تفال به حافظ با صدای علیرضا قربانی در اپرای «حافظ»/ اجرا از فردا آغاز می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
بهروز غریب‌پور با صبا مطرح کرد:

تفال به حافظ با صدای علیرضا قربانی در اپرای «حافظ»/ اجرا از فردا آغاز می شود

بهروز غریب پور کارگردان تئاتر درباره اجرای اپرای عروسکی «حافظ» و ویژگی های آن صحبت کرد.
بهروز غریب پور طراح، نویسنده و کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره اجرای این نمایش عروسکی در تالار فردوسی توضیح داد: اجرای اپرای عروسکی «حافظ» از ۱۰ مهرماه در تالار فردوسی شروع می شود.
وی درباره رویکرد این اپرا به زندگی حافظ شاعر ایرانی توضیح داد: درمورد شخصیت شعرا در ایران بیوگرافی دقیقی وجود ندارد و بیشتر تذکره نویس ها اطلاعاتی را نوشته اند و می توان گفت بیشتر افسانه پردازی شده است ولی من براساس جستجوی تاریخی در دورانی که حافظ زندگی می کرده است تا لحظه مرگ را در کنار اشعارش روایت کنم.
این کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به علاقه مردم به حافظ توضیح داد: در چند دهه گذشته مردم غزلیات حافظ را تنها برای پیش‌بینی آنچه در آینده اتفاق می افتد می خوانند اما امروزه مردم شعرهای حافظ را برای شناخت بیشتر این شاعر مطالعه می کنند تا با درد و رنج زندگی و دوران او آشنا شوند.

وی از بخش ویژه اپرای عروسکی «حافظ» و نحوه مشارکت مردم در اجرا بیان کرد: ما تلاش کردیم این نمایش در راستای باور عموم شکل بگیرد و غزلیات انتهایی اثر را براساس تفال به حافظ پخش می کنیم به گونه ای که تماشاگر تفال می کند و یکی از غزلیات حافظ با صدای علیرضا قربانی شنیده می شود.

غریب پور با بیان اینکه تا به حال اپرای عروسکی درباره زندگی شخصیت های مهم تاریخ نداشته ایم، عنوان کرد: افتخار می کنم که در این چند سال به زندگی پیچیده شاعران مهم تاریخ کشورمون پرداخته ام و خوشحالم که این موضوع به یک روالی تبدیل شده است و دیگران هم همین مسیر را طی می کنند.

وی درباره تاثیر موسیقی در اپرای عروسکی حافظ گفت: بی‌شک موسیقی یکی از اصلی ترین بخش در اپرا محسوب می شود و امیر پورخلجی آهنگساز و رهبر ارکستر این اثر با توانمندی خود از دستگاه ها و ردیف های آوازی ایرانی استفاده کرده است.
غریب پور ادامه داد: اساسا این اپرای عروسکی برخلاف اپراهای دیگر در جهان، شخصیت ایرانی دارد چراکه از ردیف های آوازی ایرانی در ایفای نقش ها استفاده می کنم و حتی از گنجینه موسیقی تعزیه خوانی برای برخی از نقش ها در اپرای حافظ استفاده کردم و در واقع متاثر از نمایش ملی تعزیه، اپرای مدرن را به وجود آوردم.
کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» از برنامه های آینده خود گفت: من از اپرای عاشورا به بعد تصمیم گرفتم خوانندگی براساس ردیف های آوازی ایرانی باشد و خوشبختانه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و زمانی که ما به کشورهای دیگر سفر می کنیم تماشاگر با اپرای عروسکی ایرانی آشنا می شود.
وی ادامه داد: بعد از اپرای عروسکی «حافظ»، از تاریخ ۲۸ مهر تا ۲۴ آبان ماه اپرای عروسکی «مولوی» را در تالار فردوسی اجرا خواهیم داشت.
نویسنده اپرای عروسکی حافظ در پایان از اجرای نمایش شخصیت های برجسته شعرا ایرانی در خارج از کشور خبر داد و گفت: ما پیشنهادهای زیادی برای اجرای اپراها در خارج از ایران را داریم اما در سال ۲۰۲۰ اپرای «رستم و سهراب» را در کشور ژاپن روی صحنه می بریم.
علیرضا قربانی، اسحاق انور، وحید تاج، علی زند وکیلی، هاله سیفی، سحر محمدی، امین هدایتی، بابک صبوری، اسماعیل محمدی، حسین رضا اسدی، حسن برکتی، علیرضا سعیدی، وصال علوی، مهدی شجاعی، حامد کاظمی، مهدی هدایی، آزاده فرپور و … آواگران اپرای «حافظ» هستند.
نسترن معصوم پور
انتهای پیام/

یک نظر