خواننده‌هایی که صدای مردم فلسطین شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۶
صبا گزارش می‌دهد؛

خواننده‌هایی که صدای مردم فلسطین شدند

خوانندگان ایرانی متعددی در سال‌های پس از انقلاب صدای مردم فلسطین و حامی حقوق این سرزمین مقابل جنایت‌های صهیونیست بوده اند.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز جهانی قدس نام گذاری شده است و جمعه نهم فروردین ۱۴۰۱ مصادف با بیست و ششمین روز از ماه رمضان، چهل و سومین جمعه‌ای است که مسلمانان جهان برای حمایت از حقوق قانونی مردم فلسطین در مقابل ظلم و تجاوزهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن اعتراض می‌کنند.

حمایت از مردم ستمدیده فلسطین در تمام این سال‌ها صرفا از نظر مسائل سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی و اعتراضات مردمی پیگیری نشده، بلکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری متعددی مانند تولید فیلم، سریال و انیمیشن، اجرای نمایش و تئاتر، ساخت قطعه‌های موسیقی، نوشتن کتاب، سرودن شعر و خلق آثار تجسمی نیز اتفاق افتاده است.

تولید آثار هنری در این عرصه یکی از اصلی‌ترین جریان‌های تاثیرگذار در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده و هنرمندان زیادی در ایران و جهان آثار ماندگاری را در زمینه حمایت از مردم و سرزمین فلسطین خلق کرده‌اند؛ آثاری که حتی در کارنامه کاری‌ خالقانشان جزو برترین آثار شناخته می‌شوند.

فضای مجازی تاثیر اعتراض‌ها به رژیم صهیونیستی را بیشتر میان افکار عمومی پررنگ کرده و به‌عنوان یک بازوی رسانه‌ای در سال‌های اخیر به کمک مردم فلسطین آمده و با مولفه‌های منفی و مثبتی که می‌توانیم برای آن‌ها در نظر بگیریم، تاثیر بیشتری روی افکار مردم جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی که از اخبار مربوط به مردم مظلوم فلسطین کمتر آگاهی پیدا می‌کنند، داشته است. به عنوان مثال دو تن از خواننده‌ها و فعالان مطرح موسیقی جهان درباره مساله فلسطین اظهارنظر کرده‌اند. زین مالک خواننده و ترانه‌نویس مشهور و سلبریتی انگلیسی در توئیتر خود با انتشار هشتگ فلسطین را آزاد کنید، با حمله صهیونیست‌ها مواجه شد و از سوی گروه‌های تندرو صهیونیست به مرگ تهدید شد.

راجر واترز خواننده گروه «پینک فلوید» هم در سال ۲۰۰۶ به درخواست گروه‌های حامی فلسطین، کنسرتش در تل‌آویو را لغو کرد و بعد از آن در سال ۲۰۱۰ آهنگی را منتشر و آن را به مردم فلسطین تقدیم کرد. این خواننده همچنین با «آپارتاید» خواندن اسرائیل، اشغالگری رژیم صهیونیستی را وحشیانه عنوان کرد.

هنرمندان ایرانی هم در این مسیر همیشه به تولید محتوای فرهنگی و هنری مناسب پرداخته اند و در حوزه‌های مختلف همراه آرمان‌های مردم ستمدیده فلسطین بوده‌اند که از میان تمامی آن‌ها می‌توان به خواننده‌هایی چون محسن چاوشی، زنده یاد ناصر عبداللهی، امیر تاجیک، شهاب رمضان، نیما مسیحا، محمد اصفهانی و حمید حامی اشاره کرد که بخشی از فعالان حوزه موسیقی هستند که صدای مردم فلسطین شده‌اند.

محسن چاوشی قطعه «فلسطین» و «صلح»، شهاب رمضان قطعه «بمب بارون»، امیر تاجیک قطعه «یه مسجد»، حمید حامی قطعه «فرزندان فلسطین»، نیما مسیحا قطعه «فرزند تنهای فلسطین» را طی سال‌های گذشته با موضوع «قدس» و «فلسطین» منتشر کرده اند.

در ادامه مروری اجمالی بر برخی از قطعه‌ها و ترانه‌هایی از خواننده‌های نامبرده انجام شده است.

محسن چاوشی یکی از پرطرفدارترین خواننده‌های موسیقی پاپ ایران در دو دهه اخیر، در قطعه «فلسطین» با ترانه‌ای از امیر ارجینی در آلبوم «متاسفم» از سرزمین فلسطین می‌خواند. چاوشی در ابتدای آن با نوحه از غم مردم فلسطین از دنیا گله می‌کند و دعا می‌کند که هرچه زودتر ظلم و ستم از سرزمین قدس برود. او از مبارزه‌ای سخن می‌گوید که برای آزادی فلسطین ساکت نمی‌نشیند، می‌جنگد و فلسطین زیبا را می‌سازد.

