تحلیلی بر آمار ۵ درصدی مخاطبان «آقازاده»/ سریال‌های خانگی پربیننده‌ترند یا تلویزیونی؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۸
صبا گزارش می‌دهد؛

تحلیلی بر آمار ۵ درصدی مخاطبان «آقازاده»/ سریال‌های خانگی پربیننده‌ترند یا تلویزیونی؟

نگاهی دقیق‌تر به آمار منتشرشده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی برای رسیدن به سریال‌های معمولی تلویزیون، راهی دراز در پیش دارند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی نوروزی با روزنامه ایران، در حالی آمار مخاطبان سریال نمایش خانگی «آقازاده» را به نقل از یک نظرسنجی انجام‌شده در صداوسیما، ۴ درصد اعلام کرده که تاکنون هیچ مرکز نظرسنجی رسمی و معتبری، درصد مخاطب هیچکدام از سریال‌های خانگی را به صورت خاص منتشر نکرده بودند. البته دقیقا مشخص نیست او به کدام نظرسنجی استناد کرده، چراکه در نتایج منتشرشده نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، به طور خاص به نام سریال‌های خانگی اشاره نمی‌شود و هر از چند گاه در نتایج برخی نظرسنجی‌های این مرکز، آماری از مخاطبان کلی سریال‌های خانگی دیده می‌شود.

و اما با توجه به منبع این آمار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به نظر می‌رسد آمار یادشده در بخش منتشرنشده‌ای از این نظرسنجی آمده است و توسط روابط عمومی سازمان صداوسیما منتشر نشده است.

این آمار که می‌توان به عنوان یکی از نخستین آمارهای منتشرشده از درصد مخاطب یک سریال خانگی در طول فعالیت بیش از یک دهه‌ای این مدیوم دانست، گویای نکات جالب توجهی است که در ادامه می‌خوانید.

«آقازاده» رکوردشکن ۵ درصدی

مجموعه «آقازاده» محصول مشترک موسسه مهر طاها و سازمان هنری-رسانه‌ای اوج که در تابستان و پاییز ۹۹ منتشر شد، از جمله سریال‌های پربیننده پلتفرم‌های نمایش خانگی بود. این سریال همزمان توسط فیلیمو و نماوا دو پلتفرم اصلی بازار وی‌اودی منتشر شد که در میزان بیننده آن به شکل قابل توجهی تاثیرگذار بود.

این سریال همچنین بر اساس آمار موسوم به واچ‌تایم که روابط عمومی فیلیمو اعلام کرد، در بعضی قسمت‌ها رکوردشکن ظاهر شد و در زمان خودش به عنوان پربیننده‌ترین سریال تاریخ نمایش خانگی بر اساس معیار دقیقه تماشا معرفی شد.

همه این‌ها در حالی است که مجموعه «آقازاده» بر اساس آمار اعلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها ۵ درصد مخاطب داشته است؛ آماری که اگرچه در مقیاس سریال‌های خانگی چشمگیر است و دلالت به تماشای این سریال توسط نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم ایران می‌کند، اما در مقایسه با سریال‌های تلویزیون، فاصله بسیار زیادی دارد.

مخاطب چند برابری تلویزیونی‌ها

بر اساس آمار درصد مخاطب سریال‌های تلویزیون که در نظرسنجی‌های دوره‌ای مرکز تحقیقات صداوسیما مشخص می‌شود، در چهار سال گذشته، سریال‌های انگشت‌شماری مخاطب بالای ۵۰ درصد داشته‌اند و عموم سریال‌های جدید تلویزیون بین ۱۵ تا ۴۰ درصد مخاطب جذب کرده‌اند.

بر همین اساس میزان مخاطب کمتر از ۲۵ درصد معمولا نشانه شکست است و در برخی زمان‌ها مثل نوروز یا رمضان، حتی مخاطب ۳۵ درصدی نیز نشانه شکست تلقی می‌شود.

گاه برخی سریال‌های تکراری شبکه‌های آی‌فیلم یا تماشا نیز بین ۱۲ تا ۱۸ درصد مخاطب جذب کرده‌اند.

حال اگر «آقازاده» با این سریال‌ها هم مقایسه شود، مشخص می‌شود که این سریال پرمخاطب در مقیاس نمایش خانگی، تا پنج برابر از آن‌ها کمتر مخاطب جذب کرده است. این عدد در برابر مجموعه‌ای موفق مانند «نون خ ۳» که رکورد مخاطب را در سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون در اختیار دارد، ۱۶ است؛ یعنی پربیننده‌ترین سریال نمایش خانگی در سال ۹۹، یک شانزدهم پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی که ۳ ماه بعد از آن روی آنتن رفت، مخاطب داشته است.

اختلاف چشمگیر میزان مخاطب پربیننده‌ترین آثار نمایش خانگی با محصولات معمولی تلویزیون، نکته‌ای است که بعضی برنامه‌سازان پلتفرم‌ها نیز به آن اذعان دارند. سعید ابوطالب سازنده ریالیتی‌شوی «شب‌های مافیا» در پلتفرم فیلیمو، جمعه ۱۳ اسفندماه در گفتگو با برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش، همه برنامه‌های خود در نمایش خانگی را قابل مقایسه با حتی یکی از برنامه‌هایش در تلویزیون ندانست. این در حالی است که «شب‌های مافیا» پربیننده‌ترین ریالیتی‌شوی نمایش خانگی است و حتی از میزان مخاطب برخی سریال‌های فیلیمو نیز پیش افتاده است.

بازتاب زیاد محصولات نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برای برخی مخاطبان این تصور را ایجاد کرده که محصولات پلتفرم‌ها از سریال‌های تلویزیونی پربیننده‌ترند. با این حال به نظر می‌رسد پلتفرم‌های نمایش خانگی اگرچه در سال‌های اخیر رشدی فوق‌العاده را تجربه کرده‌اند و همچنان در مسیر پیشرفت قرار دارند، اما همچنان با کف مخاطب سریال‌های کم‌بیننده تلویزیون نیز فاصله جدی دارند. البته آنچه مسلم است اینکه پلتفرم ها روش تبلیغات و اطلاع رسانی محصولات خود را درست تر از صداوسیما رفته اند و در مدت زمان کمی توانسته اند رسانه ها به ویژه فضای مجازی را در اختیار گرفته و با سرعت و تنوع زیاد مطالب خود را منتشر کنند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است