هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی که سال ۱۴۰۰ راهی خانه ابدی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۱

هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی که سال ۱۴۰۰ راهی خانه ابدی شدند

هنرهای تجسمی کشور در سال 1400 به سوگ هنرمندان بزرگی نشست و این گزارش برای پاسداشت یاد و خاطر آن عزیزان به نگارش درآمد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، سال ۱۴۰۰ به روزهای پایانی خود رسیده است و در آخرین پنجشنبه سال طبق رسمی دیرینه، یادی از درگذشتگان و هنرمندان هنرهای تجسمی در سالی که گذشت می‌کنیم. ویروس کرونا ۲ سالی است که گریبان جهان را گرفته و در این بین گاهی سراغ برخی هنرمندان می‌رفت و جان استادی را می‌گرفت و جامعه هنرهای تجسمی کشور را سوگوار می‌کرد. در این سال شاهد فوت هنرمندانی ازجمله مهرزمان فخارمنفرد، علی گلستانه، امیرحسین قهرمانی، اصغر کفشچیان مقدم، ایران درودی، کامبیز درمبخش، عطاالله امیدوار و… بودیم که در این گزارش سعی شد یاد و خاطر این افراد گرامی داشته شود.

علی راهجیری خوشنویس ملقب به «زُبدَه الکُتّاب» ۲۲ اردیبهشت ماه فوت کرد. استاد راهجیری مشهور به «زبده‌الکتاب» فرزند سرهنگ ابوطالب راهجیری در سال ۱۳۱۷ در محله سبزه میدان رشت دیده به جهان گشود و در مکتب استادان بزرگ خوشنویسی همچون زرین‌خط، محمّد فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، حسن و حسین میرخانی و علی ­اکبر کاوه پرورش یافت. او سالیان متمادی در انجمن خوشنویسان ایران به تعلیم هنرجویان پرداخت و خوشنویسان فراوانی از آموزه‌های این استاد بهره بردند. دانش و اطلاعات استاد راهجیری درباره تعلیم نستعلیق و شناخت ابزار خوشنویسی به گونه‌ای بود که از او با عنوان دانشنامه خوشنویسی یاد می‌کردند.

عزیزالله نعیمی عکاس پیشکسوت و عضو انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس پس از تحمل یک دوره بیماری ۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ درگذشت.

محمدرضا قادری هنرمند پیشکسوت نقاشی و طراحی گرافیک ۲۱ تیرماه بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. قادری از هنرمندانی بود که سال‌ها در عرصه هنر مقاومت و دفاع مقدس دست به طراحی زد و آثار متفاوت و ارزشمندی خلق کرد.
همایون ثابتی‌مطلق هنرمند مجسمه ساز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ پس از سه هفته بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
کاوه فرزانه محقق، مدرس، مترجم و عکاس ۲۳ تیر ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرد.
علی قائمی هنرمند نقاش ۲۸ تیرماه به دلیل سکته قلبی در سن ۵۱ سالگی فوت کرد. قائمی متولد ۱۳۴۹ تهران و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد تهران و همچنین عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاشان ایران و عضو سابق هیات مدیره انجمن نقاشان ایران بود.
مهرزمان فخارمنفرد نگارگر ۷ مرداد بر اثر‌ ابتلا به کرونا در ۶۸ سالگی دارفانی را وداع گفت. استاد مهرزمان فخارمنفرد، متولد سال ۱۳۳۲ در شهرری، دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته گل و مرغ، نگارگری را نزد اساتیدی چون سوسن آبادی، علی اشراقی، علی مطیع فراگرفت و رشته‌های تذهیب، گل و مرغ، هنرهای لاکی، نقاشی روی چوب، نقاشی روی شیشه و پشت شیشه و آب رنگ‌پرداز را نزد استاد بیوک احمری آموخته است. وی تاکنون چندین نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور و یک نمایشگاه انفرادی داشته است. فخارمنفرد با ابتکاری که در هنر گل و مرغ داشته موفق به کسب رتبه‌های مختلف هنری شده است.

بهمن نظری نقاش، طراح، انیماتور، مجسمه‌ساز و هنرمند ایلامی ۳ شهریور ماه دار فانی را وداع گفت.

جهانگیر نظام‌العلما هنرمند پیشکسوت خوشنویسی امروز ۱۱ شهریور ماه در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او از کودکی خوشنویسی را دنبال کرد و بعد در هنرستان کمال الملک این هنر را فرا گرفت و چند دهه در عرصه خوشنویسی فعالیت کرد.

علی گلستانه هنرمند نقاش معاصر ۱۴ مهر ماه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. علی گلستانه متولد ۱۳۱۹ در تهران بود. او دارای مدرک کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا تهران در سال ۱۳۵۱ بود. او نقاشی پرکار و از لحاظ تکنیک و محتوا آثار متنوعی دارد. مجموعه آثار طبیعت او از شهرت به سزایی برخوردار است. او از انتزاع به واقعیت حرکت می‌کند و در میانه راه جهانی متفاوت از دریافت‌های ساده و اشباع شده ما از جهان اطراف را پدید می‌آورد. گلستانه با تکیه بر تکنیک‌های متفاوت و به چالش کشیدن مفهوم سبک در آثارش از مرزهای دریافتگری و دریافت‌نمایی تا سمبولیسم عبور نموده و به هیچ مرزی پایبندی نشان نمی‌دهد.

گلستانه نمایشگاه های انفرادی بسیاری در ایران و اسپانیا برگزار کرده است و همچنین در گروهی های مختلفی شرکت داشته است.

