«خوشنام» داستان تحول یک جوان امروزی‌ست/ در انتخاب بازیگران کلیشه را کنار گذاشتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۲
علیرضا نجف زاده در گفتگو با صبا:

«خوشنام» داستان تحول یک جوان امروزی‌ست/ در انتخاب بازیگران کلیشه را کنار گذاشتم

کارگردان سریال رمضانی «خوشنام» با اشاره به شرایط ساخت این سریال به تشریح برخی از تجربه‌های خود در تولید سریال طنز پرداخت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، علیرضا نجف زاده بازیگر، دستیار کارگردان، مجری طرح، برنامه ریز و کارگردان سینما و تلویزیون که سابقه حضور در آثاری چون «مردان آنجلس»، «چشمان آبی زهرا» و «قتل آنلاین» را به عنوان بازیگر و «رفیق فابریک»، «زوج یا فرد» و «طلا در مس» را به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد. او در سال ۱۴۰۰ با سریال «بوتیمار» همراه مخاطبان شبکه سه سیما بود و این بار با سریال «خوشنام» به عنوان کارگردان در ماه رمضان ۱۴۰۱ همراه مخاطبان شبکه یک سیما است.

علیرضا نجف زاده در گفتگو با خبرنگار صبا در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «خوشنام» از ابتدا قرار بود به عنوان سریال رمضانی ساخته شود، توضیح داد: خیر. زمانی که فیلمنامه سریال «خوشنام» را برای شروع ساخت آن به من پیشنهاد داده شد زمانی برای پخش آن در نظر نگرفته بودند ولی باتوجه به ویژگی‌هایی که داستان این سریال با نقش اول خود پیش می‌برد، تصمیم مدیران سازمان و شبکه یک سیما بر این شد که باتوجه به خروجی‌های اولیه سریال، «خوشنام» در ماه رمضان ۱۴۰۱ روی آنتن قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه «خوشنام» یک داستان شیرین و جذاب اجتماعی دارد، بیان کرد: تنها سه ماه از تصویربرداری آن گذشته بود که تصمیم گرفته شد سریال برای ماه رمضان آماده شود. از آن لحظه تمام تلاشمان را کردیم که هر چه سریع‌تر کار را برای پخش برسانیم.

کارگردان سریال «خوشنام» درباره نقش کارگردان در شکل گیری یک اثر باکیفیت گفت: من معتقد هستم که کارگردان با انتخاب‌های درست و به جا می‌تواند سرنوشت یک طرح و یک سریال را تغییر دهد و نتیجه کار را با انتخاب‌های خود مشخص کند. اولین انتخاب مهم یک کارگردان، انتخاب متن مناسب و دومین انتخاب، گزینش عوامل حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمنامه محسن کیایی را خواندم، داستان من را درگیر خودش کرد و من احساس کردم می‌شود یک حرف شیرین و جذاب را زد که به‌روز و تاثیرگذار هم باشد اما باتوجه به اینکه فیلمنامه نزدیک به ۴ و ۵ سال پیش نوشته شده بود تصمیم گرفتیم که فیلمنامه کمی تغییر کند و با شرایط روز جامعه منطبق شود برای همین اتفاق از فهیمه سلیمانی دعوت کردیم تا فیلمنامه را با وسواس و حساسیت‌های خود، بازنویسی کند.

نجف زاده درباره یکی دیگر از انتخاب‌های مهم کارگردان در ساخت یک اثر نمایشی عنوان کرد: مساله بعد مساله انتخاب بازیگر است، من باتوجه به سال‌ها سابقه‌ای که به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در سینما و تلویزیون کسب کرده‌ام، تصمیم گرفتم که از انتخاب‌های کلیشه‌ای در سریال «خوشنام» فاصله بگیرم به همین دلیل عمده بازیگرهایی که در سریال «خوشنام» نقش آفرینی کرده‌اند نقش متفاوت و جدیدی را تجربه می‌کنند. این انتخاب‌ها براساس نیاز قصه و براساس شناختی بود که من از توانایی بازیگران سریال داشتم و خوشحالم که به این سمت حرکت کردم و وارد فضای کلیشه‌ای نشدم.

