واکنش یاسر خاسب به برخورد با حوض روغن در موزه هنرهای معاصر تهران/ اتفاقی بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۳
صبا پیگیری کرد؛

واکنش یاسر خاسب به برخورد با حوض روغن در موزه هنرهای معاصر تهران/ اتفاقی بود

پرفورمر اجرای پرحاشیه موزه هنرهای معاصر تهران گفت که بخورد او با اثر حوض روغن اتفاقی بوده و از قبل برنامه‌ای برای آن نداشته است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، یاسر خاسب هنرمند تئاتر و حوزه پرفورمنس آرت که شب گذشته ۲۱ اسفندماه در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهای معاصر تهران پرفورمنسی به نام «پرنده ماهی» اجرا کرد که در آن به صورت معلق بر فراز اثر «ماده و فکر» نوریوکی ‌هاراگوچی هنرمند ژاپنی حرکات فرم انجام می‌داد. در بخشی از این اجرا پرفومر با این حوض روغن در مرکز موزه برخورد کرد و این امر منجر به این شد که بخشی از روغن آن روی زمین بریزد.

انتشار ویدیوهای اجرای شب گذشته در فضای مجازی با اعتراض گسترده مخاطبان و هنرمندان مواجه شده است و معتقدند که اجرای چنین برنامه‌هایی با استفاده از آثار هنری باارزش نوعی آسیب رساندن به اثر هنری است و باید  مانع انجام این کار شد و از آثار هنری ارزشمند محافظت کرد.

در این راستا موزه هنرهای معاصر تهران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است.

در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود؛ که قابل جایگزینی است. طی سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال نود و شش هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جدید جایگزین شد.»

بر اساس این ادعای موزه هنرهای معاصر تهران با یاسر خاسب پرفورمر این اجرا گفتگو کردیم. این هنرمند به خبرنگار صبا گفت: برخورد من با سطح روغن اثر «ماده و فکر» اتفاقی بود. نمایش «پرنده ماهی» یک اجرای بداهه بود و از قبل برنامه‌ای برای اینکه با سطح اثر برخورد داشته باشم، نداشتم.

او در پایان خاطرنشان کرد: در برخوردی که شب گذشته با این اثر هنری داشتم حتی نزدیک بود آسیب جسمانی ببینم و این اتفاق از پیش تایین شده نبود.

یاسر خاسب سال ۹۹ تجربه اجرای پرفورمنس «دیوار دیوانه» بر فراز بر فراز برج آزادی را داشته است.

حال این موضوع پیش می‌آید که اجرای چنین برنامه‌های پرخطری در کنار آثار هنری باارزش چه‌قدر ازمنظر اخلاق هنری و سیاستگذاری‌های مسئولان، تصمیم درستی است؟

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است