نقد زندگی مدرن و نظام سرمایه‌داری در «ضد»/ سعید مظفری به دلیل بیماری از ما جدا شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۲
محسن کریمیان به صبا گفت:

نقد زندگی مدرن و نظام سرمایه‌داری در «ضد»/ سعید مظفری به دلیل بیماری از ما جدا شد

کارگردان «ضد» می‌گوید این مستند مخاطب دغدغه‌مند را با خود همراه کرده و تبدیل به یک برند شده است.

محسن کریمیان تهیه‌کننده و کارگردان مستند «ضد» که پخش فصل دوم آن از شبکه مستند به نیمه رسیده است، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا با اشاره به اینکه پیشنهاد ساخت این مستند از سوی یاسر فریادرس مدیر پیشین مرکز مستند سوره و محسن یزدی مدیر شبکه مستند به او شده است، بیان کرد: دوستان به دنبال ساخت مجموعه مستندی با موضوعات مختلف و رویکرد انتقادی نسبت به وقایع روز بودند و زمانی که این مساله را با ما در میان گذاشتند یک سری تحقیقات انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم بسیاری از محتواهایی که ما دغدغه ساخت آن را داشتیم، در رویکرد سفارش شده می‌تواند قرار بگیرد و زندگی مدرن و نظام سرمایه‌داری را نقد کند.

کارگردان «ضد» تاکید کرد: در حقیقت نظام سرمایه‌داری ناخواسته تاثیراتی روی زندگی ما گذاشته است که تصور می‌کنیم قابل تغییر نیست اما زمانی که با رویکرد انتقادی به آن نگاه می‌کنیم، می‌توانیم به این درک برسیم که چنین سازوکاری از گذشته وجود نداشته و شرایط قابل تغییر است.

کریمیان با اشاره به اینکه فصل دوم نیز همانند فصل اول در ۲۰ قسمت تولید و هم‌اکنون ۱۰ قسمت از آن پخش شده است، درباره ساخت فصل جدید این مجموعه مستند گفت: صحبت‌هایی شده است اما بیشتر به این مساله فکر می‌کنیم که اگر قرار است فصل جدیدی را تولید کنیم، باید چه کاری انجام بدهیم که کار به تکرار نیفتد در حقیقت باید فصل سوم یک ارزش افزوده‌ای نسبت به دو فصل گذشته داشته باشد.

وی افزود: قصد ساخت فصل سوم این مجموعه مستند را داریم چراکه جریانی با تولید «ضد» ایجاد شده و مخاطب دغدغه‌مند را با خود همراه کرده است، از سوی دیگر مخاطب این مستند را شناخته و «ضد» تبدیل به یک برند شده است.

تهیه‌کننده «ضد» در پاسخ به این پرسش که آیا به دنبال آن بوده است که این مجموعه مستند را از شبکه سراسری نیز به پخش برساند، گفت: شبکه سلامت قسمت‌هایی از مستند را که درباره موضوع سلامت بود، روی آنتن برد. همچنین شبکه خبر تمام قسمت‌ها را پخش کرد و در بازه‌ای چند قسمت از «ضد» از شبکه افق هم روی آنتن رفت. شبکه سه نیز ۲ قسمت از این مجموعه مستند با موضوعات بحران جمعیت و بحران آب را پخش کرد اما به دلیل آنکه کنداکتور شبکه‌های اصلی تلویزیون تکمیل است، نمی‌توانند تمام قسمت‌های این مجموعه را پخش کنند البته ما به دنبال این قضیه هستیم که «ضد» از شبکه‌های دیگر نیز روی آنتن برود اما اینکه چه قدر به هدفمان برسیم، مشخص نیست.

کریمیان با بیان اینکه این مجموعه مستند با ارایه سند قدرت اقناع را بالا برده است، عنوان کرد: ما هنگام ساخت «ضد» این دغدغه را داشتیم که در عین به کارگیری سند و مدرک، آن را تبدیل به مستند تخصصی نکنیم چراکه اینگونه مخاطب عام را پس می‌زدیم. در حقیقت تلاش کردیم یک نگاه بی‌طرفانه در مدل روایت داشته باشیم تا بتوانیم مخاطب را اقناع کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به دنبال آن بوده است که در روایت مستند «ضد» یا همان گوینده نریشن از فردی بهره ببرد که صدایش شناخته شده باشد اما کلیشه‌ای نباشد، یادآور شد: منظور من از کلیشه‌ای بودن این است که از یکسری صداهای شاخص آن قدر استفاده شده است که قضاوت به همراه می‌آورد به همین دلیل برای فصل اول از سعید مظفری بهره بردیم که هم دوبلور باسوادی‌ست و هم صدایش شناخته شده است اما متاسفانه به دلیل بیماری نتوانستیم در فصل دوم در خدمت ایشان باشیم و از فریبا رمضان‌پور دعوت به همکاری کردیم که صدای ایشان هم مورد توجه قرارگرفت و به نظرم علاقه‌مند بودن ایشان به موضوعات در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

کارگردان «ضد» با اشاره به اینکه تلاش کرده‌اند مستند «ضد» را صنعتی بسازند، بیان کرد: صنعتی ساختن یعنی آنکه در کمترین زمان و با کمترین هزینه کاری تمیز بسازیم که بدون وقفه پخش شود. این موضوع تبدیل به یک چالش برای ما شد چراکه فرصت بازگشت چند باره به عقب و دوباره‌کاری نداشتیم و به این نتیجه رسیدیم که اولین کار باید بهترین کار باشد.

کریمیان ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های این پروژه دسترسی به آرشیو تصویری بود همچنین برای چند قسمت از این مجموعه مستند تا مرحله نگارش پیش رفتیم اما نتوانستیم آن را تبدیل به یک مستند قابل پخش و خوب کنیم برای همین، موضوعات دیگر را جایگزین کردیم.

وی با بیان اینکه او و تیمش با ساخت مستند «ضد» توانسته‌اند به حجم عظیمی از دغدغه‌هایی که داشته‌اند بپردازند، تصریح کرد: اگرچه سفارشی بودن کار باعث شد بین ما و نهادی که می‌خواست «ضد» تولید شود، همدلی رخ بدهد اما موضوع تک‌تک قسمت‌ها دغدغه همه ما برای ساخت بود و خوشحالیم چنین زمینه ای فراهم شد تا بتوانیم موضوعات را در کنار هم مطرح و به گوش مخاطب برسانیم.

کارگردان «ضد» در پایان درباره همکاری با مرکز مستند سوره نیز خاطرنشان کرد: این مرکز از گذشته برای من فرصت تجربه بوده است، همیشه از ایده‌های جدید استقبال می‌کند و تا مراحل نهایی کنار کار می‌ایستد. ما حجم عظیمی از پروژه «ضد» را در دوره مدیریت پیشین پیش بردیم و با مدیریت جدید نیز تعامل خوب و سازنده‌ای داریم. از سوی دیگر من اولین کارم را در این مرکز ساختم پس خود را فرزند مرکز می‌دانم و علاقه‌مند هستم که در ادامه راه نیز با این مرکز همکاری داشته باشم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است