رضا توکلی: مدیران مسئولِ افت فیلم و سریال‌های دفاع مقدس هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۹
بازنمایی دفاع مقدس در آثار تصویری-3

رضا توکلی: مدیران مسئولِ افت فیلم و سریال‌های دفاع مقدس هستند

رضا توکلی معتقد است عامل اصلی تر کم کاری در حوزه ساخت فیلم های دفاع مقدس به نقش مدیران سینما مربوط می شود.
رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا با بیان اینکه نادیده گرفتن سینمای دفاع مقدس بزرگترین ظلم به هنر این سرزمین است، گفت: روزگاری نه چندان دور فیلم‌های دفاع مقدس بهترین تولیدات سینمای ایران بود؛ آثاری که جدا از مواجهه شان با منتقدان در گیشه نیز فروشی چشمگیر داشتند برای مثال فیلم‌هایی چون «عقابها» یا «گذرگاه» در سالی که به نمایش درآمدند جزو پرفروش‌ها بودند.
وی افزود: درباره چرایی کم‌کاری در این حوزه اظهارنظرهای فراوانی می‌شود که بخشی از آن به سخت‌افزار مربوط می شود و بخشی دیگر به نبود تمایل فیلمسازان، اما به نظرم عامل اصلی‌تر در به وجود آمدن این شرایط به نقش مدیران سینما و تلویزیون مربوط می‌شود که نمی‌توانند با حمایتی که به عمل می‌آورند ضامن خلق کارهای فاخر در این حوزه باشند.
بازیگر سریال «سفر سبز» در پاسخ به این پرسش که سینمایی که نقد می‌کنید «تنگه ابوقریب»، «شیار ۱۴۳» و «فرزند خاک» را هم تولید کرده است، عنوان کرد: بله این فیلم‌هایی که نام بردید کارهای خوبی هستند، حتی  کارهای خوب دیگری هم در این حوزه ساخته شده است ولی این تولیدات چند درصد از سینمای ما را شکل می‌دهد؟ فیلم‌هایی که نام بردید در گیشه چه جایگاهی داشته‌اند؟ وقتی این سوال ها را جواب دهید، متوجه خواهید شد شرایط به گونه‌ای طراحی شده که مخاطب هم کمتر به تماشای فیلم‌های دفاع مقدسی می‌رود.
توکلی اضافه کرد: تماشاگر اولین تصویری که از فیلم‌های دفاع مقدسی در ذهنش شکل می‌گیرد کلیشه‌هایی است که بارها آن را شاهد بوده، برای همین دیگر حاضر نیست تکرار مکررات را ببیند، اما اگر فیلمی ساخته شود که جدا از داشته های فنی روی پیام‌رسانی هم توجه شده باشد به نظرم قدم‌های خوبی در حوزه سینمای دفاع مقدس برداشته خواهد شد.
بیشتر بخوانید
وی در ادامه به عملکرد تلویزیون نیز در پرداختن به موضوعات دفاع مقدسی نقد کرد و گفت: شاید تلویزیون بتواند بهانه نبود پول کافی را برای کم کاری خود در حوزه دفاع مقدس مطرح کند ولی این بهانه از اساس اشتباه است، چون بودجه‌اش از طرف دولت تامین می‌شود تا چنین کارهایی را حمایت کند، ولی متاسفانه جز چند کار بی‌کیفیت سیما نیز در این حوزه به شدت کم کار شده است.
توکلی در پایان تاکید کرد: توصیه من این است که تنها زمانی فیلم دفاع مقدسی بسازیم که به کیفیت آن کار اطمینان داریم، چون گاهی اوقات کار نکردن بهتر از فیلم ساختن است. دلیلم برای این گفته فیلم‌های بی‌کیفیتی است که به اسم سینمای دفاع مقدس تولید می شود، اما هیچ مخاطبی ندارد.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است