حضور متفاوت هومن حاجی عبداللهی در سریال «خوشنام»

این نویسنده و کارگردان درباره موفقیت بازیگران سریال «خوشنام» تصریح کرد: سریال «خوشنام» داستان تحول یک جوان امروزی است، در این راستا از حضور متفاوت هومن حاجی عبداللهی استفاده کردم. حاجی عبداللهی به نظر من بازیگر فوق العاده توانمندی است که با سابقه ۲۵ ساله خود در عرصه‌های مختلف نمایشی، بسیار زحمت کشیده و کار کرده است. مردم او را به عنوان یک کاراکتر طنز و صداپیشه موفق می‌شناسند، اما او توانایی این را دارد که در ژانرهای مختلف موفق ظاهر شود. من در سریال «خوشنام» این ریسک را با افتخار پذیرفتم و خوشحالم که این کار را انجام دادم و امیدوارم مردم هم از این اتفاق راضی باشند.

وی افزود: همچنین حمید لولایی پس از سال‌ها نقش متفاوتی را در «خوشنام» بازی می‌کند. سحر ولدبیگی، امیر کربلایی زاده، نیلوفر رجایی فر، شهره لرستانی، عباس جمشیدی، امیر غفارمنش و… دیگر بازیگرانی هستند که در سریال موفق و البته متفاوت ظاهر شده اند. پروژه باحضور بازیگران شناخته شده فراوانی تولید شده است که همکاری با آن‌ها برای من باعث افتخار بود.

بازیگر فصل چهارم سریال «پایتخت» در واکنش به این سوال که آیا سریال‌های شبکه نمایش خانگی و تلویزیون را که در چند ماه گذشته پخش شده، به ویژه سریال‌های نوروزی سیما را دیده است، گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته به دلیل تصویربرداری سریال «خوشنام» فرصت نکردم تا تازه‌ترین سریال‌های سیما و شبکه نمایش خانگی را ببینم و از همین جا به تمامی همکارانم خسته نباشید، می‌گویم. در حال حاضر درگیر آخرین روزهای تصویربرداری سریال در تهران هستیم و بعد از آن برای تصویربرداری آخرین سکانس‌های سریال به مشهد مقدس خواهیم رفت.

اگر بخواهیم مخاطب را دست کم بگیریم قطعا شکست می‌خوریم

وی درباره سختی ساخت یک سریال طنز بیان کرد: کار طنز کار سختی است در مقایسه با دیگر ژانرهای نمایشی. من سال‌ها دستیاری کرده‌ام و تجربه تولید ژانرهای مختلف را دارم و باتوجه به این تجربه به جرات می‌توانم بگویم که کار طنز از زمان نگارش تا انتخاب بازیگر و خلق یک موقعیت و سکانس در زمان تصویربرداری کار بسیار دشواری است. مخصوصا باتوجه به اینکه ما در حال حاضر با یک مخاطب باهوش مواجه هستیم؛ مخاطبی که آثار روز دنیا را می‌بیند. در این شرایط اگر بخواهیم مخاطب را دست کم بگیریم قطعا شکست می‌خوریم.

مجری طرح فصل سوم سریال «پایتخت» گفت: من تجربه کارگردانی دو سریال‌ طنز «زوج یا فرد» و «بوتیمار» را دارم. به خاطر دارم زمانی که سریال «بوتیمار» پخش می‌شد، بیشتر از دو سریال طنزی که در پلتفرم‌ها پخش می‌شدند مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود و حتی سریال «بوتیمار» با توجه به آمار بازدیدش در تلوبیون جزو پربازدیدترین سریال‌های این تلویزیون تعاملی بود.

