«روز صفر» و «مرد بازنده» با «ما می‌توانیم» تمام می‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱
یادداشتی به قلم شهاب اسفندیاری؛

«روز صفر» و «مرد بازنده» با «ما می‌توانیم» تمام می‌شوند

شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشکده سینما، تئاتر و پژوهشگر سینما طی یادداشتی به موضوع اقتباس خلاق از ژانرهای سینمایی که منجر به شکل گیری ژانرهای ملی می شود، پرداخت.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشکده سینما، تئاتر و پژوهشگر سینما طی یادداشتی با نگاهی به دو فیلم سینمایی «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان و «روز صفر» سعید ملکان به موضوع اقتباس خلاق از ژانرهای سینمایی که منجر به شکل گیری ژانرهای ملی می شود، پرداخت.

‏متن یادداشت او که در صفحه مجازی اش منتشر شده بدین شرح است:

«اقتباس خلاق از ژانرهای سینمایی در کشورهای مختلف به شکل‌گیری ژانرهای ملی منجر شده که در مطالعات سینمایی در کنار ژانرهای کلاسیک مورد توجه قرار گرفته‌اند. تنوع این ژانرها از عوامل رونق اقتصاد هر سینمای ملی است.

«‎روز صفر» و «مرد بازنده» دو فیلم موفق در بومی‌سازی ژانر هستند.

«‌‎روز صفر» با تلفیق و اقتباس خلاقانه از ژانرهای اکشن، تریلر و جاسوسی فیلمی در سطح استانداردهای بین‌المللی و فراتر از انتظار از یک کارگردان اول است. هرچند ملکان تجربیات سینمایی زیادی در عرصه‌ تهیه‌کنندگی و گریم داشته این حد از تسلط در میزانسن و دکوپاژ و ریتم ستایش برانگیز است.

«‌‎مرد بازنده» که قدری در سایه‌ آثار خوب قبلی مهدویان قرار گرفت در ژانر پلیسی و معمایی با مایه‌های نوآر یک نمونه‌ ایرانی قابل تحسین و مرتبط با مسائل روز جامعه است همراه با یک بازی فوق‌العاده از جواد عزتی. البته شاید شاخ و برگ‌‌های فیلمنامه و زمان طولانی فیلم قدری بیشتر از حوصله‌ مخاطب عام باشد.

اما ‏هر دو فیلم قهرمان دارند و قهرمان آن‌ها هم برخلاف انتظار و رویه معمول یک مأمور قانون است. هر دو فیلم از یک آفت بزرگ رایج در سینمای ایران مبرا هستند و آن این که فیلم با فلاکت و عجز و ناتوانی شخصیت اصلی در مواجه با یک مشکل و بحران تمام نمی‌شود بلکه با «‎ما می‌توانیم» تمام می‌شود.

خدا قوت به سعید ملکان و محمدحسین مهدویان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است