مراسم اولین سالگرد درگذشت آزاده نامداری برگزار شد/ او عاشق حرفه‌اش بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۸
صبا گزارش می‌دهد؛

مراسم اولین سالگرد درگذشت آزاده نامداری برگزار شد/ او عاشق حرفه‌اش بود

اولین سالگرد بزرگداشت آزاده نامداری شب گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در موزه سینما تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، موزه سینما ایران شب گذشته ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ میزبان کسانی بود که در اولین سالگرد درگذشت آزاده نامداری مجری، نویسنده و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی حضور داشتند.

در بخش ابتدایی این مراسم مرتضی یراق‌بافان به تلاوت آیاتی از قرآن مجید پرداخت و در ادامه درباره سجایای اخلاقی و ایمانی آزاده نامداری صحبت کرد و در ادامه نیما کرمی اجرای این مراسم را برعهده گرفت و با اشاره به اینکه هنوز مرگ همکار و خواهر خود را باور نکرده است، درگذشت او را به خانواده، دوستان و همکاران حاضر در این مراسم و همه سوگواران تسلیت گفت.

در ادامه ویدیویی که در آن تعدادی از اهالی رسانه و همکاران آزاده نامداری حضور داشتند پخش شد که درباره او و خطاب به دختر او گندم عبادی صحبت کرده بودند. پرویز پرستویی، شقایق دهقان، عادل فردوسی پور، منصور ضابطیان، رضا رشیدپور، مونا انصاری فر، شهره پیرانی، مهدی رحمتی، احسان کرمی، محمد سلوکی، محمدرضا شفیعی، متین ستوده، سیما تیرانداز، راحله امینیان، محمدفواد صفاریان پور و… از جمله چهره‌هایی بودند که در این ویدیو حضور داشتند.

در این مراسم همکاران و دوستان او یکی پس از دیگری پشت میکروفون قرار می‌گرفتند و با اشاره به شخصیت این مجری و خاطره‌ها و تچربه‌هایی که با او در ذهن‌شان ثبت شده است، با خانواده و بازماندگان او صحبت می‌کردند و تمامی آن‎‌ها برای سجاد عبادی همسر و دختر کوچک او گندم که هنوز تصوری از مرگ مادر خود ندارد، از مادر دلسوزش می‌گفتند.

نیما کرمی مجری برنامه که به همراه همسر خود زینب زارع یکی دیگر از خانم‌های مجری حاضر در مراسم، در سالگرد آزاده نامداری حاضر شده بود، با اشاره به اینکه شغل مجری حرف زدن روی صحنه است ولی قرار گرفتن در این صحنه جزو سخت‌ترین اجراهای ممکن است، خطاب به همکاران خود گفت: کسی را آیا دیده‌اید یا از کسی آیا شنیده اید که درمورد آزاده نامداری بد بگوید؟ اینکه از ما نام نکویی باقی بماند و اینکه حرف مثبتی از ما در ذهن و یادها باقی بماند برای ما کفایت می‌کند.

وی افزود: آزاده نامداری سفر کرده است و چه سعادتی از این بیشتر که دوست و دشمن از او خوب می‌گویند. همه نکات و ویژگی‌های از او را می‌گویند که به دغدغه‌ها و شخصیت‌ها دغدغه مند او برمی‌گشت.

کرمی عنوان کرد: همه ما که در این مراسم حضور داریم از آزاده نامداری یک اجرای پرشور و هیجان، خارج از فضای کلیشه‌ای، صمیمی و دقیق و البته باوقار را به خاطر داریم که به هیچ وجه به لودگی و جلف بودن آلوده نشد. اجرای آزاده نامداری در کمال تازگی و پرشور و هیجانی خود از حیا و عفت هم برخوردار بود.

حسین رفیعی بازیگر و مجری تلویزیون در ادامه مراسم خطاب به حاضران در سالن بیان کرد: برخی از اتفاقات جبران شدنی نیست. اینکه یک پدر و مادر، فرزند خود را از دست می‌دهند، هیچ جوره نمی‌شود که به آن‌ها گفت که خدا به شما صبر بدهد یا غصه نخورید. همیشه در دعاهایی که در برنامه‌های سال تحویل از من می‌شنوید، می‌گویم که «خدایا هیچ فرزندی را در سن پایین بی‌پدر و مادر نکن».

