سعی کردیم «رخ به رخ» برنامه صمیمانه‌ای باشد/ فصل سوم به‌زودی کلید می‌خورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
مهدی بابایی در گفتگو با صبا:

سعی کردیم «رخ به رخ» برنامه صمیمانه‌ای باشد/ فصل سوم به‌زودی کلید می‌خورد

مهدی بابایی تهیه کننده برنامه گفتگو محور «رخ به رخ» با اشاره به تولید فصل سوم این برنامه بعد از ماه رمضان به بررسی ساختار فرم و محتوای آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، فصل دوم برنامه «رخ با رخ» در ۳۰ قسمت به غیر از شب‌های قدر با اجرای امیرعلی دانایی و به تهیه کنندگی مهدی بابایی از ابتدای ماه رمضان هر شب حوالی ساعت ۲۳:۳۰ با حضور مهمانانی از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مهدی بابایی تهیه کننده برنامه «رخ با رخ» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این برنامه تلویزیونی توضیح داد: فصل اول «رخ به رخ» از ابتدای پاییز ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه دو قرار گرفت و در ۲۶ قسمت تا پایان زمستان ۱۴۰۰، جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۳:۳۰ بعد از گفتگوی ویژه خبری با مخاطبان خود همراه بود.

این برنامه ساز با اعلام اینکه برنامه گفتگومحور «رخ به رخ» در ماه رمضان فصل دوم خود را روی آنتن می‌برد، درباره اولویت‌های انتخاب مهمان‌ها در این برنامه تلویزیونی گفت: تجربه فصل اول برنامه تجربه بسیار خوبی بود در انتخاب مهمان‌ها برای اتاق فکر ما بود، به این دلیل که مهمان‌هایی را به برنامه دعوت کرده بودیم که کمتر در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان مهمان حاضر می‌شدند، مانند سیاوش طهمورث، اردشیر رستمی، کاوه آفاق، حسن ریوندی، سوگل مشایخی و… که مردم تصور نمی‌کردند که در برنامه‌های شبانه سیما این چهره‌ها را ببینند.

وی ادامه داد: در فصل اول، دعوت مهمان‌ها به برنامه خیلی سخت بود زیرا مهمان‌ها با فضای برنامه آشنا نبودند و شناختی در رابطه با اینکه در چه شرایطی قرار خواهند گرفت، نداشتند ولی در فصل دوم ما با این مشکل مواجه نبودی و عمده چهره‌ایی که به برنامه دعوت می‌شدند خودشان مخاطب برنامه بودند و این نشان از موفقیت «رخ به رخ» می‌داد.

بابایی با اشاره به اینکه در انتخاب مهمان‌ها بسیار وسواس به خرج می‌دهند، عنوان کرد: اولویت اصلی من برای دعوت مهمان، حضور کسی است که حرف برای گفتن داشته باشد. مردم هنرمندان و ورزشکاران را بارها در قاب تلویزیون دیده‌اند پس معتقدم حتی اگر قرار است مهمان تکراری که در برنامه‌های تلویزیونی دیگر هم حاضر شده است، به «رخ به رخ» دعوت شود، چهره‌ای باشد که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد و فارغ از چهره به تکرار در محتوا هم نرسیم.

تهیه کننده برنامه «روشن‌ترین شب» با بیان اینکه برنامه «رخ به رخ» باوجود گفتگوهای متنوع و متفاوتی که دارد عمیق و پرمفهوم است، تاکید کرد: خوش برخورد و شوخ طبع بودن یکی از ویژگی‌های اصلی مهمان‌‌های برنامه «رخ به رخ» است. برنامه حدود ۶۰ دقیقه روی آنتن است و در این بازه زمانی باید از حضور مهمان‌هایی استفاده کنیم که مخاطب را با خود همراه کنند.

تاک‌شو‌ ها به تکرار افتاده‌اند

وی افزود: تاک شوهای متفاوتی در سال‌های اخیر ساخته شده است، برخی از آن‌ها پرمخاطب بوده اند و برخی اصلا مورد اقبال قرار نگرفتند. من تصور می‌کنم که برنامه‌سازان ما به یک فرم و الگو در تولید برنامه تاک شو رسیده اند و از آن پا را فراتر نمی‌گذارند ولی ما این فرم را تغییر دادیم.

تهیه کننده مجموعه مستند «غوغای بی‌هیاهو» گفت: ما در برنامه «رخ به رخ» هیچ محتوای پنهانی با مخاطب نداریم و قصد داریم برای رسیدن به یک فضای صمیمی مخاطب را در جریان تمام مراحل برنامه حتی پشت صحنه قرار دهیم به همین منظور پشت صحنه برنامه «رخ به رخ» را هم مقابل دوربین برنامه قرار دادیم، یعنی تمام اتفاق‌هایی که می‌تواند پشت صحنه صورت بگیرد، مقابل دوربین انجام می شود. این اتاق در قالب برنامه سازی اتفاقی جدید است که مجری برنامه همراه با مهمان برنامه مقابل میز گریم درباره پوشش، آراستگی و سبک زندگی صحبت می‌کند.

بابایی اظهار کرد: بعد از گریم به سمت میز گفتگو می‌رویم که این بخش در تمام برنامه‌های تاک شو با یکدیگر شباهت دارند. بخش بعدی برنامه کانسپت اصلی برنامه است و مهمان تنها در مقابل یک آینه با وجدان خود «رخ به رخ» می‌شود. مهمان در مقابل آینه قرار می‌گیرد و سوالاتی توسط مجری از او پرسیده می‌شود که باید رو به آینه به خودش جواب دهد.

