سکوت درباره خشونت علیه زنان در سینما هولناک‌ست/ این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷
ترانه علیدوستی درباره بیانیه اخیر زنان سینماگر:

سکوت درباره خشونت علیه زنان در سینما هولناک‌ست/ این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد

ترانه علیدوستی معتقدست بیانیه بیش از 300 زن دست‌اندکار سینمای ایران پیام ویژه ای دارد؛ اینکه این وضعیت دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از بی‌بی‌سی، در پی طرح عمومی و گسترده ادعای «قلدری و رفتار بد با افراد پشت صحنه» سینمای ایران و از جمله «آزار جنسی» از سوی یک بازیگر مشهور سینما، شماری از ستارگان زن همراه با ده‌ها نفر از دست اندرکاران سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای تکان‌دهنده از «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی علیه زنان سینما» پرده برداشتند. یکی از امضاکنندگان این بیانیه که در آن از «گستردگی قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان» می‌گوید، ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته شده سینمای ایران است.

ترانه علیدوستی در گفتگو با برنامه ۶۰ دقیقه بی بی سی درباره علت انتشار این بیانیه با اشاره به «راویانی که در ایران جرات کرده‌اند با اسم یا بی‌اسم، روایاتی را منتشر کنند»، عنوان کرد: تعداد بی‌شمار این روایت‌ها و اینکه تکرارشونده هستند، وضعیت خیلی وحشتناکی را از نظر من بوجود آورده و به دنبال آن سکوت هولناک همکاران عزیز من در سینمای‌مان خیلی ما را شگفت‌زده کرده است.

ترانه علیدوستی افزود: واقعا سوال‌ ما این است که چه اتفاقی باید برای زنانی که کنار شما کار می‌کنند، بیفتد که واکنش شما را هم برانگیزد. برای همین دیدیم خودمان باید کاری بکنیم و نیاز به یک همت و حرکت جمعی هست.

بازیگر «درباره الی» در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است در حالی که همه ابعاد سینما در ایران از سوی نهادهای رسمی کنترل می‌شود و ممیزی وجود دارد و حتی بیرون ماندن چند تار مو واکنش برمی‌انگیزاند، چنین اتفاقاتی می‌افتاده، تاکید کرد: گاهی فکر می‌کنم حساسیت‌های زیادی که همه ما پیرامون مسایل اخلاقی داریم و در سینمای ما هم هست مربوط به آن چیزهایی می‌شود که در ظاهر هویداست و تا وقتی اتفاقی نباشد که به چشم بتوانیم ببینیم، نمی‌خواهیم دست‌های خودمان را به آن آلوده کنیم و دردسری برای خودمان ایجاد کنیم.

ترانه علیدوستی در توضیح اینکه چه کسانی باید نسبت به این اتفاقات در سینما واکنش نشان می‌دادند، خاطرنشان کرد: منظور من بیشتر نهادهای رسمی است، تشکل‌های صنفی است، منظور من همکارانم هستند که باید این مسایل را پیگیری می‌کردند. یا حتی در ابتدایی‌ترین شکلش افرادی را که نامشان به عنوان خشونت‌گر و آزارگر آورده شده بود را کمی پاسخگو می‌کردند. نه اینکه با بی‌اعتنایی مطلق به این روایت‌ها … این انسان‌ها هنوز کارشان، زندگی‌شان، اعتبارشان، بروبیایشان، همه چی به جا باشد و هیچ‌کس اگر مرتکب چنین کاری شده، اصلا هزینه‌ای ندهد.

او پیشنهاد می‌کند خانه سینمای ایران که «تا حدی وجاهت قانونی» دارد متولی برخورد با اینگونه رفتارها باشد، ولی تاکید می‌کند که این کار باید توسط افرادی صورت گیرد که در این زمینه دانش داشته باشند، سریع دو نفر را با هم روبرو نکنند، سریع میانجی‌گری نکنند بلکه باید به جای این رفتارهای به باور او «غلط و سمی»، با تحقیق و قدم‌های شمرده اقدام کنند.

بازیگر «چهارشنبه سوری» در پاسخ به اینکه چرا خانه سینما تا به حال در برابر گستردگی چنین اتفاقاتی اقدام نکرده است، اضافه کرد: همیشه ملاحظاتی هست. در کشوری زندگی می‌کنیم که کار و بار و منافع افراد سریع به خطر می‌افتد…سکوتشان خیلی مرا ناامید و دلشکسته کرد.

ترانه علیدوستی با اشاره به فضای «بیش از حد مردانه» سینمای ایران گفت: پول و روابط اجتماعی و روابط فرادست، فرودست بر این صنعت حاکم است و افراد برای ورود به این فضا یا ماندن در آن باید از سد بلندی عبور کنند.

عده‌ای تماس گرفته‌اند تا موضوع را رفع و رجوع کنند

او تایید کرد که بعد از انتشار بیانیه سینماگران زن عده‌ای تماس گرفته‌اند تا «بدون پرداختن به ریشه» موضوع دعاوی اخیر را «رفع و رجوع» کنند. علیدوستی در مورد وضعیت قربانیان عنوان کرد: هیج راهی نیست، این یک بن‌بست مطلق است که در آن هیچکس نمی‌خواهد این روایت‌ها بلند گفته شود و چهره سینمای ما مخدوش شود.

به گفته ترانه علیدوستی، ما به عنوان دوستداران سینمای ایران و کسانی که دلسوزش هستیم باید اصلاحش کنیم. ما و نه کسی از خارج، ما و نه کسی از بیرون، ما و نه کسی از ارشاد یا دولت. او بر این باور است که بیانیه بیش از ۳۰۰ زن دست‌اندکار سینمای ایران برای همه کسانی که مصلحت‌اندیشی باعث شد که طرف حق را نگیرند، پیام ویژه‌ای داشت: این وضعیت دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

بازیگر «فروشنده» یکی از علل رسیدگی نکردن به این‌گونه دعاوی را نبود قوانین حقوقی در این زمینه می‌داند و می‌گوید: قوانینی نداریم که این موارد را پیشگیری کرده باشد. ما هتک حرمت و تجاوز جنسی داریم که قوانین‌اش مشخص است ولی این وسط طیفی از خشونت و آزار وجود دارد که حتی درصورتی که بشود آنها را ثابت کرد-که مقوله پیچیده‌ای است- در نظام حقوقی ما تعریف شده نیستند.

ترانه علیدوستی در پایان ابراز امیدواری کرد که با طرح این موضوع نیاز به تغییرات حقوقی احساس شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است