«مهمونی» یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های هنری من است/ خرداد ماه در تالار وحدت اجرا می‌کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
سینا ذکایی در گفتگو با صبا:

«مهمونی» یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های هنری من است/ خرداد ماه در تالار وحدت اجرا می‌کنم

سینا ذکایی سرپرست ارکستر سازهای بادی تهران با اشاره به تجربه اجرا در اکسپو و تالار وحدت تهران، از حضورش در برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب گفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، مجموعه عروسکی و کمدی «مهمونی» این روزها با اجرای ایرج طهماسب و به کارگردانی و نویسندگی او و تهیه کنندگی حسن خدادادی از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود و پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۰ در دسترس مخاطبان خود قرار می‌گیرد.

این برنامه علاوه بر آیتم‌های نمایشی و گفتگو با مهمان، یک آیتم ویژه هم در نظر گرفته است که به صورت چرخشی یک قسمت درمیان تغییر می‌کند. این آیتم یک قسمت با موسیقی ملل همراه مخاطبان خود است و یک قسمت با اجرای نمایش و تئاتر که هر دو این اجراها توسط هنرمندان جوان صورت می‌گیرد.

سینا ذکایی سرپرست ارکستر سازهای بادی تهران، تنظیم، نوازندگی و رهبری ارکستر موسیقی ملل این برنامه را برعهده دارد. این نوازنده که در چند سال گذشته با اجرای موسیقی ملل در برنامه‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای مختلف شناخته شده است و اجرای قطعه «بلا چاو» به نوعی شناسنامه هنری او محسوب شده است، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره آیتم موسیقی برنامه «مهمونی» توضیح داد: پیشنهاد اجرای موسیقی ملل در برنامه «مهمونی» سال گذشته توسط عوامل آن به من داده شد و با استقبالی که آقای ایرج طهماسب نسبت به این موضوع نشان دادند، من هم این قسمت را پذیرفتم.

وی ادامه داد: فصل اول برنامه «مهمونی» در ۳۰ قسمت تولید شده است و من در کنار گروه نوازندگی خودم در ۱۵ قسمت از این برنامه به اجرای موسیقی ملل پرداخته ایم و قطعه‌ها در کسب و سیاق اجراهای قبلی من که در کنسرت‌های داخل و خارج ایران اجرا شد، تهیه و تنظیم شده است.

ذکایی عنوان کرد: گروه نوازندگی ما در اولین قسمتی که در برنامه اجرا کردیم، قطعه «بلا چاو» از موسیقی کشور ایتالیا را اجرا کرد. من به شخصه دوست داشتم که قطعه دیگری از موسیقی کشور ایتالیا را اجرا کنم و به دلیل اجرای این قطعه در کنسرت‌های تهران، کیش و اکسپو و در برنامه‌های «هم‌رفیق» و «شب آهنگی» دوست داشتم قطعه دیگری از این کشور را به گوش مخاطبان برسانم ولی اسقبال از این قطعه در ماه های گذشته به قدری بالا بود که عوامل «مهمونی» خواستند تا بار دیگر «بلا چاو» را اجرا کنم.

سرپرست ارکستر سازهای بادی تهران با اشاره به اقبال گسترده مخاطبان موسیقی ملل از قطعه «بلا چاو» گفت: این قطعه در سطح جهانی معروف و محبوب است. این قطعه چه زمانی که در تهران و کیش اچرا شد و چه زمانی که در اکسپو امارات روی صحنه رفت با اقبال عموم مخاطبان مواجه شد و این قطعه پرتکرار ترین قطعه‌ای است که در یک سال گذشته اجرا کرده‌‍ام.

ایرج طهماسب یک نابغه در شخصیت‌سازی است

این نوازنده با اشاره به اینکه خود او در کودکی و نوجوانی مخاطب کارها و برنامه‌های ایرج طهماسب بود و حالا بعد از سال‌ها با او همکاری می‌کند، توضیح داد: آقای طهماسب یک نابغه تمام نشدنی است. این هنرمند در تمام این سال‌ها نشان داده است که استعداد به همراه نبوغ چه اتفاقی را رقم می‌زند. او یک شخصیت پرداز موفق است، به عنوان مثال شخصیت‌های «مهمونی» از همان قسمت اول در فضای مجازی و جامعه چه قدر مورد اقبال قرار گرفت و تکه کلام‌های آن بر سر زبان‌ها افتاده است.

