نمایش مستند «منیر» با حضور بهمن کیارستمی در موسسه هنر فردا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۸

نمایش مستند «منیر» با حضور بهمن کیارستمی در موسسه هنر فردا

مستند «منیر» به کارگردانی بهمن کیارستمی در موسسه هنر فردا به نمایش درمی‌آید.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، موسسه فرهنگی هنری هنر فردا در ادامه سلسله نشست‌های کارگاه «یک قرن هنرهای تجسمی ایران» که میزبان هنرمندان و چهره‌های تاثیرگذار این دوران است در برنامه آتی خود که روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ‌ماه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود به نمایش مستند «منیر» با حضور بهمن کیارستمی کارگردان این اثر می‌پردازد.

بهمن کیارستمی درباره فرآیند ساخت این مستند که یک سال و نیم به طول انجامیده است به چالش های کار همچون این موضوع که منیر فرمانفرماییان علاقه‌ای به حضور مقابل دوربین نداشته است، می پردازد.

این کارگردان عنوان کرده است که بخشی از کار با ضبط صدای منیر فرمانفرماییان انجام گرفته است و در بخش دیگر پس از رایزنی و اصرار دوستان، فرمانفرماییان سرانجام به حضور کوتاهی مقابل دوربین رضایت می دهد.

مخاطبان در صحنه آغازین فیلم هم شاهد کشمکش فرمانفرماییان با کارگردان هستند که او از مقابل دوربین می‌گریزد و اجازه فیلمبرداری نمی‌­دهد و در عوض از مستندساز می‌خواهد که محتوای حرف‌هایش را به گوش مخاطبان برساند تا این هنر کهنسال در میان هنرمندان دوران مدرن و معاصر جای خود را بیابد.

کارگاه یک قرن هنرهای تجسمی ایران بر آن است که تلاش‌ها و کنکاش‌ها در هنر نوگرا و معاصر ایران را در بستر تحولات اجتماعی و نهادی آن و با تاکید بر مقاطع مهم و تعیین‌کننده آن مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

از مهم‌ترین فرازهای تاریخی این تحولات می‌توان به این موارد اشاره کرد: ترویج شیوه آکادمیک نقاشی اروپایی در مکتب کمال‌الملک، جریان احیای نگارگری سنتی در «مکتب نگارگری تهران»، شکل‌گیری موج هنر نوگرا در دهه‌های ۲۰ و۳۰ ش، رشد «نوسنت گرایی» با جریان «سقاخانه» و سپس شکل‌گیری «نقاشی- خط»، تحولات هنری ناشی از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و ظهور هنر انقلاب، تجدید حیات هنر نوگرای ایران از اوایل دهه ۱۳۷۰ ش و در نهایت تمرکز بر مفاهیم معاصریت در هنر ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ ش با تاکید بر رویکردها و گرایش‌های نوینی چون نئواکسپرسیونیسم، پاپ و نئو پاپ، هنر انتزاعی، هنر مفهومی و رسانه‌های جدیدی مانند چیدمان، پرفورمنس آرت (هنر اجرا) و ویدیو آرت.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام ثبت‌نام می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۰۹۲ تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است