سهم نابرابر تبلیغات صداوسیما برای فیلم‌های اکران/ دوباره پای ماهواره را باز نکنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۵
صبا گزارش می دهد؛

سهم نابرابر تبلیغات صداوسیما برای فیلم‌های اکران/ دوباره پای ماهواره را باز نکنید

پخش نشدن تبلیغات فیلم‌های روی پرده سینما یا پخش انتخابی تبلیغات منجر به بروز حواشی در طول اکران آثار روی پرده سینماها شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ فیلم هایی سینمایی همچون «دینامیت»، «گشت ارشاد ۳» و «بی همه چیز» اکرانشان روی پرده سینما به پایان رسید و اکران نوروزی هفت فیلم «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «سگ بند»، «روز صفر»، «گل به خودی»، «قدغن» و «مرد بازنده» در سینماهای سراسر کشور آغاز شد.

اکران نوروزی به عنوان یکی از مهم ترین بازه های زمانی اکران فیلم برای سینماها و البته صاحبان آثار به شمار می رود؛ بازه ای که مناقشات بر سر آن نشان می دهد با وجود همه گیری ویروس کرونا و تاثیرش بر روند اکران، همچنان مورد توجه بسیاری از اهالی سینماست.

اعلام اسامی هفت فیلم اکران نوروزی ۱۴۰۱ بسیاری از مناقشات را پایان داد و پس از آن بحث تبلیغات به عنوان مهم ترین بخش از اطلاع رسانی و دیده شدن فیلم ها برای داشتن گیشه خوب و فروش مورد نظر اهمیت پیدا کرد.

تبلیغات برای هر کالایی اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی به عنوان بزرگ ترین عامل معرف به منظور استقبال مخاطب قابل توجه و ضروری است به ویژه برای فیلم های سینمایی نوروزی ۱۴۰۱ که در تاریخی بسیار نزدیک به اکران اسامی شان معرفی شده و زمان کوتاهی برای ارایه محتوای تبلیغاتی و برنامه ریزی رسانه ای داشته اند و اینجاست که انتظار می رود تا سازمان های فرهنگی و هنری مرتبط برای رونق سینماها و کمک به اقتصاد هنر تا حدی که در توان دارند حداقل در بخش تبلیغات همراه باشند.

در طول سال های گذشته شاهد آثار سینمایی بوده ایم که با وجود کیفیت بالا و محتوای خوب به دلیل نداشتن برنامه مشخص تبلیغاتی و یا ارایه ندادن محتوای رسانه ای مناسب در ازدحام و شلوغی دیگر آثار به فراموشی سپرده شده اند و مهم ترین دلیلی که باعث اعتراض سینماگران در زمان اکران شده، نبود امکان و فرصت تبلیغ مناسب و برابر چه در بخش خصوصی و چه غیر خصوصی بوده است.

پرویز پرستویی بازیگر فیلم سینمایی «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی که در اسفندماه ۱۴۰۰ اکرانش در سینماها به پایان رسید در استوری اینستاگرامش خطاب به کارگردان اثر با اشاره مستقیم به تهیه کننده کار و نقد او در زمینه تبلیغات و همکاری برای دیده شدن کار نوشت: «محسن عزیز، خسته نباشی اگر فیلم تبلیغات محیطی نداشت، اگر فیلم یک ثانیه تیزر تلویزیونی نداشت، اگر…و هزاران اگر دیگر. از بی کفایتی تهیه کننده بود که نه در تولید حضور داشت و نه در اکران.

حیف که خستگی کار در تنمان ماند. فیلم به این خوبی حتی در کشورهای همسایه هم نمایش داده نشد. آنهم از نبود تلاش و بی کفایتی تهیه کننده بود.

از تهیه کننده ای که با یک دست یک وانت هندوانه بر می دارد بیش از این نمی توان توقع داشت و شما همچنان سکوت کردی.

