آشنایی با عوارض بعد از کاشت موی طبیعی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۶

آشنایی با عوارض بعد از کاشت موی طبیعی

در این گزارش سعی کردیم با مروری بر مراقبت های بعد از کاشت مو، گامی هر چند کوچک در جهت افزایش آگاهی نسبت به این فرآیند برداریم.

نمونه کاشت موی طبیعی

به گزارش واحد بازرگانی صبا، یک فرد روزانه به طور متوسط حدود صد تار موی سر خود را از دست می دهد. اگرچه این تعداد، مقدار زیادی به نظر می رسد اما کاملا طبیعی و غیر قابل مشاهده است.با این حال، گاهی ممکن است تعداد موهای ریخته شده در طول روز افزایش یابد و از این تعداد بیشتر شود. ریزش موی پیش رونده برای ۵۰٪ مردان و زنان در سراسر جهان اتفاق می افتد. اگر چه تعداد زیادی روش درمانی در اختیار افراد قرار دارد، با این حال تعداد کمی از آنها نتایج مطلوبی را ارائه می دهند.

به همین دلیل جراحی کاشت مو به عنوان یک درمان دایمی، در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب است؛ زیرا یکی از موثرترین راه ها برای بازگرداندن ظاهر طبیعی مو است. با وجود اینکه در عمل کاشت مو جراحی قابل توجهی صورت نمی گیرد، با این حال ممکن است وجود برش های هر چند کوچک و میلی متری و همچنین خونریزی های احتمالی و البته نه چندان زیاد، موجب نگرانی شود.

به همین دلیل لازم دانستیم تا با مروری بر مراقبت های بعد از کاشت مو، گامی هر چند کوچک در جهت افزایش آگاهی نسبت به این فرآیند برداریم. همان گونه که می دانید، عمل پیوند مو، علی رغم مراحل ساده و کاملا واضح، پیچیدگی هایی نیز می تواند داشته باشد که در قبل از عمل، حین آن و پس از اتمام پیوند می تواند رخ دهد. بنابراین تمامی مراحل کاشت مو باید زیر نظر پزشک متخصص ترمیم مو، از ابتدا تا انتها برنامه ریزی گردد.

در این مقاله اشاره ای مختصر به نکات عمومی خواهیم داشت که بهتر است پس از جراحی پیوند مو، مورد توجه قرار گیرد.

آشنایی با عوارض کاشت مو

این روزها پیوند مو به عنوان یک جراحی زیبایی، به شدت مورد توجه افراد در جوامع مختلف قرار گرفته است. کاشت مو در مقایسه با سایر روش های جراحی زیبایی، عوارض نسبتا کمی دارد؛ با این حال، عدم توجه کافی به وضعیت بیمار پس از عمل، می تواند عوارض جدی ایجاد کند. اما دامنه وسیعی از مشکلات احتمالی وجود دارد که شدت آن کمتر و قابل کنترل خواهد بود. عوارضی شامل درد، ورم، عدم تقارن، خونریزی، اسکار قابل مشاهده، فولیکولیت، پوسته پوسته شدن، تغییر محل پیوند، سکسکه، افلوویوم، خارش جزو عوارض شایع بعد از عمل کاشت مو به حساب می آیند.

بعضی از عوارض دیگر عمل که شیوع کمتری دارند شامل عفونت، تغییر رنگ دانه ها و نکروز است که جدی ترین عارضه کاشت مو ، نکروز محسوب می شود. در ادامه به بررسی مهم ترین مشکلات پس از پیوند مو خواهیم پرداخت.

خارش سر بعد از کاشت مو

پس از کاشت مو احساس خارش در ناحیه اهدا کننده و نواحی گیرنده به وجود می آید که این پدیده می تواند بخشی از روند بهبود زخم باشد. دلایل دیگری مانند استفاده از ماینوکسیدیل پس از کاشت مو نیز می تواند عامل این موضوع باشد. میزان تحریک و در نتیجه خارش پوست سر به تعداد دفعات استفاده از ماینوکسیدیل و همچنین غلظت آن بستگی دارد. معمولا استروئیدهای موضعی و یا آنتی هیستامین برای درمان بسیاری از بیماران توسط پزشک توصیه می شود.

بی حسی سر بعد از کاشت مو

بی حسی موقتی تقریبا همیشه در مناطق بانک مو و گیرنده گرافت اتفاق می افتد و نتیجه قطع شدن اعصاب توسط پانچ مخصوص جراحی است. زیرا این پانچ باعث سوراخ شدن نقاط مختلف در قسمت های اهدا کننده و گیرنده خواهد شد. بیماران معمولا متوجه این موضوع می شوند، اما به ندرت از آن شکایت می کنند؛ این احساس در طی یک دوره ۶ تا ۱۲ ماه پس از اتمام عمل بر می گردد.

بی حسی بعد از کاشت

عفونت پوست سر بعد از کاشت مو

عفونت پوست سر بعد از کاشت مو بسیار نادر است و عفونت های جدی در کمتر از ۱٪ موارد رخ می دهد. معمولا رعایت نکردن بهداشت، تشکیل پوسته بیش از حد و همچنین عوامل خطر آفرین پزشکی که از قبل وجود دارد، می توانند دلیل عفونت باشند. اقدامات مختلفی که برای پیش گیری و کنترل عفونت پس از کاشت مو باید انجام شود عبارت اند از: اتاق عمل تمیز و ضد عفونی، استفاده از مواد استریلیزه، بی حسی ناحیه اهدا کننده، استفاده از وسایل یکبار مصرف و استفاده از از آنتی بیوتیک.

