«سرّ عشق» از بیماری یک آشنا کلید خورد/ پرتره پدر پیوند مغز استخوان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۲
مهتاب سلیمانی در گفتگو با صبا:

«سرّ عشق» از بیماری یک آشنا کلید خورد/ پرتره پدر پیوند مغز استخوان

مهتاب سلیمانی به تازگی مستند «سر عشق» را با موضوع پدر پیوند مغز استخوان در ایران ساخته و برای این اثر فرم جشنواره «سینماحقیقت» را پر کرده است.

مهتاب سیلمانی که به تازگی مستند «سرّ عشق» را ساخته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره انتخاب موضوع فیلمش که نگاهی به زندگی پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان در ایران و برنده جایزه «برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماری‌های خون» دارد، توضیح داد: اولین دلیل من برای ساخت «سر عشق» ابتلای یکی از اقوام نزدیکم به بیماری سرطان خون بود. وقتی من در پروسه درمان قرارگرفتم با دنیای ناشناخته‌ای روبه رو شدم که با آن چیزی که قبلا فکر می‌کردم بسیار متفاوت بود و افرادی را ملاقات کردم که سال ها پیش عمل پیوند مغز استخوان را انجام داده و سلامتی خود را مدیون پروفسور قوام زاده می‌دانستند زیرا با هزینه کمتری بهبودی خود را به دست آورده بودند.

وی ادامه داد: درباره پروفسور قوام زاده مستندهای کوتاه تلویزیونی ساخته شده ولی به دلیل اینکه ایشان محقق برتر سال ۲۰۱۲ در جهان شدند به پیشنهاد یکی از دوستان و پیشینه قبلی که به واسطه یکی از اقوام درمورد بیماری سرطان داشتم و مواجهه ام با بیماران شفایافته، انگیزه ساخت این مستند با تمام سختی‌هایی که وجود داشت در من ایجاد شد.

به گفته وی، سفرهای مستمر پروفسور قوام زاده برای حضور در کنگره‌های جهانی و مسئولیت‌های درمانی و اداری وی که باعث می شد این پزشک به راحتی در دسترس نباشد از جمله سختی های روند تولید بوده است.

کارگردان و صدابردار «سرّ عشق» درباره فیلمبرداری این پروژه که ۲ سال طول کشیده است، گفت: یکی از دلایل آن مشغله‌های پروفسور قوام زاده بود و از سوی دیگر من دوست داشتم در کنار این شخصیت روند کار و فعالیت هایشان را ضبط کنیم زیرا در مستندهای پرتره گذاشتن زمان بیشتر باعث می‌شود که اثر باکیفیت تری ساخته شود.

او در مورد علت انتخاب اسم «سرّ عشق» برای مستند خود توضیح داد: واقعا کمتر کسی در این زمانه حاضر است برای هموطنان و کشور خود از موقعیت های خوبی که در خارج از کشور برایش وجود دارد چشم‌پوشی کند و اگر می بینیم فردی مانند پروفسور قوام زاده اینگونه به مردم مملکتش خدمت می کند دلیلش چیزی نیست جز عشق و تعهد پس انتخاب اسم مستند به این دلیل بود که نسل جدید به ندرت از موقعیت های بزرگ در خارج از کشور دست می‌کشد ولی شخصی مانند ایشان با تمام مشکلات برمی‌گردد و در کشور خود کار می‌کند.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که به چه علت بیشتر عوامل اصلی مستند خانم هستند، گفت: زمانی که با غزال بخت‌آزاد و رشته تحصیلی او که فیلمبرداری است، آشنا شدم تصمیم گرفتم با هم کار کنم و در ذهنم این موضوع شکل گرفت که اگر امکانی وجود داشته باشد یک تیمی از خانم ها که در حوزه فعالیت خود بهترین هستند، تشکیل دهیم و اینگونه شد که با همیلا موید تدوینگر و انسیه ملکی صداگذار که از بهترین های حوزه فعالیت خود هستند همکار شدیم البته آقایان هم از عوامل این مستند هستند.

کارگردان مستند «وطن دار» درباره منابع مورد مطالعه خود و مدت زمان سپری شده برای تحقیق و پژوهش هایی که پیش از ساخت مستند «سر عشق» انجام داده است، اظهار کرد: با پروفسور قوام زاده از طریق شاگردانشان آشنا شدم و از طریق آن‌ها قراری برای ملاقات با ایشان گذاشتم. در این ملاقات قصد خود را از اینکه به ساخت مستندی از زندگی شخصی وی علاقمند هستم مطرح کردم و با موافقتشان شروع به مطالعه منابعی کردم که درباره این شخصیت چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود داشت و با همکاران و اطرافیانشان صحبت کردم که حدود ۲ ماه این پژوهش طول کشید سپس با خانواده پروفسور آشنا شدم و روند کار را برای آن‌ها توضیح دادم و سرانجام کار ساخت مستند را شروع کردیم.

سلیمانی در آخر درباره حضور مستند «سر عشق» در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: در حال حاضر فرم شرکت در جشنواره را پرکردیم اما فیلم در مراحل پایانی صداگذاری و اصلاح رنگ است و تقریبا تا ۱۰ روز آینده مراحل فنی آن به پایان می‌رسد و سپس نسخه نهایی را برای شرکت در جشنواره ارسال می کنیم و در صورت پذیرفته شدن اولین اکران «سر عشق» در جشنواره «سینماحقیقت» خواهد بود.

انتهی پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است