نجف زاده ادامه داد: مخاطب اگر احساس کند که به او احترام گذاشته می‌شود و برای پروژه زحمت کشیده شده است، حتما سریال مورد اقبالش قرار می‌گیرد. خوشبختانه در «خوشنام» تمام عوامل بیشتر از حد انتظار زحمت کشیدند، نگارش و بازنویسی فیلمنامه هم‌زمان با تصویربرداری شرایط تولید را سخت می‌کرد و در این شرایط کار برای تمام عوامل دشوارتر بود. بازیگران مجموعه براساس شناخت و اعتمادی که نسبت به هم داشتیم، پذیرفتند که بدون مطالعه کامل فیلمنامه در مراحل تولید سریال حاضر شوند تا سریال در بهترین کیفیت و در بهترین زمان پخش در کنداکتور شبکه یک قرار بگیرد.

ظرفیت‌هایمان را مقابل سریال‌های طنز بالا ببریم

کارگردان سریال «بوتیمار» بیان کرد: البته باید به این نکته اشاره کنم زمانی که شاهد یک سریال طنز با شوخی‌های متعدد هستیم، باید ظرفیت‌های خودمان را بالا ببریم و این بالا بردن این ظرفیت‌ها از مدیر‌های تلویزیون شروع می‌شود تا سیستم‌های نظارتی پخش و تمامی دستگاه‌ها. ما نمی‌توانیم شخصیتی را خلق کنیم که بی‌بته و بنیان باشد و مورد اقبال عموم نیز قرار بگیرد. طبیعتا کاراکترهای طنز هم مانند کاراکترهای درام از طبقات مختلف اجتماعی هستند و ما صرفا کار طنز انجام می دهیم و شوخی می‌کنیم. جامعه باید ظرفیت خودش را ارتقا دهد تا بتوانیم این شوخی‌ها را درست و دقیق به تصویر بکشیم، البته اگر این اعتقاد را داشته باشیم که شوخی می‌کنیم ولی مسخره نه. آن زمان که ظرفیت‌ها بالا برود، سلیقه‌ها و محتوا در طنز و کمدی هم رشد می‌کند.

نجف زاده با اشاره به پخش فیلم سینمایی «مارمولک» پس از سال‌ها از تلویزیون توضیح داد: در حال حاضر سلیقه‌های آدم‌های گوناگونی که مسئولیتی در نهادهای فرهنگی دارند به عنوان سلیقه نظام و سازمان تلقی می‌شود که این غلط است. حد و حدودها مشخص است و ما برنامه سازان می‌خواهیم برای حال خوب مردم کار کنیم و در این شرایط باید این اتفاق را با شوخی همراه کنیم. معتقدم که طنز مناسب‌ترین بستر برای این است که معضلات اجتماعی را به خوبی نقد کنیم و کمبودها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: متاسفانه نظام باید پاسخگوی سلیقه‌‌ی شخصی برخی از مسئولان کشور باشد. به عنوان مثال شما دیدید که فیلم سینمایی «مارمولک» بعد از سال‌ها توقیف پخش شد و هیچ اتفاق بدی هم رقم نخورد و اتفاقا تاثیر مثبت هم داشت.

دستیار کارگردان سریال «زن بابا» تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب درباره «مارمولک» همان سال‌ها نظرات صریح و روشنی را مطرح کردند و سوال این است که چرا بعد از بالغ بر۲۰ سال باید این فیلم پخش شود؟! رهبرانقلاب بالاترین مقام رسمی و معنوی کشور زمانی که درباره کاری انقدر صریح و روشن نظر می‌دهند چرا باید به صحبت‌های ایشان عمل نشود؟ باید بگردیم و ببینیم چرا این نظرات مثبت را در ممیزی‌ها، پنهان می‌کنند و نمی‌گذارند انعکاس پیدا کند.

این کارگردان درباره تفاوت سریال سازی در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون گفت: متاسفانه قراردادها و شرایط مالی ساخت سریال در تلویزیون و پلتفرم‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. نمی‌دانم که چرا باید بین سینما، تلویزیون و پلتفرم‌ها تفاوتی وجود داشته باشد، هم به لحاظ ممیزی هم به لحاظ شرایط مالی و امکانات تولید. ما باید به شرایط یکسانی برسیم و فضا را برای تولید آثار باکیفیت بازتر کنیم تا بتوانیم شاهد سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی قابل قبولی باشیم.

