معرفی مجموعه شعرهای باکیفیت در جایزه ادبی «ما»/ جامعه به شعر کم‌توجه‌ است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۴
یاسین نمکچیان با صبا مطرح کرد:

معرفی مجموعه شعرهای باکیفیت در جایزه ادبی «ما»/ جامعه به شعر کم‌توجه‌ است

یاسین نمکچیان درباره اهداف جایزه ادبی «ما» و داوری بخش شعر این جایزه توضیح داد.

یاسین نمکچیان دبیر بخش شعر جایزه ادبی ما در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: امسال اولین دوره جایزه ادبی «ما» به دبیری محمدهاشم‌ اکبریانی برگزار می‌شود که من یکی از داوران بخش شعر این‌‌ جایزه هستم. متاسفانه ما در این سال‌ها در حوزه شعر جایزه‌ای که بدون حاشیه و با دقت کار کند و به شعر معاصر کمک کند، نداشته‌ایم. جایزه‌های ما متاسفانه بیشتر حاشیه‌ساز بوده‌اند و به همین دلیل نتوانستند رسالت خود را در حوزه شعر انجام دهند.

او ادامه داد: ما سعی کردیم امسال با این جایزه حداقل از بین کتاب‌های شعر منتشرشده‌ای که به دبیرخانه ارسال می‌شوند، آثار قابل‌قبول را پیدا کنیم و در حد و اندازه خودمان این‌ کتاب‌ها را به عرصه شعر کشور معرفی کنیم.

این شاعر اظهار کرد: نامزدهای نهایی این دوره اکثرا شاعران جوانی هستند که کتابشان در سال ۹۹ منتشر شده است و این شاعران خیلی شناخته شده نیستند اما کارشان استاندارد است. ما در این جایزه شرایطی فراهم کردیم تا حداقل کارشان دیده شود و رسانه ها هم به شعر آنها توجه بیشتری کنند.

او درباره توجه به شعر گفت: من فکر می کنم شعر در این سال ها بیشتر از هر چیزی به توجه نیاز دارد، یعنی رسانه ها، منتقدان و شاعران باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند تا کتاب های خوب به دست مخاطب برسد. متاسفانه امروزه کتابفروشی ها زیاد کتاب شعر را قبول نمی کنند و رسانه ها درباره آن چیزی نمی نویسند که جای خالی این نقد و بررسی ها به شدت احساس می شود. ما هم این قدم را برداشتیم تا سالی حداقل ۷-۸ کتاب شعر را به جامعه ادبی کشور معرفی کنیم.

این شاعر درباره رویکرد داوران بخش شعر جایزه ادبی ما عنوان کرد: من در کنار را ضیاالدین خالقی و افشین شاهرودی داوری بخش شعر جایزه ادبی ما را برعهده داریم. هردو داوران دیگر شاعران شناخته شده ای هستند و کارنامه مشخصی دارند و طبیعتا در جایگاه داوری کار خود را می کنند و تحت تاثیر نام ها نیستند. خوشبختانه سلیقه هر سه نفرمان در داوری آثار به هم نزدیک بود و برای اینکه به نتیجه واحدی برسیم همگی به جوهره شعری آثار توجه می کردیم.

نمکچیان در پایان درباره آثر در دست انتشار خود توضیح داد: مدت هاست یک مجموعه شعر آماده در دست انتشار دارم اما چون اوضاع شعر در بازار خوب نیست چاپ آن را نگه داشته ام تا ناشری پیدا شود که واقعا برای شعر انرژی بگذارد و به آن اهمیت دهد. همچنین یک رمان در دست نگارش دارم که بازنویسی آن مانده است. این رمان چند فصل و چند شخصیت متفاوت دارد که یک مضوع واحد سرنوشت آنها را به هم پیوند داده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000