کنیم؟!

او بیان کرد: من و دستیارم گروهی ۴۰ نفره از بازیگران انتخاب کردیم و با دعوت از آنها برای شرکت در یک کارگاه این سوال که ما چه موضوعاتی را به احترام یکدیگر مخفی می کنیم؟!، مطرح شد و شرکت کنندگان به قصه های خود و اطرافیانشان پرداختند. در نهایت مسائل زیادی بررسی شد که ما یکی از آنها را تبدیل به قصه اصلی داستان کردیم و موارد دیگر را به عنوان قصه های فرعی مورد توجه قرار دادیم.

نویسنده سریال «سقوط یک فرشته» اظهار کرد: از بازیگرانی که در کارگاه حضور داشتند هر کدام به قصه و شخصیت خودش نزدیک تر بود به عنوان بازیگر انتخاب شد و در این اتودهای کارگاهی فیلمنامه نوشته شد و جلوی دوربین رفت.

نویسنده سریال «قفسی برای پرواز» اعلام کرد: اکثر بازیگران کار اولین تجربه فیلم بلندشان بازی در «تک نوازی روی یخ های شناور» بود ولی پیش از این فیلم های کوتاه و تئاتر بازی کرده بودند.

مهمترین مساله شکل گیری واقعگرایانه روابط شخصیت ها بود

یکی از نویسندگان سریال «از سرنوشت» در مورد روند تولید کار خاطرنشان کرد: روند تمرین های کارگاهی اثر حدود یکسال ادامه داشت و همزمان که نگارش فیلمنامه انجام می شد بازیگران هم با نقش هایشان آشنا می شدند. یکی از مهمترین مسائل مهم شکل گیری واقعگرایانه روابط بین بازیگران و در اصل شخصیت های نمایشی بود تا حدی که در روند تمرین هم بدون اشاره خاصی مخاطب متوجه نسبت های آنها با یکدیگر باشد.

او اظهار کرد: فیلمبرداری کار حدود دو ماه زمان برد و تمامی عوامل پشت دوربین و تیم تولید کار از همکاران حرفه ای بودند تا بتوانند تصویری را که برایش یکسال زحمت کشیده شده به خوبی پوشش دهند و خوشبختانه نتیجه قابل دفاع و مطلوبی هم به دست آمد.

صدیقی درباره اکران آن اثر عنوان کرد: بعد از آماده شدن فیلم مساله کرونا پیش آمد که خود این موضوع وقفه طولانی در روند اکران ایجاد کرد و بعد از آن هم که برای اکران در گروه هنر و تجربه اقدام کردیم متاسفانه به انتقال آثار از گروه هنر و تجربه به گروهی دیگر برخوردیم‌.

نقل و انتقال های هنر و تجربه آثار روی پرده را متضرر کرد

کارگردان فیلم سینمایی مطرح کرد: اکران در زمان نقل و انتقال های هنر و تجربه به گروهی دیگر باعث شد تا بسیاری از آثار از جمله کار ما متضرر شوند، چون یکماه از اکران با هنر و تجربه و ماه دوم با گروه جدید بود.

نویسنده سریال «قفسی برای پرواز» با اشاره به اکران های گروه هنر و تجربه عنوان کرد: قرار بود با انتقال گروه هنر و تجربه به گروه جدید عملکردها تقویت شود ولی این موضوع تاکنون صورت نگرفته است. گروه هنر و تجربه دارای قدمت بود و برای تقویت عملکرد باید زیربنای اصلی گروه حفظ شده و بعد تقویت آن مورد توجه قرار می گرفت در حالی که وقتی از پایه و بنا چیزی تخریب شود حداقل پنج سال زمان می برد تا بنای جدید شکل بگیرد.

تمام امید فیلم های مستقل به اکران هنر و تجربه بود

صدیقی تاکید کرد: فیلم های مستقل که با هزینه شخصی و بدون هیچ حمایت مادی و معنوی از ارگان های دولتی ساخته می شوند تمام امیدشان به همین گروه هنر و تجربه بود‌.

او اظهار کرد: اکران های هنر و تجربه قبل از کرونا بازار خوبی پیدا کرده بود، استقبال زیادی از آثار داشتیم و فیلم ها مورد توجه قرار می گرفت ولی همه اینها اکنون با حضور تیم جدید و مناسبات جدید از بین رفته است و با این روند سینمای مستقل ضعیف تر و مهجورتر خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی درباره اکران آنلاین اثر خاطرنشان کرد: هنوز برای اکران آنلاین فیلم اقدام نکرده ایم البته آنجا هم با توجه به اینکه فیلم بازیگر چهره ندارد کارمان کمی سخت است.

روح الله صدیقی در پایان گفت: فیلم سینمایی «تک نوازی روی یخ های شناور» اثری قصه گو، مخاطب محور و دغدغه‌مند با توجه به مسائل مربوط به تمام نسل هاست. ما برای جشنواره فیلم نساخته ایم و فقط به این فکر کردیم که مخاطب داخلی از فیلم استقبال کند‌ و اگر فرصت خوبی در اکران آنلاین به آن داده شود قطعا ارتباط خوبی با مخاطب خواهد داشت.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است