امیرحسین قهرمانی پیشکسوت هنر نگارگری و از شاگردان حسین بهزاد یکشنبه ۱۸ مهر ماه بر اثر کهولت سن درگذشت. او در کنار استادانی ازجمله حسین بهزاد، استاد زاویه و استاد نصرت الله یوسفی در هنرستان کمال الملک تحصیل کرده بودو استاد قهرمانی رییس آتلیه و هیات مدیره شرکت تبلیغاتی بوبلیران (فنزی) بود و طراحی و تبلیغات شرکت های بان آمریکن، ایرفرانس، ک ال ام، ژیلت، ناست، کوکاکولا، بارکر و ۵۰ شرکت هوابیمایی دنیا و هتل های ایران مانند هتل لاله (اینترکونتینانتال) و هتل بزرگ رامسر و بیش از ۴۰۰۰ طرح و بوستر و کارت های تبریک و بسته بندی طراحی کرده بود.

اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش، پژوهشگر و مدرس هنر ۱۹ مهرماه بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در سن ۵۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. کفشچیان مقدم عضو هیات علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و انتشار چندین کتاب، مقاله و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی را در کارنامه کاری خود داشت.

مهرداد ذوالنور طراح گرافیک و عکاس شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهرماه به دلیل مسمومیت دارویی درگذشت. ذوالنور از اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک بود و مدیریت گالری‌های خانه هنرمندان ایران در دوره مدیریت قبلی را برعهده داشت و همچنین در طول ۱۸ دوره برگزاری جشن تصویر سال با این رویداد هنری همکاری مستمر داشته است. عکس‌های این هنرمند فقید در افغانستان در نشریات «لوموند»، «گاردین»، «نیویورک تایمز» و «ال‌پائیس» به چاپ رسیده است.

جمشید سماواتیان نقاش پیشکسوت نوگرا ۲۳ مهر بر اثر عارضه قلبی در سن ۸۳سالگی در خانه خود درگذشت. او از چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در دوره‌ای در دانشکده هنرهای زیبای تهران هنرآموزی می‌کرد که هم آموزه‌های علی‌محمد حیدریان، از شاگردان برجسته کمال‌الملک، در دانشکده نفوذ داشت و هم استادان نوگرایی چون محمود جوادی‌پور به کار آموزش مشغول بودند.

ایران درودی هنرمند مطرح معاصر ایران پس از تحمل سه ماه بیماری و مبارزه ۷ آبان ماه دار فانی را وداع گفت. ایران دَرّودی زادهٔ ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر بود. درودی به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است. سالوادور دالی هیچ‌گاه سبک درودی را نزدیک به سبک خود نمی‌دانست و درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف می‌کرد. درودی در ۱۹۷۰ به درخواست دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به تدریس تاریخ هنر در این دانشگاه پرداخت.
از ایران درودی و همچنین درباره او کتاب هایی به ماندگار مانده است که از آن جمله می توان به کتاب آثار نقاشی (۱۳۵۲ـ ۱۳۳۸) ایران درودی (امیرکبیر)، در فاصله دو نقطه …! (آثار نقاشی ۱۳۵۲ـ ۱۳۳۸) (نشرنی)، چشم شنوا، قصه انسان و پایداری اش…! (ناشر سخن)، گفت وگو با ایران درودی (نشر ثالث) اشاره کرد.
همچنین در فاصله یک هفته پس از درگذشت ایران درودی کامبیز درمبخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ۱۵ آبان ماه درگذشت. این استاد هنرهای تجسمی کشور برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی شده و تاکنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار شده‌ است.
همچنین در پی درگذشت او خبرگزاری «فیگارو» کشور فرانسه، با تیتر «کامبیز درمبخش پادشاه عرصه کاریکاتور ایران درگذشت» به خبر درگذشت کاریکاتوریست بزرگ ایرانی واکنش نشان داد.
محمدعلی شاکری‌راد نقاش، اسطوره‌شناس و استاد دانشگاه دیروز ۹ آذر ماه بر اثر کهولت سن در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

عطاالله امیدوار معمار، شهرساز، نقاش، عکاس، خواننده و نوازنده ۱۳ دی ماه فوت کرد. وی به فعالیت های موسیقی نیز پرداخت و با تایید مشیر همایون شهردار، مجوز همکاری با برنامه «گل ها» را بدست آورد. وی در سال ۱۳۵۲ با سعید هرمزی آشنا شد و نزد او به فراگیری نواختن تار و سه تار پرداخت. قطعاتی با ساز سعید هرمزی و آواز امیدوار از آن دوران برجای مانده است.او همچنین از آموزش های آواز سلیمان امیر قاسمی نیز بهره برد. وی به خواندنِ اذان در دستگاه های مختلف موسیقی نیز پرداخت و اذان هایی را با استناد به شیوه های آوازی در دستگاه های نوا، همایون و چهارگاه ضبط کرد که از آن میان، اذان او در دستگاه چهارگاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت. این هنرمند تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه ادامه داد و از دانشکده معماری بوزار فرانسه با درجه دکترا فارغ التحصیل شد.

حسین والامنش نقاش و تندیسگر ایرانی – استرالیایی شنبه ۲۵ دی ماه در شهر آدلاید استرالیا درگذشت.

محمد گل‌جامجو عکاس و مجموعه‌دار پیشکسوت عکاسی پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. کتاب های «خوزستان تاریخ ثروت» ۱۳۹۵ و «مشهد قدیم» از مهمترین تالیفات عکاسی گل جامجو هستند. فیلم مستند گزارشی از فعالیت ها و زندگی این عکاس با عنوان «جام عکاسی» به کارگردانی ابوالفضل توکلی در سال ۱۴۰۰ از شبکه مستند پخش شد.

عبدالرضا چاریی هنرمند طراح گرافیک، خوشنویس و مدیر اسبق گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه شاهد ۲۲ اسفندماه به دلیل بیماری درگذشت. پیکر این هنرمند فردا جمعه ۲۷ اسفندماه در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000