کدام خواننده‌ها در سریال‌های نوروزی می‌خوانند/ حضور خوانندگان و آهنگسازان پیشکوست و جوان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶
صبا گزارش می‌دهد؛

کدام خواننده‌ها در سریال‌های نوروزی می‌خوانند/ حضور خوانندگان و آهنگسازان پیشکوست و جوان

در گزارش پیش‌رو به بررسی موسیقی متن و تیتراژ سریال‌هایی که در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند، پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، سریال‌های تلویزیونی در تعطیلات یا مناسبت‌ها بیشتر از هر زمانی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند درنتیجه در طول سال های اخیر برخی سریال‌های نوروزی، ماه رمضان و محرم در ذهن و یاد مخاطبان تلویزیون ماندگار شده‌اند.

تعطیلات نوروز دو دهه پیش با سریال‌های مختلفی مانند «پایتخت»، «نون خ»، «چک برگشتی»، «اشک ها و لبخندها» و «چاردیواری»، «شب دهم»، «خوش رکاب» شبکه یک، «آب پریا» «خوب بد زشت» «همبازی» «مرز خوشبختی» شبکه دو، «زن بابا»، «راه دررو»، «ترش و شیرین»، «جایزه بزرگ»، «مرد هزار چهره» شبکه سه، «قرارگاه مسکونی»، «هتل»، «عید امسال»، «موج و صخره»، شبکه پنج همراه بود.

مخاطبان سریال‌های تلویزیونی در ایام‌ نوروز گذشته با سریال «شب دهم» گریه کرده اند و با سریال‌ «مرد هزار چهره» خندیده اند. با سریال «آب پریا» آموخته اند و با سریال «زن بابا» سرگرم شده اند.

سریال‌ها در کنار داستان جذاب و گیرا و بازی بازیگران خود، اغلب از یک اهرم قوی دیگر برای ارتباط بیشتر با مخاطب استفاده می‌کنند؛ موسیقی متن و تیتراژ خوب در کمک کردن به سیر و محتوای فیلم بسیار کمک می‌کند. برانگیختن حس مخاطب در زمان تماشای فیلم، بحث بسیار مفصلی است و هر آهنگساز و کارگردانی روش‌های خود را برای اینکه برقراری ارنباط با مخاطبان دارد.

نوروز ۱۴۰۱ با پنج سریال تولیدی شبکه‌های یک، دو، سه و پنج همراه است که این سریال‌ها شامل «زیر خاکی ۳»، «خداداد»، «نجلا ۲»، «پلاک ۱۳» و «دردسرهای شیرین» هستند.

در ادامه این گزارش شاهد جزییات موسیقی متن و خواننده‌گان تیتراژ سریال‌های نوروزی تلویزیون در نوروز ۱۴۰۱ هستیم.

«زیرخاکی ۳»

فصل سوم سریال «زیرخاکی» مانند دو فصل اخیر خود به کارگردانی و نویسندگی جلیل سامان ساخته شده است در ۱۴ قسمت از ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ هر شب ساعت ۲۲  از شبکه یک پخش می‌شود.

آرش بادپا نوازنده سنتور و سازهای الکترونیک آهنگسازی فصل سوم سریال «زیرخاکی» را برعهده دارد و گروه نوازندگان آن شامل میلاد عالمی، تینا جامه گرمی، رایین نداری و علی جعفری پویان ویولن، سهراب برهمندی و علی جعفری پویان ویولا، علی فراهانی سازهای کوبه‌ای، عباس عقابی کلارینت، حامد روزبهانی پیانو، پژمان کریمی و بهزاد رواقی تار و سه تار است.

سریال «زیرخاکی» مانند دو فصل اخیر خود موسیقی تیتراژ بی کلام دارد.

برخی از بازیگران این سریال تولید مرکز سیمافیلم عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، پیام احمدی نیا، اکبر رحمتی، خسرو احمدی،حضور هومن برق‌نورد، رامین راستاد و هنرمندی نسرین نصرتی.

«خداداد»

سریال ۱۳ قسمتی «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما از ساعت ۲۱:۱۵ یکشنبه ۲۹ اسفندماه در ۱۳ قسمت پخش می‌شود.

امید رهبران نوازنده پیانو آهنگسازی سریال «خداداد» را برعهده دارد و فیروز ویسانلو آکاردئون و گیتار، بابک شهرکی کمانچه، شروین موسی تار و سه تار، بابک بنی حسینی فلوت سازهای کوبه‌ای گروه نوازندگان این سریال را تشکیل می‌دهند.

تیتراژ سریال «خداداد» باصدا و ترانه حمید هیراد، آهنگسازی و تنظیم امید رهبران و میکس و مستر پویان اعتصامی تهیه و تولید شده است.

حمید هیراد از خواننده‌های جوان موسیقی پاپ است که در چند سال گذشته با قطعه‌هایی چون «شوخیه مگه»، «یار» و «نیمه جانم» بین طرفداران موسیقی جایگاهی را برای خود به دست آورده است.

رضا ناجی، پیام دهکردی، علی صبوری، سوسن پرور، مهرناز بیات، آرش تاج، آرش نوذری، افشین نخعی، زهره حمیدی، شیرین بینا، سارا باقری، مهرزاد جعفری، جواد زیتونی، فریبا سادات مرتضوی، سیامک اشعریون، سیاوش طهمورث، امیرحسین غفاری، کوثر حیدری در سریال نوروزی «خداداد» ایفای نقش می‌کنند.