وی افزود: آزاده نامداری چه زمانی که بین ما بود و با من و دیگر همکارانمان کار می‌کرد و چه آن زمان که از بین ما رفت، عاشق مردم و حرفه خودش بود. نامداری عاشقانه برنامه اجرا می‌کرد. در سال‌های آخر فعالیتش در تلویزیون بسیار دلشکسته بود ولی به هیچ عنوان در اجراهای خود بروز نمی‌داد. آزاده نامداری همیشه نامدار است و درست است که آسمانی شده ولی هنوز یاد و خاطره او برای ما زنده است و امیدوارم دختر زیبای او بزرگ شود و یاد و خاطره مادرش را بیشتر از قبل برای ما زنده کند.

سپس رضا رشیدپور مجری تلویزیون با قرار گرفتن پشت میکروفون، گفت: همه کسانی که در این مراسم حضور دارند و کسانی که در ویدیو حضور داشتند درباره آزاده نامداری به چیزهایی اشاره کردند که تعبیر همه آنها یک جمله است که در نماز میت می‌خوانیم: «که ما هیچ نمی‌دانیم از او جز خوبی».

وی افزود: در مرگ آزاده نامداری به تعبیر جنتی عطایی یک ناگهانگی نهفته است. در ناگهانگی هم مرگ است و هم رویش، مساله‌ای که ما باور نمی‌کنیم مرگ است و چیزی که می‌بینیم رویش است. من سر ضبط ویژه برنامه نوروز ۱۴۰۰ بودم که خبر درگذشت آزاده نامداری را شنیدم. این خبر یک سال است که من را درگیر خود کرده است و من هنوز در حیرت این ناگهانگی هستم.

رشیدپور بیان کرد: ۱۰ روز قبل از اینکه آزاده نامداری آسمانی شود، او به همراه همسرش سجاد عبادی در جزیره کیش مهمان من بودند. وقتی من مطلع شدم که آنها در کافه من در این جزیره حضور دارند و نزدیک به دو ساعت است که منتظر نشسته اند تا کار من تمام شود و من را ببینند، به او گفتم که «در تمام این دو ساعت چرا به من تماس نگرفتی، گفت که نخواستم به خاطر ما اذیت شوی و می‌دانستم بالاخره خودت می آیی.». آزاده عزیز با همین ملاحظات کوچک تا اتفاقات بزرگی که رقم زد، از خود در ذهن ما یک دختر مهربان، متعهد و متخصص را در فضای کاری خود ساخت.

وی عنوان کرد: آزاده نامداری عاشق امام حسین (ع) بود؛ عموی او به من گفته است که در روز تدفین او پرچم گنبد و بارگاه اباعبدالله الحسین به دست او رسید و پیکر و صورت آزاده عزیز را با آن پرچم مبارک پوشاند. این حتما از سعادتمندی یک دختر جوان است که به منتهای عشقش در قلب و جانش در زیر خاک برسد.

آزاده نامداری دلخور از پیش ما رفت

رشیدپور در پایان بیان کرد: همه ما برای از دست دادن او ناراحت هستیم و اشک می‌ریزیم ولی نمی‌توانیم فراموش کنیم که آزاده غمگین و دلخور از میان ما رفت.  به نظر من عده‌ای دانسته و ندانسته درحال قرار دادن مردم دربرابر هم هستند. اینکه این چه سیاستی است و چه تحلیلی دارد، بماند، اما چیزی که من به عنوان یک شهروند حس می‌کنم این است که مهر ملی ما را به بغض ملی تبدیل کرده اند. اگر سری به فضای مجازی بزنید شاهد این مساله خواهید بود که چه بلایی بر سر مهر و محبت مردم ایران آمده است. مردمی که بزرگترین افتخاراتشان عاشقانه‌های شعرایی مانند حافظ و سعدی است تبدیل به مردمی شده اند که بدون عشق و مهر و محبت به سادگی رو به روی هم قرار می‌دهند. فراموش نکنیم که آزاده نامداری دلخور از پیش ما رفت. امیدوارم که روح او بخشیده باشد.

