همه آثارم را اکران آنلاین می‌کنم/ فیلم کوتاه را به مدارس ببریم

آسمان طوسی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» که در بسته نوروزی «فیلم‌بازی» انجمن سینمای جوانان ایران در حال اکران آنلاین است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه را بدون محدودیت توصیف کرد و گفت: با توجه به امکاناتی که این روزها هرچند با هزینه شخصی خود فیلمسازان فیلم کوتاه در اختیار آنها قرار می گیرد و با اتفاقات خوبی که برای همه ژانرهای فیلم‌‌ های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی افتاده است قطعا فیلمسازان این عرصه در تمامی ژانرها می‌توانند به‌صورت کاملا حرفه‌ای فعالیت کنند.

او افزود: در رابطه با تنوع ژانر در فیلم کوتاه همه چیز به داشتن یک فیلمنامه خوب و تبدیل آن به یک اثر خوب بستگی دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» اظهار کرد: قطعا فیلمنامه و کارگردانی خوب می‌تواند اتفاقات درخشانی را از جهت تنوع ژانر در ساخت فیلم کوتاه رقم بزند.

 اهمیت شکل و تعریف مشخص ژانر در فیلم کوتاه

طوسی توضیح داد: اساسا این نکته که ژانر در فیلم کوتاه شکل و تعریف مشخصی داشته باشد، بسیار مهم است و می‌تواند در هدف گرفتن جامعه مخاطب و همچنین جذب مخاطب، تأثیرگذار و تعیین‌کننده باشد.

این کارگردان با تأکید بر این‌که اکران آنلاین به ویژه در دوران پاندمی کرونا به دیده شدن فیلم‌ها کمک کرده است، مطرح کرد: در یک دوره نسبتا طولانی همه چیز در عرصه سینما همچون سینماها، اکران‌های خصوصی، اکران های عمومی، سالن‌های تئاتر، افتتاحیه فیلم‌ها و … متوقف شد اما نیاز انکارناپذیر افراد به دنبال کردن رویدادها و آثار هنری همواره بوده و هست.

او ادامه داد: بنابراین اکران آنلاین باعث شکل جدید درآمدزایی شد به ویژه برای فیلمسازان کوتاه که فی‌الواقع شانسی برای برگشت سرمایه ندارند و این اکران‌ها اگر با تبلیغات حرفه‌ای همراه باشد و خود تیم سازنده فیلم هم به تبلیغات کمک کنند، قطعا اتفاق خوب و مثمر ثمری برایشان رقم خواهد زد.

اکران آنلاین با اقبال مواجه شده است

کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» توضیح داد: به زعم من اکران آنلاین بسیار با اقبال مواجه شده است به ویژه در زندگی پرمشغله امروزی که بیشتر افراد شاغل فرصت کافی برای رفتن به سینما ندارند.

کارگردان مستند «می لادو» خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با وجود بازگشایی سینماها نیز اکران‌های آنلاین با استقبال مخاطبان مواجه هستند. اکران آنلاین را موفق می‌دانم و امیدوارم هر روز بیشتر در میان مخاطبان جا بیافتد.

این فیلمساز جوان با اشاره به این‌که تاکنون تجربه اکران آنلاین  آثارش را نداشته است، عنوان کرد: اکران «گاو آمریکایی» در بسته فیلم کوتاه «بازگشت» بر پرده سینماهای هنر و تجربه با استقبال خوبی روبرو شد ولی متاسفانه به مشکل اکران سراسری در شهرستان‌ها برخوردیم.

او ادامه داد: با وجود اینکه اولین بار است، اکران آنلاین را در انجمن سینمای جوانان تجربه می‌کنم همچنان به اکران‌ آنلاین خوشبین هستم و حتی قصد دارم تمام آثار خود را در یک بسته اکران آنلاین داشته باشم.

کارگردان مستند «می‌لادو» به عنوان پیشنهادی برای شناسایی و بازشناسایی فیلم کوتاه و جایگاه آن به مخاطبان خاطرنشان کرد: خیلی‌ها فیلم کوتاه را نمی‌‍شناسند و اکثریت فکر می‌کنند فیلم کوتاه همین تیزرهای تبلیغاتی یا کلیپ‌های آموزشی مختلف است و دلیل این موضوع هم این مساله است که مخاطب فیلم کوتاه همچنان مخاطبان خاص چون فیلمسازان و دست‌اندرکاران فیلم کوتاه، هنرجویان و دانشجویان سینما و تئاتر هستند.

اکران فیلم کوتاه در مکان های عمومی و برای مخاطب عام

کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» مطرح کرد: برای اینکه برای مخاطب فیلم کوتاه جا بیفتد فیلم کوتاه چیست باید در مکان‌های عمومی که مخاطبان عام دارد مثل سینماها در هنگام اکران فیلم‌های بلند، یک فیلم کوتاه قبل از شروع فیلم بلند نمایش داده شود. این‌کار باعث آشنایی بیشتر و کامل‌تر مردم با فیلم کوتاه می‌شود.

این کارگردان اظهار کرد: ایده دیگر برای شناساندن فیلم کوتاه به مخاطبان این است که هفته ای یک بار اکران فیلم‌های کوتاه در مدارس و برای همه رشته‌های تحصیلی انجام شود.

آسمان طوسی در پایان گفت: اگر اتاق فکری برای راهکارهای شناساندن فیلم کوتاه به همگان در نظر گرفته و تشکیل شود قطعا ایده‌های بسیاری می‌توان یافت و عملی کرد.

انتهای پیام/