«نجلا»

فصل دوم سریال ملودرام «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید سعدی به عنوان سریال نوروز ۱۴۰۱⁩ هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می‌شود. پخش این سریال در ۴۰ قسمت از یکم فروردین سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

مسعود سخاوت‌دوست برنده سیمرغ بهترین موسیقی فیلم در چهلمین جشنواره فیلم، آهنگسازی سریال «نجلا» را در هر دو فصل برعهده داشته است و در این فصل با گروه نوازندگان خود که شامل اشکان فخاری، سهیل بهنام، ویولا، محمدرضا اعتقادی فلوت، وحید فرجی پور هارمونیکا، رسام لردکانی گیتار، فرشاد شفیع زادگان دودوک، حامد قائم مقامی خان بانزاده محسن قهرمانی ویولن و سینا راستاد ویولن سل هستند، یک موسیقی با حال و هوای موسیقی نواحی جنوب کشور ساخته اند.

عرفان طهماسبی خواننده جوان موسیقی تلفیقی و محلی به عنوان خواننده و ترانه سرای تیتراژ در سریال «نجلا ۲» حضور دارد. آهنگسازی این تیتراژ را حامد دهقانی برعهده دارد و مهدی نادی صفایی نیز تنظیم این اثر را انجام داده است.

طهماسبی در فصل دوم مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» به مرحله فینال راه پیدا کرده و مقام دوم را کسب کرده بود. قطعه‌های «گلوم گلوم»، «بی وفا»، «ماه موُ»، «تردید»، «شوم تار»، «گل مهتاب» و «مترسک» ازجمله آثاری است که از این خواننده منتشر شده است و برخی از این قطعه‌ها با ترانه و ملودی خود او تولید شده اند.

قطعه «کجایی» آخرین سروده و قطعه طهماسبی است که با آهنگسازی حامد دهقانی و میکس و مستر حمید حاتمی هفته پایانی اسفند ۱۴۰۰ منتشر شده بود.

تیتراژ فصل اول سریال «نجلا» با صدای مهدی یغمایی، آهنگسازی مسعود سخاوت دوست و ترانه مهران حسینی منتشر شده بود.

برخی از بازیگران فصل دوم سریال «نجلا» عبارتند از حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاه‌کرم، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان.

«پلاک ۱۳»

سریال «پلاک ۱۳» هرشب ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما در حال پخش است، این سریال ۹۰ قسمتی آخرین قسمت‌های خود را در نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن می‌برد.

آهنگساز سریال ۹۰ قسمتی «پلاک ۱۳» محمد فرشته نژاد است که به همراهی پرهام حسینی، مجتبی تقی پور، حسن فرهانی، امید محمود، حسام الهیاری، شهرام شکوری و پیمان زندی موسیقی متن این سریال را ساخته اند.

فرزاد فرخ خواننده تیتراژ ابتدایی سریال «پلاک ۱۳» است و ترانه و آهنگ این تیتراژ را منصور فرهادیان ساخته است و تنظیم، میکس و مسترینگ آن را بهنام میرزایی برعهده دارد.

تیتراژ پایانی سریال هم با صدای حسین حقیقی، ترانه قاسم صفاریان، آهنگسازی و تنظیم احسان جوادی و میکس و مستر نوید شاه بیگی تهیه شده است.

بازیگرانی که تاکنون در این سریال نقش آفرینی کرده‌اند، شامل حسین رفیعی، علی صادقی، شهره سلطانی، ستاره حسینی، سیاوش مفیدی، اشکان اشتیاق، نگار عابدی، سامان دارابی، مهران رجبی، بیژن بنفشه خواه، نعیمه نظام دوست، رامین ناصر نصیر، پژمان جمشیدی، آرش نوذری و مهران ضیغمی هستند.

«دردسرهای شیرین»

سریال «دردسرهای شیرین» به تهیه کنندگی سید علی اکبر محمودی مهریزی و کارگردانی سهیل موفق در نوروز ۱۴۰۱  از ۲۹ اسفند در ۱۳ قسمت هرشب ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود.

حمیدرضا صدری آهنگساز موسیقی متن سریال «دردسرهای شیرین» است و موسیقی تیتراژ سریال هم توسط امیرعباس عباسیان و مجتبی مصری ساخته شده است.

فریدون آسرایی آهنگساز، ترانه سرا و خواننده موسیقی تیتراژ سریال «دردسرهای شیرین» را اجرا کرده است و متن ترانه آن توسط عبدالجبار کاکایی سروده شده است.

این خواننده پیشکسوت تاکنون هفت آلبوم موسیقی را در کارنامه خود دارد که به ترتیب شامل آلبوم‌های «سرگذشت» ۱۳۷۷، «سلام» ۱۳۸۰، «غریبه» ۱۳۸۳، «ریمیکس» ۱۳۸۷، «خاطرات گمشده» ۱۳۹۰، «عشق یعنی» ۱۳۹۳ هستند.

آلبوم «عشق یعنی» در سال ۱۳۹۴ برنده جایزه بهترین آلبوم موسیقی سال در سومین جشن سالانه موسیقی ما شد.

یوسف مرادیان و سمیرا حسینی، افسانه بایگان، پاشا جمالی نیز دیگر نقش‌های اصلی این سریال را بازی می‌کنند. رضا و رسول توکلی، شهین تسلیمی، مرتضی کاظمی، فهیمه سلیمانی، ژیلا دایی و سهیل قاصدی نیز سایر بازیگران این سریال هستند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است