کشف استعدادهای برنامه‌سازی هدف جشنواره مستند رادیویی پژواک است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۸
معاون صدای سازمان صدا و سیما مطرح کرد؛

کشف استعدادهای برنامه‌سازی هدف جشنواره مستند رادیویی پژواک است

علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صدا و سیما مهمترین هدف از برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی را احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند رادیویی دانست.
به گزارش صبا به نقل از کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی جشنواره، نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در سه بخش اصلی، مردمی و مستند نگاری در حال برگزاری است.
علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صدا و سیما مهمترین هدف از برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی را احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند رادیویی دانست و گفت: شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، به روزرسانی دانش مستندسازان، گسترش و جذب مخاطبان مستندهای رادیویی، افزایش جذابیت های ساختار مستند از دیگر اهداف فرعی جشنواره می باشند که امید است با کمک پروردگار متعال محقق شود.
او با اشاره به جایگاه مستند در رسانه های امروز جهان اظهار کرد: مستند شاخه‌ای بزرگ از صنعت برنامه سازی است که به منظور مستندسازی جنبه‌هایی از واقعیت ساخته می‌شود.
بخشی زاده عنوان کرد: مهمترین کارکرد برنامه های مستند آگاهی بخشی است که در اینباره رسانه ها سعی می کنند آثاری با کیفیت و با پشتوانه پژوهشی تولید کنند. پژوهش محور بودن این آثار باعث می گردد که این ساختار برنامه سازی مستدل و معتبر نزد مخاطب باشد لذا باورپذیری آن بالاست.
معاون صدای سازمان صدا و سیما بیان کرد: در طول سال های اخیر جایگاه مستند در رسانه های جهان به دلیل همین ویژگی ها ارتقا یافته و بسیاری از آنها سرمایه گذاری های کلانی در این ساختار رادیویی انجام داده اند.
علی بخشی زاده در باره این که چرا در رسانه رادیو به ساختار مستند کمتر توجه شده است، گفت: این گونه جشنواره ها به دلیل هزینه های بالای تولید و همینطور به دلیل نخبه‌گرا بودن و جشنواره‌ای بودن در ایران هم در بین مردم و هم در بین برنامه سازان و مدیران جایگاهی ویژه ای نداشته است. سخت بودن تولید مستندها، هزینه های بالای پیش تولید و همینطور تولید می تواند از جمله دلایلی باشد که باعث شده کمتر برنامه سازان و مدیران رادیو به این ساختار رادیویی اقبال داشته باشند.
او در راستای اینکه چه سیاست هایی را برای ترویج مستندسازی در رادیو می توان پیش گرفت، مطرح کرد: یک طرح جامع درباره ارتقای جایگاه مستند در رادیو طراحی شده که بر اساس طرح تحول معاونت صدا در مدیریت جدید سازمان تنظیم شده است. این طرح مجموعه اقداماتی‌ست که باعث می شود مستند رادیویی در معاونت صدا رونق بیشتری پیدا کند.
بخشی زاده با اشاره به انتظار خود از مستند رادیویی خاطرنشان کرد: انتظار از یک مستند رادیویی بیان واقعیت های جامعه و جهان به شیوه ای جذاب، مستدل و روایتمند است که آگاهی مخاطب را در مورد یک موضوع یا سوژه بالا ببرد. همانطور که گفتیم مستندهای موفق همگی بر پایه پژوهش رشد کرده و بالنده شده اند پس انتظار ما اینست که مستندهایی پژوهش محور تولید کنیم.
معاون صدای سازمان صدا و سیما با اشاره به نقش جشنواره رادیو در ارتقاء جایگاه مستندسازی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات طرح جامع ارتقای جایگاه مستند در رادیو برگزاری جشنواره مستند رادیویی است. این جشنواره در اصل کارزاری برای تولیدات مستند رادیویی و محلی است که این آثار با هم رقابت می کنند و برنامه سازان سعی می کنند تا در ارتقای کیفی این ساختار موثر باشند.
او به سیاست های رادیو برای بهره گیری از ساختارهای نوین برنامه سازی اشاره کرد و توضیح داد: رادیو همواره سعی کرده در طول چند سال اخیر از ساختارهای نوین برنامه سازی استفاده کند اگرچه ساختار مستند، ساختار نوینی در برنامه سازی نیست اما گونه هایی از این برنامه سازی و همینطور رویکردهای نوین به مقوله مستند در این جشنواره و جشنواره های آینده مورد تاکید خواهد بود.
علی بخشی زاده معاون صدا در پایان خاطر نشان کرد: یکی از اهداف جشنواره مستند رادیویی پژواک کشف استعدادهای برنامه سازی در حوزه مستند است. گزارشگران، نویسندگان، تهیه کنندگان و همینطور راویانی که بتوانند در ارتقای کیفی این گونه برنامه سازی به معاونت صدا کمک کنند. بخش مردمی جشنواره به طور کل برای تحقق این هدف طراحی شده و امید است که از بین جوانان و مستعدان این حوزه بتوانیم کشف استعدادهایی داشته باشیم.
نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در سه بخش اصلی، مردمی و مستندنگاری در حال برگزاری است.
آثار بخش اصلی از شبکه های رادیویی، مراکز استان ها و موسسات فرهنگی دریافت شده و برای بخش مردمی و مستندنگاری رادیویی مهلت ارسال آثار تا پانزدهم فروردین ماه تمدید شده است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به آدرس pejvak.irib.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است