خداقوت، خسته نباشی اگر ما هم در اکران حضور نداشتیم به خاطر تهیه کننده ات بود که نامش بود و خودش نبود، ان شاالله که دیگر گیر چنین تهیه کننده هایی نیوفتی…»

استوری پرویز پرستویی به صورت مستقیم اشاره به حضور نداشتن تهیه کننده و کوتاهی او در زمینه تبلیغات می پردازند اما دیگر هنرمندانی که از اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ اکران آثارشان آغاز شده بیش از هر چیز از یک بام و دو هوا بودن سازمان صدا و سیما در تبلیغات دلگیر هستند. اینکه چقدر پخش تیزرهای آثار از طریق سازمان صدا و سیما در فروش فیلم های روی پرده موثر است و نقش دیگر بخش های تبلیغاتی مثل اینستاگرام، بنرهای شهری، تبلیغات سینه به سینه مخاطبان، ژانر و دیگر موارد تا چه حد در فروش اثربخش اند قطعا نیازمند زمان بیشتر و مفصل تر است که در وقتی دیگری به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه این گزارش به حواشی ناشی از بحث تبلیغات برخی از آثار سینمایی در سازمان صدا و سیما می پردازیم.

فیلم سینمایی «قدغن» جزو هفت فیلم سینمایی است که اکران آن از ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ در سینماها آغاز شد.

محمدحسین فرحبخش تهیه کننده این فیلم سینمایی در پست تبلیغاتی این اثر که در فضای مجازی و صفحه اینستاگرامی اش منتشر کرد، نوشت: «فیلم سینمایی «قدغن» که مورد تحریم صدا و سیما قرار گرفت و مدیران کج فهم و نادان آن از پخش تیزر آن جلوگیری کردند.»

نافرجامی اعتراض تهیه کننده فیلم سینمایی «قدغن» منجر به انتخاب مسیر دیگر و تبلیغ در شبکه ماهواره ای شد.

سهم کم تبلیغات به قدری بود که سازندگان فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان دیگر فیلم اکران نوروزی نیز در اعتراض به نحوه تخصیص تیزرهای تبلیغاتی به این فیلم و بی عدالتی صدا و سیما در حمایت از سینمای ایران بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد: «انتظار می‌رفت با فروکش کردن بیماری کرونا پس از دو سال شاهد حمایت عادلانه صدا و سیما از سینمای ایران در اکران نوروزی ۱۴۰۱ باشیم. اما کم‌توجهی این نهاد و تعلق گرفتن تعداد تنها ۱۹ تیزر ۱۵ ثانیه‌ای آن هم نه در شبکه‌های اصلی که در زمان‌ها و شبکه‌های کم‌بیننده آموزش، شما، ورزش و تنها سه تیزر در شبکه نسیم به فیلم «مرد بازنده» تاسف‌برانگیز است. ما اعتراضمان را محترمانه و مکتوب برای اداره بازرگانی صدا و سیما ارسال کردیم. امید که رسانه ملی در کنار همه هنرمندان قرار گیرد.»

«مرد بازنده» همچنان در شبکه های پربیننده تلویزیون سهمی از تبلیغات ندارد و گویا هنوز اعتراض عوامل سازنده به دست اداره بازرگانی صدا و سیما نرسیده است.

فیلم سینمایی «روز صفر» سعید ملکان نیز بخش کوچکی در تبلیغات صدا و سیما را از آن خود کرده است و دیگر آثار نیز تاکنون سهمی در میان انبوه میان پرده هایی که از صدا و سیما پخش می شود، نداشته اند.

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد تنها فیلم سینمایی است که از موقعیت خوب تبلیغات محیطی و رسانه ای برخوردار است؛ رویکردی که جزو وظایف صداوسیما به عنوان رسانه ملی است و امید می رود این رفتار با بقیه فیلم های سینمایی نیز صورت گیرد.

قطعا رویکرد سازمان های مرتبط در ارایه خدمات تبلیغاتی به آثار سینمایی نیازمند شفاف سازی است به ویژه براساس رویکرد عدالت محوری که از زمان مدیریت جدید سازمان سینمایی بیش از هر واژه دیگری به گوش می رسد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است