نظر رهبر انقلاب درباره شوخی کردن در سریال‌ها/ خلاف حق نباشد و هتک حرمت نشود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۸
صبا گزارش می‌دهد؛

نظر رهبر انقلاب درباره شوخی کردن در سریال‌ها/ خلاف حق نباشد و هتک حرمت نشود

رهبر معطم انقلاب در دیدار با جمعی از کارگردانان، تهیه کنندگان و نویسندگان سریال‌‌های تلویزیونی در زمستان 1395 نظرشان را درباره شوخی در آثار بیان کرده بودند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم‌خانی بعد از بالغ بر ۲۰ سال از تولید، با مقداری سانسور و حذف‌ برخی از صحنه ها، چهارم و پنجم فروردین ۱۴۰۱ به ترتیب از شبکه‌های یک و نمایش پخش شد.

فیلم سینمایی «مارمولک» که یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های توقیفی سینمای ایران است در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه و با ۹۷ درصد آرا فیلم برتر مردمی جشنواره شد و سپس در سبد اکران‌های نوروزی سال ۱۳۸۳ قرار داشت که به دلایلی این فیلم اکران نشد و برای اولین بار در اردیبهشت ۱۳۸۳ به صورت عمومی در سینماهای کشور اکران شد.

«مارمولک» با وجود استقبال بالای مردم در جشنواره فیلم فجر و البته اکران‌های شلوغ در تهران و دیگر شهرها، آنچنان روی پرده‌های سینما دوام نیاورد. فیلم، تجمع‌های اعتراضی متعددی را در دوره‌ای که پخش شد در شهرهای مختلف مانند قم، مشهد، همدان، کرمان و… به دنبال داشت.

این فیلم در نهایت پس از اعتراض‌ها و تصمیم مسئولان وقت توقیف شد و در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار به صورت فیزیکی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و سپس در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی برای اولین در پلتفرم‌های اینترنتی اکران عمومی شد.

در این فیلم پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، شاهرخ فروتنیان، رضا سعیدی، سیروس همتی، حسین سلیمانی، مهران رجبی، رعنا آزادی ور و فریده سپاه منصور به هنرمندی پرداخته‌اند.

رهبر معظم انقلاب چندین سال‌ پیش در زمستان ۱۳۹۵ در دیداری که خصوصی با کارگردانان، تهیه کنندگان و نویسندگان سریال‌‌های تلویزیونی داشتند، خطاب به رضا جودی تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره شرایط شوخی‌ کردن در سریال‌ها و البته فیلم سینمایی «مارمولک» توضیح دادند.

فیلم صحبت‌های رهبر انقلاب با جمع کارگردانان، تهیه کنندگان و نویسندگان سریال‌‌های تلویزیونی در قسمت دوم مستند «غیر رسمی» ساخته علی صدری‌نیا دی ماه ۱۳۹۹ منتشر شد.

رضا جودی تهیه کننده سریال «لیسانسه‌ها» خطاب به رهبر انقلاب درباره محدودیت‌هایی که در کمدی و طنزپردازی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی وجود دارد گفت: با هیچ کس نمی‌توانیم شوخی کنیم، با هر کس شوخی کنیم می‌کشد به دادگاه، با خود صدا و سیما شوخی کردیم نصف محتوای ما را پخش کردند در شرایطی که تصور ما این بود رسانه ملی خیلی بیشتر همراه هنرمندان است.

وی ادامه داد: ما در سریال «لیسانسه‌ها» تا دلمان می‌خواست شوخی کردیم، ولی بدانید جامعه امروز ما به شوخی، به نشاط و به خنده نیاز دارد، فضا باید کمی بازتر شود که ما برنامه سازان و سینماگران بتوانیم با مسائل مختلف شوخی کنیم و مسئولان بپذیرند که ما شوخی می‌کنیم و دشمنی نداریم، ولی حاج آقا به این شکل نیست و اجازه نمی‌دهند.

و اما رهبر معظم انقلاب در واکنش به صحبت‌های رضا جودی بیان کردند: من معتقدم باید شوخی کنیم. من چندین سال پیش در پی یک سریالی که پخش شده بود و نیروی انتظامی اعتراض کرده بودند، به پلیس هم گفتم که بیخود اعتراض می‌کنید. به آقایان علما هم سر ماجرای «مارمولک» که کمال تبریزی ساخته بود گفتم به جای اینکه اعتراض کنید، استقبال کنید، بگویید دست شما درد نکند که نشان می‌دهید افرادی لباس ما را به ناحق می‌پوشند.

ایشان در ادامه تاکید کردند: من عقیده‌ام این است که شوخی کنید، البته شوخی مودبانه کنید، خلاف حق نباشد و در آن هتک حرمت نشود، اما شوخی باشد عیبی ندارد.

تهیه کننده سریال «اغما» در این لحظه از رهبری پرسید که ما مجوز شوخی کردن در فیلم و سریال‌ها را گرفتیم که ایشان با تایید این مساله گفتند: بله مجوز گرفتید و بروید شوخی کنید.

در قسمت دوم مستند «غیر رسمی» سیروس مقدم یکی دیگر از فیلم و سریال‌سازهای تلویزیونی به رهبر انقلاب گفته بود: اگر دوستان آستانه صبرشان را بالا ببرند و نقدپذیر باشند، ما می‌توانیم آثار بهتری را ارائه دهیم. در حال حاضر تنها با مواد فروش‌ها و معتادان می‌توانیم شوخی کنیم، زیرا صنف ندارند و غیرقانونی هستند.

قسمت چهارم مستند «غیر رسمی» به کارگردانی علی صدری‌نیا روایت دیدار و گفت‌وگوی جمعی از طنزپردازان و شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه سوم فروردین ۱۴۰۱ در پایگاه اطلاع‌رسانی WWW.KHAMENEI.IR منتشر شد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000