سخنان جنجالی فراستی درباره مهرجویی و محسن چاوشی/ پرواز همای و کلاسیک گوش می‌دهم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۴
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

سخنان جنجالی فراستی درباره مهرجویی و محسن چاوشی/ پرواز همای و کلاسیک گوش می‌دهم

مسعود فراستی با اشاره به وضعیت فرهنگی و هنری ایران درباره چند مساله مانند موسیقی، سینما و ارتباط جوانان با فضای فرهنگی و هنری گفت.

مسعود فراستی نویسنده، مترجم و منتقد سینما در پشت صحنه یکی از ویژه برنامه‌های نوروزی تلویزیون که برای نوروز ۱۴۰۱ تهیه و تولید می‌شود در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برخی از موضوعات فرهنگی و هنری گفتگو کرد و در ابتدا در واکنش به حاشیه‌های که برای پروانه نمایش فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی ایجاد شده بود، عنوان کرد: ثابت شد که عجولانه رفتار کرد و برای اظهارنظر اطلاع کافی نداشت. فکر نمی‌کنم سوءمدیریتی از سمت سازمان سینمایی رخ داده باشد چون در بررسی‌هایی که من کرده‌ام چندین بار پروانه نمایش صادر شده بود و حتی تمدید هم شد. (این اظهارنظر مسعود فراستی پیش از انتشار فایل صوتی اخیر مهرجویی است)

فراستی در تحلیل فضای سینما و فعالیت‌های سازمان سینمایی و وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید مدیریت‌ها گفت: هنوز اتفاقی جدید و جدی ندیده‌ام البته یک جشنواره آبرومند برگزار شد (چهلمین جشنواره فیلم فجر) که البته اساسا شانس آوردند در جشنواره شاهد چند فیلم خوب بودیم در شرایطی که در دوره‌های گذشته یک فیلم خوب هم به سختی دیده می‌شد. البته این فیلم‌های خوب محصول گذشته است و قطعا دستپخت مدیریت جدید در سال‌های بعد مشخص می‌شود.

وی در ادامه در واکنش به اخباری که درباره سقوط یک پرفورمر در حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران در رسانه‌ها مطرح شده بود، توضیح داد: من اصلا این خبر را نشنیده‌ام. من ۹۹ درصد خبرهایی را که مردم دنبال می‌کنند نه می‌شنوم و نه می‌خوانم و فقط در روز ۱۵ دقیقه وقت می‌گذارم و اخبار مهم حوزه خودم را دنبال می‌کنم.

مترجم کتاب «فانوس خیال» با اشاره به وضعیت نسل جدید و تمرکز آن‌ها بر مسائلی که به دردشان نمی‌خورد، توضیح داد: من موافق با این مساله نیستم که نسل جدید جوانان دهه هفتاد و هشتاد با ریشه‌های فرهنگی و هنری ارتباطی ندارند. من شاگردانی دارم که دهه هفتاد و هشتاد هستند و از نظر فرم و محتوا وضعیت قابل قبولی را دارند.

وی ادامه داد: اینکه وضعیت عمومی نسل جدید با فضای با اصالت فرهنگی و هنری ناآشنا هستند به سوءمدیریت مسئولان فرهنگی کشور برمی‌گردد، زیرا هیچ کس مادرزاد بی فرهنگ و بی هنر نیست. زمانی که استراتژی در حوزه فرهنگی وجود نداشته باشد وضعیت مطلوب‌تر از این نخواهد بود.

فراستی با بیان اینکه آموزش جزو ضعیف‌ترین ویژگی‌های مدیریت فرهنگی کشور است، عنوان کرد: ۳۰ سال است که در فضای فرهنگ و هنر فعالیت ریشه‌ای و مستمر انجام نداده‌ایم.

این منقد سینما افزود: البته من هیچ وقت ناامید نیستم. من به آدم‌ها امیدوارم و نه مسئولان و مدیران کشور. معتقدم جوانان می‌توانند برای تحول فضای فرهنگی و هنری کشور هر کاری بکنند و حتی بدون بودجه بهترین آثار را خلق کنند، من امیدوارم به آینده.

فراستی درباره وضعیت موسیقی ایران و اینکه آیا خودش موسیقی  ایران را دنبال می‌کند، گفت: من موسیقی‌ای که هر روز گوش می‌دهم موسیقی کلاسیک است و بیش و کم در لانگ شات موسیقی ایران را دنبال می‌کنم. من موسیقی‌ای را که خیلی از دوستان می‌پسندند گوش نمی‌دهم، ولی یک نفر را در موسیقی ایران خیلی دوست دارم و دنبال می‌کنم و آن هم پرواز همای است.

کارشناس برنامه «هفت» در انتها درباره خواننده‌ای که عموم مردم و حتی مخاطبان خاص موسیقی سطح موسیقی او را قابل قبول می‌دانند، مانند تمام نظرات چالش برانگیزی که در حوزه سینما می‌دهد درباره محسن چاوشی نیز گفت: محسن چاوشی را می‌شناسم و برخی از آثار او را دنبال کرده‌ام و به نظرم سطح موسیقایی او زیر متوسط است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است