متن ترانه «فلسطین» سروده امیر ارجینی:

دنیا قراره تا به کی این جور باشه
تا کی قراره حرف زور باشه
بااین همه ظلم وستم انگار دنیا
چیزی نداره تا به اون مغرور باشه

آه ای خدا چی میشه یک روزی دوباره
از خاک من دستای دشمن دور باشه
تلخ وغم انگیزه که سهم کودک من
پیش چشام تاریکی های کور باشه

آه ای فلسطین شهر در ظلمت نشسته
می بینم اون شب ها که پر نور باشه
آهآی آدما با دستهای بی ریاحتون
میخوام که چشم دوشمنامون کور باشه

مرد فلسطین ام چرا ساکت بشینم
می جنگم ومیسازمت زیبا ترینم
مرد فلسطین ام چرا ساکت بشینم
می جنگم و میسازمت زیباترینم

شهاب رمضان خواننده، ترانه سرا و آهنگساز موسیقی پاپ نیز با قطعه «بمب بارون» که ترانه آن را حسین صفا سروده‌ است، از وضعیت شهرهای بمباران شده فلسطین، آوارگی مردم، گریه‌های کودکان و مادرها و از بی‌امنیتی و آشوب این سرزمین به دلیل حضور رژیم صهیونیستی می‌گوید. ابن قطعه روایت واقع بینانه ای از فلسطین می‌گوید و در آخر به خاک حاصلخیز این سرزمین اشاره می‌کند که فرزندانی عاشق و دلیری را که مرد نبرد و روزهای سخت هستند، در خود پرورش می‌دهد و با وجود آن‌ها امید به پیروزی در این مبارزه وجود دارد.

متن ترانه «بمب بارون» سروده حسین صفا:

رفتم خیابون تا کمی بارون ببینم
بارونِ بمب اومد لباسم خیسِ خون شد

جز اسکلت چیزی نموند از خونه‌هامون
از غصه‌ی ما شهر پوست استخون شد

از گل سپر ساختی روی دشمن اما
جز گوله (گلوله) چیزی سمت این سنگر نیومد

هی داغ دیدن گریه کردن مادرامون
دنیا تماشا کرد و جیکش در نیومد

هی ظلم پشت ظلم دیدی ای برادر
ما هیچ وقت احساس امنیت نکردیم

خاک فلسطین پاره‌ای از روح ما بود
این سرزمین با کسی قسمت نکردیم

توی کدوم قانون نوشتن که تو این شهر
هر آبروداری کفن باید بپوشه

نفرین به دنیایی که جون آدماشو
ارزون به هر بی‌آبرویی می‌فروشه

ما خاک حاصلخیز، خاک لاله خیزیم
ما آسمونیم، آسمونِ لاجوردیم

هم زنده‌ایم از عشق میهن هم شهیدیم
هم عاشق صلحیم و هم مرد نبردیم

حمید حامی خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ هم در قطعه «فرزندان صبح» با ترانه‌ای از محسن زارع به همراه گروه ارکستر خود به مسائلی که مردم فلسطین با آن درگیر هستند قسم می‌خورد و در یک بازه زمانی به زندگی یک فرزند فلسطینی اشاره می‌کند و فرزندان فلسطین را آتش زیر خاکستر و غرش طوفان می‌نامد که خون بهای تمام آن‌ها و شهدای این سرزمین بیداری و آگاهی مردم جهان برابر ظلم‌های رژیم صهیونیستی را تضمین می‌کند.

متن ترانه «فرزندان فلسطین» سروده محسن زارع:

قسم به بوسه ی آخر قسم به تیر خلاص
قسم به خون شقایق نشسته بر تن داس
قسم به ناله ی مادر قسم به روح پدر
قسم به آتش پنهان به زیر خاکستر
که خون بهای تو خون سیاه جلاد است
سکوت دامن در انتظار فریاد است

رفیق غرقه به خون هم جدال خاموشی
نمرده نام تو در پیله ی فراموشی
تو در سرود و امید و ستاره با مایی
حضور قاطع نوری طلوع فردایی

قسم به مشت برادر قسم به خواب حریف
قسم به نبض تپنده قسم به خاک زمین
قسم به شوق رهایی به حسرت دیرین
که خون بهای تو مرگ شب و زمستان است
طنین نام تو در ذهن خیابان است

قسم به زخم شکفته به سینه ی یاران
قسم به حنجره های اسیر در زندان
قسم به نام عزیز و بزرگ آزادی
قسم به دل دل شورش به خشم آبادی
که خون بهای تو یعنی شروع بیداری
تویی که غرش طوفان به زیر لب داری

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است