صاحب سبک شدن در هنرهای نمایشی یک ضرورت است/ «شمس و طغرا» فرصتی برای بازگشت به رادیو | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴
یادداشت مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛

صاحب سبک شدن در هنرهای نمایشی یک ضرورت است/ «شمس و طغرا» فرصتی برای بازگشت به رادیو

محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در یادداشتی درباره نمایش رادیویی «شمس و طغرا» نوشت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در یادداشتی به معرفی و پیشنهاد نمایش رادیویی «شمس و طغرا» نوشته محمدباقر خسروی، کارگردانی جواد پیشگر و تهیه کنندگی ژاله محمدعلی که در شب‌های ماه رمضان روی موج رادیو نمایش می‌رود، پرداخت.

متن یادداشت محسن سوهانی بدین شرح است: «صاحب سبک شدن ما ایرانی‌ها در هنرهای نمایشی، فیلم و سریال، نه یک آرمان محال که یک ضرورت واقع بینانه است. تاریخ ادبیات‌مان را که با دقت ورق بزنیم خواهیم دید آثار هویت محور بسیاری در چنته داریم.

«شمس و طغرا» که می‌توان نخستین رمان فارسی به شیوه نوین تلقی‌اش کرد که در سال ۱۲۷۸ شمسی به قلم محمدباقر میرزا خسروی دولتشاه که به الکساندر دوما و جرجی زیدان طعنه می‌زند، نگاشته شده از همین دست است.

اثری بسیار جذاب و پرکشش که حتی یک لحظه مخاطب را رها نمی‌کند. مبنای داستان «شمس و طغرا» بر وقایع تاریخی قرن هفتم هجری و منش، سلوک و مولفه‌های خاص هویت ایرانی، از جمله فرهنگ اخلاق، آرمانگرایی، دین مداری، ایثار، پهلوانی و جوانمردی پایه‌ریزی شده است، اما نویسنده با بهره از چاشنی عشق و هیجان بر جذابیت داستان افزوده است.

شنیدن این نمایش رادیویی ویژه را در شب‌های ماه مبارک رمضان توصیه می‌کنم.

از سال ۲۰۱۷ میلادی، اقبال بین المللی به رسانه های صداپایه، خصوصا Podcast به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است. چنان چه سرگرمی را به دور از فرهنگ نمی‌پسندید یا از فیلم و سریال‌های کم مایه خسته و دلزده‌اید، این اثر فرصتی برای بازگشت به رادیو است.

اگر هم وقتتان محدود است می‌توانید از طریق فضای مجازی ‌‌در پایگاه اینترنتی ایران صدا، یا به صورت پادکست و در Castbox شنونده‌ این درام جذاب و ایرانی باشید.

محسن سوهانی

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است