بیانیه انجمن فیلم کوتاه درباره تصمیم سازمان سینمایی درباره «هنروتجربه»/ نوید روشنی برای سینما در پی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۶

بیانیه انجمن فیلم کوتاه درباره تصمیم سازمان سینمایی درباره «هنروتجربه»/ نوید روشنی برای سینما در پی نیست

انجمن فیلم کوتاه ایران در پی واگذاری حمایت از اکران عمومی فیلم های هنر و تجربه به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بیانیه ای نگرانی خود را از این تصمیم سازمان سینمایی اعلام کرد.

به گزارش صبا، سازمان سینمایی در طی روزهای اخیر حمایت از اکران عمومی فیلم های هنر و تجربه را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی واگذار کرد این تصمیم باعث واکنش انجمن فیلم کوتاه ایران شده است. انجمن فیلم کوتاه ایران در بیانیه ای درباره این تصمیم سازمان سینمایی نوشت:

«در روزهای گذشته خبر تعطیلی موقت فعالیت موسسه هنر و تجربه‌ ایرانیان منتشر شد. سازمان سینمایی در طراحی سیاست‌های جدید خود حمایت از اکران عمومی فیلم های موسوم به هنر و تجربه را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی واگذار کرد. اگر چه هنوز تصویر واضحی از شکل و شیوه‌ حمایت مرکز گسترش از این گروه فیلم ها اعلام نشده اما به عنوان انجمن فیلم کوتاه ایران ایسفا هشدار می‌دهیم و نگرانی واضح و صریح خود را از این تصمیم سازمان سینمایی و از دست رفتن بخش دیگری از بسته ی حمایتی سازمان سینمایی از فیلم های موسوم به هنر و تجربه اعلام می‌کنیم.

نمایش های عمومی هنر و تجربه  که بخش مهمی از فیلم های کوتاه و بلند به نمایش درآمده در آن ساخته‌ اعضا این انجمن بوده است نقش مهمی در توجه و معرفی فیلم های جریان ساز این سال های سینما داشت و این تصمیم اندک امید باقیمانده را از میان می برد.

متمرکز شدن همه‌ فعالیت‌های منتسب به جریان تجربه‌گرای سینما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصمیم درستی نیست.

ساختار دولتی نمی تواند جریان آزاد و تجربه‌گرای انبوه فیلمسازان کوتاه و مستقل و تجربی را تحمل کرده و بپذیرد. نگاهی که همواره به سینما با رقم و صندلی و تعداد مخاطب و فروش می‌نگرد، نمی‌تواند تحمل نمایش فیلم‌های خارج از جریان عادی سینما را داشته باشد.

هنر و تجربه با همه‌ اشکالات اجرایی‌اش این ویژگی را داشت که می توانست فارغ از هر گونه نگاه سیستماتیک و تولیدی و اقتصادی به سینما نگاه کرده و حامی جریانی باشد که اغلب با سرمایه های خصوصی و شخصی نوید تجربه‌های تازه را در سینما می‌دهد.

سازمان سینمایی علی‌رغم همه‌ وعده‌های آغازین برای حمایت از بخش خصوصی اما در عمل یکی دیگر از بسته های حمایتی دولت از جریان خصوصی را با این تصمیم خود به بخش دولتی واگذار کرد.

محدود شدن این بخش هیچ نوید روشنی برای سینما در پی نخواهد داشت. سینمایی که نیازمند تجربه های تازه تر است و نباید آن را با مناسبات مرسوم سینمای رسمی و تجاری کشور سنجید.

ما نگران بی توجهی واضح به فیلم کوتاه هستیم که می‌تواند جبران ناپذیر باشد. امیدواریم مدیران سازمان سینمایی در گفتگو با فیلمسازان فیلم کوتاه، مستند، مستقل و تجربه‌گرا برای این بخش تصمیم گیری کنند. فیلمسازانی که با چنگ و دندان فیلم می سازند و همه امیدشان به این حداقل اکران عمومی است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است