همچنین علیرضا قربانی خواننده مطرح موسیقی سنتی ایرانی درادامه با تاکید صحبت‌هایی که رضا رشیدپور و دیگر افرادی که روی صحنه حاضر شدند و از آزاده نامداری گفتند، چند نکته و خاطره کوتاه از او گفت. در پایان هدیه به روح آزاده نامداری چند بیتی از اشعار سعدی را که در مقام حضرت دوست است، اجرا کرد.

ابیاتی که علیرضا قربانی در مراسم اولین سالگرد آزاده نامداری اجرا کرد به این شرح است:

من آن نیم که دل از مهر دوست بردارم
و گر ز کینه دشمن به جان رسد کارم

نه روی رفتنم از خاک آستانه دوست
نه احتمال نشستن نه پای رفتارم

کجا روم که دلم پای بند مهر کسیست
سفر کنید رفیقان که من گرفتارم

به عشق روی تو اقرار می‌کند سعدی
همه جهان به درآیند گو به انکارم

کجا توانمت انکار دوستی کردن
که آب دیده گواهی دهد به اقرارم

عبدالرضا امیراحمدی مجری برنامه «صبح بخیر ایران» در ادامه این مراسم پشت میکروفون قرار گرفت و ضمن عرض تسلیت به خانواده عبادی و نامداری گفت: یکی باید یه خود من غم بزرگ از دست دادن آزاده نامداری را تسلیت بگوید و همدردی کند. من سه سال متوالی در شبکه جهانی جام جم افتخار همکاری با آزاده نامداری و زنده یاد حسن جوهرچی، رسول نجفیان، شهروز ابراهیمی و… را دارم.

وی عنوان کرد: من به دلیل صحبتی که درباره پرسپولیس روی آنتن زنده کرده بودم، چندین ماه ممنوع الفعالیت شدم. آزاده نامداری در تمام آن دوره همراه من بود و باتوجه به تجربه‌ای که خودش در ممنوع شدن داشت، به من می‌گفت که این دوران هم می‌گذرد.

راحله امینیان مجری برنامه «به خانه برمی‌گردیم» در ادامه این مراسم گفت: آزاده مادر بسیار دلسوز و مهربانی بود مانند تمامی مادرهای ایرانی، پیام‌های صوتی که از او برای من به یادگار مانده است، در عمده موارد درباره نوع تربیت دختر عزیزش گندم بود. بارها با یکدیگر گفتگو می‌کردیم که چگونه گندم جان را تربیت کنند تا یک انسان موثر و موفق برای جامعه باشد.

وی افزود: من بارها به او پیشنهاد کرده بودم که به دلیل مشغله‌های کاری ساعت‌هایی از روز گندم را به دلیل نزدیک شدن به تولد و زندگی اجتماعی او، حتما به مهدکودک ببرد، اما بارها به من می‌گفت می‌خواهم به عنوان یک مادر همیشه کنار گندم باشم و می‌خواهم که خودم تربیت او را برعهده داشته باشم.

امینیان بیان کرد: نامداری عزیز بسیار حساس و نگران تربیت و رشد دخنر کوچک خود بود. او همیشه سرشار از شور زندگی بود و من همچنان می‌گویم که باور ندارم که آزاده نامداری دیگر بین ما حضور ندارد.

این مجری تلویزونی تصریح کرد: در زمانه‌ای که همه برای دیده شدن و در یاد و خاطره مردم باقی ماندن، شیطنت می‌کنند و دست به هر کاری می‌زنند و از رفتارهای غیرانسانی استفاده می‌کنند، «خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد». مهم این است که آزاده نامداری هنوز در ذهن و خاطره مردم حضور دارد و حضور خواهد داشت. امیدوارم همه ما به یاد داشته باشیم که فرصت‌ها بسیار مغتنم هستند و حواسمان به یکدیگر باشد. کمتر همدیگر را قضاوت کنیم و کمتر به خودمان اجازه بدهیم که درباره یکدیگر اظهارنظر کنیم، یادمان باشد که هر جمله ما و هر کلام ما در زندگی یک نسل حتی تاثیر بگذارد.