نگذاریم تلویزیون مخاطبش را از دست بدهد

کارگردان سریال «زوج یا فرد» با اشاره به پیشنهادی که از شبکه نمایش خانگی برای تهیه و تولید چند سریال دریافت کرده است، توضیح داد: من بعد از سریال «زوج یا فرد» پیشنهاد داشتم تا یک سریال را در شبکه نمایش خانگی تولید کنم. انتخاب اول من متن و فیلمنامه گیراست. همیشه برای من چه چیزی ساختن مهم‌تر از خود ساختن است. یک متن خوب اگر من را درگیر خود کند، دیگر برایم تفاوتی ندارد که آن اثر در تلویزیون ساخته می‌شود یا پلتفرم‌ها. البته این را تاکید می‌کنم که تلویزیون پرمخاطب ترین رسانه ملی است و باید از این امتیاز به خوبی استفاده کنیم و نگذاریم تلویزیون مخاطبش را از دست بدهد.

نجف زاده گفت: یک فیلمنامه سینمایی و چند طرح و فیلمنامه سریال در شبکه نمایش خانگی به دست من رسیده است که بعد از سریال «خوشنام» حتما اگر شرایط مساعد باشد، دوست دارم که ساخت یکی از آن‌ها را تجربه کنم. اما علاقه قلبی خود من برای کار کردن در تلویزیون را نمی‌توانم پنهان کنم. شما وقتی با تلویزیون کار می‌کنی یعنی با مخاطب میلیونی طرف هستی و این اتفاق کار شما بسیار سخت‌تر و البته شیرین‌تر می‌کند.

کارگردان سریال «خوشنام» در پایان گفت: ما تمام سعی‌مان را کردیم تا کاری در خور شان مخاطبان ارائه بدهیم، امیدوارم که «خوشنام» مورد اسقبال قرار بگیرد و این نوید را به مخاطبان می‌دهم که با تکمیل داستان سریال بارها با تعلیق‌های متفاوت غافلگیر می‌شوند. نقدها را با جان و دل می‌شنویم و از مردم می‌خواهیم که تا پایان ۳۰ قسمت «خوشنام» با این سریال همراه شوند.

سریال «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی احمد زالی و با طرح و فیلنامه محسن کیایی از ابتدای ماه رمضان ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود و ساعت ۸:۳۰ و ۱۵ روز بعد بازپخش می‌شود.

حمید لولایی، هومن حاجی عبدالهی، عباس جمشیدی فر، شهره لرستانی، فریده سپاه منصور، سحر ولدبیگی، امیر کربلایی زاده، امیر غفارمنش، نیلوفر رجایی فر و با حضور رابعه مدنی، خسرو احمدی، اکبر سنگی و دیگر بازیگران عبارتند از مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، محمدرضا داوود نژاد، کریم قربانی، رضا فیاضی، شیوا خنیاگر، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سید رضا حسینی، پروین ملکی، مهری آل آقا، پروین ملکی، دلارام ترکی، محسن گودرزی، مجید اکبری بازیگران سریال «خوشنام» هستند.

دیگر عوامل این سریال عبارتند از تهیه کننده احمد زالی، کارگردان علیرضا نجف زاده، فیلمنامه اولیه محسن کیایی و علی کوچکی، بازنویسی فهیمه سلیمانی، مدیر تصویربرداری سجاد حیدری، صدابردار فرشید احمدی، طراح صحنه حمید شهیری، طراح لباس زهره رحمانی، تدوین رضا بهار انگیز، آهنگساز کارن همایون‌فر، صداگذار مهرشاد ملکوتی، آهنگساز تیتراژ پایانی بابک زرین، ناظر کیفی محمد صدری، دستیار اول کارگردان امیر رونقی، دستیاران امین دوست محمدی، نگار نجف اده، منشی صحنه مهدیه درگاهی نژاد، عکاس پیام شادپور، مدیر برنامه‌ریزی فرزین فتحی، دستیار برنامه‌ریز رها الله دادی و مدیر امور رسانه مجتبی احمدی.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000