وی ادامه: هنوز این هنرمند همان شیرینی و متنانی را دارد که من در کودکی به یاد دارم و بدون اغراق می‌گویم که حضور من در برنامه «مهمونی» و اجرای در آن یکی از شیرین و خاطره انگیزترین فعالیت‌های هنری من است.

سینا ذکایی با اشاره به کنسرت‌‌های جزیره کیش و «تهران، عصر زمستانی» که زمستان ۱۴۰۰ برگزار شدند و به عنوان اولین تجربه‌های او روی صحنه بود، از برگزاری کنسرت جدید خود تهران خبر داد و گفت: به احتمال زیاد اوایل خرداد ۱۴۰۱ اولین کنسرت من در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: من زمانی که ساز می‌زنم حالم بسیار خوب است و زمانی که برای انسان‌ها ساز می‌زنم آن روز برای من یک روز ویژه می‌شود. من در حال حاضر شبانه روز به صورت اغراق آمیزی به قطعه‌هایی که در کنسرت خرداد ماه اجرا خواهیم کرد، فکر می‌کنم. فارغ از کنسرت‌ها و اجراهایی که به عنوان شغل و وطیفه اجرا می‌کنم؛ کنسرت‌های شخصی من مانند یک مهمانی و دورهمی است و من علاقه مند هستم که با مخاطب و شنونده آثارم در صمیمی‌ترین حالت ممکن روی صحنه ارتباط برقرار کنم.

نوازنده ساز فلوت با اشاره به تجربه اجرا در اکسپو امارات گفت: تجربه اجراهای اکسپو بسیار جذاب بود و با چندین کشور مختلف مانند تایلند، آنگولا و… کنسرت مشترک برگزار کردیم. بعد از اجراهای ما در اکسپو بسیاری از مخاطبان موسیقی در دیگر کشور تازه متوجه شدند که ایرانی‌ها هم ساز می‌زنند. معتقدم حضور هر هنرمندی در قالب هر حرفه و فنی در رویداد بزرگی مانند اکسپو می‌تواند قابل تجلیل است.

بازخوانی و بازنویسی قطعه‌های موسیقی کلاسیک را دوست دارم

ذکایی یا اشاره به قطعه «سبزه گره» که با صدای نیما رئیسی، ترانه پرویز وکیلی، آهنگسازی سورن و تنظیم او منتشر شد، گفت: «سبزه گره» بازخوانی قطعه‌ای از ویگن دِردِریان با همین عنوان است. یکی از علاقه مندی‌های من بازخوانی و بازنویسی قطعه‌های ماندگار و البته باکیفیت و شاید شنیده نشده موسیقی کلاسیک است و این اتفاق با همکاری نیما رییسی ادامه دار خواهد بود.

وی درباره قطعه «سبزه گره» تصریح کرد: احتمال می‌دهم که این قطعه یک قطعه فولک باشد، زیرا که ویگن به صورت تخصصی قطعه‌های خارجی را با تنظیم و قرار دادن شعر فارسی بازخوانی می‌کرد. این قطعه هم یا برگرفته از یک قطعه فولک است یا خودش یک موسیقی فولک از موسیقی یکی از کشورها است.

ذکایی در پایان توضیح داد: من در بازنویسی قطعه‌ها تغییر زیادی انجام نمی‌دهم و سعی دارم به اثر اصلی وفادار بمانم و انتخاب قطعه‌ها هم براساس اینکه آن خواننده مرد است یا زن، قطعه قبل انقلاب منتشر شده است یا بعد انقلاب، مساله‌ای که مهم است، کیفیت و زیبایی اثر است.

اجرای موسیقی‌های ملل با حضور یک ارکستر بزرگ انجام می‌شود که سینا ذکایی رهبر، تنظیم کننده و نوازنده فلوت است و دیگر نوازندگان این ارکستر شامل علی ضرابی و رضا آذرنجات ترومپت، امیرحسام زبردست ساکسفون، رامین براتی ترومبون، طاها مظاهری گیتار، آرمان ابراهیمی گیتار باس، سهیل اباذری پیانو، سروش عمومی درامز، محمد جواد قریشی پرکاشن، سامان محمد نبی، حسین پارسافر، سعید جهانگیری، مهدی یوسف بیک، فارس مخلصیان، میثم رضایی مهر، امین عطایی، مصطفی حیات غیبی، محمود عربانی ویولن، حمیدرضا محمدی رباب و رضا محمدی تبلا هستند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است