تغییر رنگ دانه

تغییرات رنگ دانه های پوست می تواند نتیجه ای دیگر از عمل کاشت مو باشد. ناحیه کاشته شده نباید تا حداقل یک ماه پس از عمل کاشت مو در معرض آفتاب قرار گیرد. کلاه ( مردانه ) یا روسری ( مخصوص خانم ها ) توصیه می شود.

ایجاد کیست

کیست ها به طور معمول در منطقه گیرنده، به دنبال انجام پیوند در ناحیه ای وسیع بروز می کنند. اندازه کیست ها می تواند متفاوت باشد و اغلب آن ها به رنگ بنفش ظاهر می شوند. این کیست ها معمولا خوش خیم بوده و پس از دو یا سه هفته از بین می روند.

نکروز

نکروز یک پدیده بافت مردگی است که در اثر مرگ سلول های قسمتی از بدن می تواند به وجود آید؛ التهاب یکی از دلایل به وجود آورنده این مساله به حساب می آید. در عمل کاشت مو نیز نکروز در ناحیه گیرنده می تواند رخ دهد که یک عارضه نادر اما خطرناک است. اگر افراد عمل پیوند مو را توسط شخص غیرمتخصص انجام دهند، احتمال ابتلا به این علرضه افزایش می یابد. زیرا یک پزشک متخصص ترمیم مو از آناتومی پوست سر آگاه است و می داند که مسیر عروق خونی روی پوست سر به چه شکلی است. بنابراین در هنگام عمل، پیوند را بر اساس همین اطلاعات انجام می دهد. در صورتی که در ناحیه بانک مو، زخم ایجاد شده به گونه ای بخیه بخورد که به آن فشار آید، احتمال خون رسانی به آن کاهش یافته و احتمال نکروز وجود دارد. همین موضوع در ناحیه گیرنده می تواند در اثر تراکم گرافت ها در یک ناحیه اتفاق افتد.

عوامل مربوط به وضعیت بیمار که ابتلا به نکروز را افزایش می دهد عبارت اند از: سیگار کشیدن، آسیب آتروفیک پوست، مرض قند، اسکار در محل گیرنده یا وجود سابقه جراحی در پوست سر.برخی عوامل فنی مربوط به عمل هم که می توانند منجر به نکروز گردد شامل کاشت متراکم گرفت ها، برش های بزرگ، استفاده از محلول های بیهوشی یا تومسی با غلظت اپی نفرین بالا و برش های عمیق در ناحیه گیرنده هستند. برای درمان نکروز، معمولا مصرف پماد موپیروسین دو بار در روز توسط پزشک توصیه می شود. گاهی اوقات، برای مناطق گسترده نکروز، ممکن است ترمیم از طریق جراحی انبساط پوستی انجام بگیرد. در درمان نکروز بافتی، کاشت مو می تواند پس از بهبودی نکروز بافت انجام شود.

عفونت بعد از کاشت مو

اطلاعات مراقبت در منزل برای بیماران پس از جراحی کاشت مو

مواردی که در بالا ذکر شد، عوارضی هستند که در طول عمل و بعد از آن می تواند رخ دهد و برای درمان این عوارض لازم است که با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. در کنار این موارد، بعضی مراقبت های بعد از کاشت مو هم وجود دارند که به صورت عمومی باید توسط همه بیماران رعایت شود تا فرآیند کاشت مو با موفقیت هر چه بیشتر به پایان برسد. مراقبت های ذکر شده شامل نحوه شست و شو، تغذیه و بایدها و نبایدهای روزانه ای است که فرد باید به آن ها آگاهی داشته باشد.

  • یک بطری اسپری و یک محلول آبی به هنگام ترخیص به بیمار داده می شود. هنگامی که محلول ارائه شده به پایان رسید می توانید از آب لوله کشی استفاده کنید.
  • در ۱۲ ساعت اول باید هر ۲۰ دقیقه نواحی بانک مو و گیرنده پیوند را اسپری کنید.
  • هنگام انجام این کار مقداری از حوله را روی شانه های خود بگذارید و اجازه دهید آب آن پایین بریزد.
  • دقت کنید که اسپری کردن باید با قدرت انجام شود. برای آن که از پاشیدن محلول به همه قسمت های بانک مو و اهداکننده مطمئن شوید، از هر دو دست برای اسپری کردن استفاده نمایید. مراقب باشید که موهای کاشت شده را لمس نکنید.
  • پس از اتمام ۱۲ ساعتی که باید محلول را به سر خود اسپری کنید، لازم است چند ساعت بخوابید.
  • در بازه ۱۲ ساعتی باید مقدار زیادی آب بنوشید و به صورت عادی غذا بخورید.
  • می توانید بطری محلول ۱ لیتری را که هنگام ترخیص به شما داده شده است، در یخچال نگه دارید؛ با این حال ضرورتی ندارد.
  • یک آرامبخش ملایم در حین جراحی برای شما تجویز می شود؛ بنابراین مراقب باشید که پس از آن رانندگی نکنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000