وی در پایان گفت: من زمانی که وارد مراسم شدم و گندم جان را دیدم حس کردم که آزاده عزیز هنوز کنار ماست. به خاطر دارم هر زمان که آزاده به من پیام می‌داد به قدری مهربانانه و به قدری از کلمات به خوبی و به جا استفاده می‌کرد که من بارها به او می‌گفتم که من به هیچ وجه قادر نیستم که این حجم از مهر و محبت تو را پاسخ بدهم. روحش شاد و یادش گرامی.

شعله قهرمانی مجری پیشکسوت صدا و سیما در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار صبا درباره آزاده نامداری عنوان کرد: آزاده نامداری در زمینه اجرا یک پدیده بود، کسی بود که همیشه با توجه کامل به جزئیات با عشق و علاقه کار می‌کرد، برای اینکه بی‌نهایت به مخاطب و مردم احترام می‌گذاشت.

مجری پیشکسوت تلویزیون ادامه داد: من شهادت می‌دهم برای کسانی که آزاده نامداری را دوست داشتند و دارند که آزاده نامداری عاشق مخاطبان خود بود، آزاده نامداری فارغ از تمام حاشیه‌ها و با وجود صحبت‌هایی که درباره او زده شد که ویژگی فضای رسانه‌ای و مجازی است؛ انسان بسیار شریف، مهربان، دلسوز و باز هم می‌گویم عاشق مردم بود.

قهرمانی در پایان تاکید کرد: در هر چیزی که به آزاده نامداری نسبت داده می‌شود شاید بتوان شک کرد ولی در اینکه او عاشق مخاطبان خود بود بود، هیچ شکی نیست. این را من می‌گویم که سالیان سال در کنار او کار کردم و می‌دیدم برای برقراری بهترین ارتباط با مخاطب خود چقدر با دقت و با عشق و علاقه تلاش می‌کرد. همه این‌ ویژگی‌ها برای یک فرد امکان ندارد مگر اینکه عاشق کار و مخاطبان خود باشد. روحش شاد و باید بگویم من و دیگر همکارانم متاسف هستیم که قرار است کار خود را بدون حضور آزاده نامداری انجام بدهیم، آرزو می‌کنم همیشه افرادی مانند نامداری در جمع ما باشند، زیرا با حضور آن‌ها قطعا زندگی ما زیبا‌تر خواهد شد.

مریم وطن پور مجری تلویزیون نیز در گفتگو با خبرنگار صبا درباره همکار و دوست خود گفت: سال جدید را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم و این اولین سالی است که آزاده نامداری عزیز در بین ما حضور ندارد و جای او خیلی بین ما خالی است البته که می‌دانم حال او خیلی بهتر از حال ماست.

وی در پایان عنوان کرد: سبک کاری من و آزاده نامداری کاملا متفاوت بود، من برای کودکان اجرا می‌کردم و آزاده عزیز برای بزرگسالان و افتخار همکاری با او را در یک برنامه نداشته ام، اما هر زمان که اجرای او را می‌دیدم، سبک نوآورانه و پرجسارتی که داشتند دوست داشتم. آزاده نامداری یک قالبی را به تلویزیون هدیه داد و یک ساختارشکنی در قالب اجراهای تلویزیونی ایجاد کرد که به عنوان یک بانو و یک زن به شدت به دل نشست. جای او خیلی خالی است و امیدوارم روحش شاد باشد.

این مراسم بزرگداشت با حضور چهره‌هایی چون سید محمدعلی ابطحی، سید احمد خمینی، علیرضا قربانی، شعله قهرمانی، سید عباس سجادی، منصور ضابطیان، رضا رشیدپور، مونا انصاری فر، محمد مسلمی، نیما کرمی، زینب زارع، امیر عظیمی، حسین رفیعی، مریم وطن پور، سارا کنعانی، عبدالرضا امیراحمدی، راحله امینیان، سارا روستاپور، کوروش سلیمانی، مرتضی یراقبافان و محمدرضا شفیعی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آزاده نامداری و عرض تسلیت به بازماندگان او برگزار شد.

گزارش تصویری مراسم یادبود اولین سالگرد آزاده نامداری را اینجا می‌توانید، مشاهده کنید.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است