تهیه کننده مستند «ناجَه» عنوان کرد: بعد از این بخش‌ها نیاز است که مخاطب و مهمان یک تنفس و استراحتی داشته باشد به همین دلیل مجری به همراه مهمان به کافه «رخ به رخ» می‌رود و در آن‌جا به مسایلی مانند غذای مورد علاقه، تیم و ورزش محبوب، خاطره‌های بامزه زندگی و… پرداخته می‌شود و مجری و مهمان به کافه «رخ به رخ» سفارش می‌دهند و حتی می‌توانند باتوجه به ماه رمضان از منو ویژه این ماه هم استفاده کنند. موسیقی مورد علاقه مهمان در کافه پخش می‌شود و فضا به سمتی می‌رود که صمیمیت بین مخاطب، مهمان و مجری برنامه بیشتر شکل بگیرد.

اجرای برنامه «رخ به رخ» پلاتو ندارد

بابایی با اشاره به اینکه بعد از کافه «رخ به رخ» به بخش پایانی برنامه می‌رسیم، گفت: یک نکته قابل توجهی وجود دارد که مجری برنامه به هیچ وجه رو به دوربین برنامه اجرا نمی‌کند، برنامه پلاتو ندارد و آغاز و پایان برنامه و حتی بین بخش‌های برنامه یک پادکست و صوتی با صدای امیرعلی دانایی مجری برنامه پخش می‌شود که ذهن مخاطب را برای آنچه در ادامه خواهد دید، آماده می‌کند.

مشاور تهیه کننده برنامه «غیر محرمانه» بیان کرد: مهمان برنامه در نریشن و پادکست ابتدایی برنامه با صدای مجری برنامه معرفی می‌شود و در ادامه ما شاهد بخش‌هایی هستیم که قبل‌تر توضیح دادم. مخاطب برنامه «رخ به رخ» با گذشت زمان از مهمان برنامه بیشتر شناخت پیدا می‌کند و با او بیشتر آشنا می‌شود. مخاطب شاهد یک مهمان واقعی است و مجری ماننند دیگر برنامه‌های تاک شو با دوربین ارتباطی برقرار نمی‌کند، تنها اینکه در شرایطی که برنامه نیاز دارد تا کمی از فضای مبهم خود خارج شود یا یک مساله‌ای توضیح داده شود، یک فایل صوتی پخش می‌شود.

تهیه کننده «رخ به رخ» با تاکید بر اینکه برنامه فصل سوم را هم تجربه می‌کند، توضیح داد: برنامه «رخ به رخ» برنامه‌ای است که این ظرفیت را دارد که سال‌ها روی آنتن شبکه دو قرار بگیرد. ایده و محتوای اولیه «رخ به رخ» قابل تغییر نیست اما قطعا فرم و دکور برنامه در فصل سوم و پیش‌رو تغییر خواهد کرد.

وی افزود: بعد از اتمام ۳۰ قسمت از فصل دوم در پایان ماه رمضان، همراه با عمده عوامل برنامه که ثابت هستند، برای پیش تواید و تولید برنامه اقدام خواهیم کرد.

این تهیه کننده در واکنش به این نکته که شبکه نمایش خانگی تاحدودی توانسته است از محبوبیت سریال‌های تلویزیونی بکاهد ولی برنامه‌های تلویزیونی مانند «خندوانه»، «دورهمی»، «عصر جدید» و… هنوز مخاطب‌های میلیونی دارند و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی حتی نزدیک به آن هم نشده‌اند، عنوان کرد: مردم در حال حاضر از پلتفرم‌های اینترنتی و شبکه نمایش خانگی برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنند و به تازگی تماشای برنامه‌ها در این مجموعه‌‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. رئالیتی شو «شب‌های مافیا» به نظر من محبوب و موفق‌ترین برنامه در شبکه نمایش خانگی است که تاکنون تهیه و تولید شده است.

وی افزود: صدا و سیما و تلویزیون رسانه‌ای است که در هر شرایط و شهر و روستایی در دسترس مردم است ولی پلتفرم‌ها به دلیل محدودیتی که سرعت و شبکه اینترنتی ایجاد می‌کند و البته هزینه‌ای که دریافت می‌کند، کمتر مورد اقبال قرار می‌گیرند.

بابایی در پایان گفت: مردم هنوز پای تلویزیون می‌نشینند، برنامه‌های تلویزیونی را می‌بینند و سریال‌های تلویزیونی خوب مانند «پایتخت»، «زیرخاکی»، «بچه مهندس» و… را دنبال می‌کنند. اگر برنامه‌های خوب و سریال‌های باکیفیت در تلویزیون تهیه و تولید شود، قطعا مخاطب خود را پیدا می‌کنند.

«رخ به رخ» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی مهدی بابایی، کارگردانی احسان لهراسبی و نویسندگی یاسر حقیقی پور است که در شب‌های ماه رمضان هر شب حوالی ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن این شبکه می‌رود.

مسعود شجاعی، سوگل مشایخی، منصور ضابطیان، حامد عسکری، مهدی یغمایی، محمد معتمدی، حسن ریوندی، کاوه آفاق، علیرضا افتخاری، منوچهر والی‌زاده، فیروز کریمی، علیرضا یارقلی، اردشیر رستمی، جواد خیابانی، بهرام عظیمی، نادر فلاح، بهروز رضوی، حسین سلیمانی، فریبا متخصص،سیاوش طهمورث، کامران تفتی، مسعود فراستی، پوریا پورسرخ، افشین زی‌نوری، سیما تیرانداز، رحیم نوروزی، الهام حمیدی، حجت ارف زاده، وحید هاشمیان، پژمان بازغی و نسیم ادبی از جمله چهره‌هایی هستند که به عنوان مهمان در این برنامه حاضر شدند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است