بازنمایی رزمندگان پس از ۳۰ سال/ کسی می‌داند روزگارشان چگونه است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۱

بازنمایی رزمندگان پس از ۳۰ سال/ کسی می‌داند روزگارشان چگونه است؟

سعید صادقی که پس از 30 سال سراغ آدم‌های عکس هایش رفته، معتقدست آدم‌های عکس‌هایش هنوز هم خاص هستند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاهی از عکس های سعید صادقی از عکاسان شناخته شده دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با عنوان «بعد از آن روز» در خانه هنرمندان ایران برپاست.

سعید صادقی که در اغلب عملیات های دوران جنگ تحمیلی حضور داشته و لحظات بسیار یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی کشورمان به همراه چهره بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس در قاب دوربین او برای همیشه ثبت شده است.

صادقی بعد از گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی سراغ آدم های عکس‌هایش رفته و آن ها را در گوشه و کنار کشورمان یافته است و یک بار دیگر لحظات امروز آن ها را بعد از گذشت سی سال در قاب دوربینش ثبت کرده است.

صادقی در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره آثارش در این نمایشگاه توضیح داد: در این نمایشگاه ۲۶ قطعه عکس روی دیوار رفته است که عکس های قدیمی این نمایشگاه را در فاصله سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ و عکس های جدید آن را نیز در طول حدود ۱۰ سال گذشته تا امروز عکاسی کرده ام.

وی افزود: در این  عکس ها شما با رزمندگانی روبرو می شوید که دوران جنگ تحمیلی نوجوانانی ۱۴ ساله بودند و امروز به میانسالی رسیده اند؛ آدم هایی که آن روزگار صادقانه از جان گذشتگی کردند، از جان و جوانی خود گذشتند و امروز هم همچنان به کشورشان وفادارند.

صادقی بیان کرد: من در طول سال های اخیر به سراغ آدم های درون این عکس های دوران جنگ تحمیلی رفته ام و زندگی امروز آنها را نیز به تصویر کشیده ام تا دیدن این تصاویر تلنگری باشد به مسئولان کشور که بدانند ملت ایران سیاه لشگر نیستند، نجابت و شرافت در درون این آدم ها موج می زند و هنوز هم به کشورشان عشق می ورزند.

صادقی همچنین گفت: نسل امروز هم که آن روزگار را ندیده است، می تواند با آدم های درون این عکس ها ارتباط برقرار کند و شاهد بخشی از تاریخ کشورش باشد.

این عکاس دوران جنگ تحمیلی همچنین تصریح کرد: آدم های عکس های من افراد خاصی هستند که زندگی امروز آنها گواه آن است. رزمنده ای که روزگاری در سال ۵۹ از او در خرمشهر عکاسی کرده ام، بعد از سی سال که او را یافتم، نگهبان انبار وسایل اسقاطی شهر بود. برخی از این رزمندگان، قطع نخاع شده اند، برخی امروز کارگر و دست فروشند و طلبه رزمنده ای را که سال ۶۵ از او عکس گرفته بودم بعد از سی سال با زندگی بسیار ساده ای در شهر قم گذران زندگی می کند.

این عکاس با اشاره به سفرهای بسیاری که برای یافتن آدم های درون عکس هایش انجام می دهد، یادآور شد: در طول ۱۰ سال گذشته سفرهای بسیاری رفته ام، چندی پیش یکی از این رزمندگان که از او عکاسی کرده بودم و به شهادت رسیده بود، به سراغ خانواده اش در یکی از روستاهای زابل در استان سیستان و بلوچستان رفتم و از خانواده اش عکاسی کردم.

وی افزود: تازه ترین عکس ها مربوط به دو هفته پیش از جاده ساوه است که آن جا همسر شهیدی را یافتم که وقتی عکس همسرش را مربوط به سال ۶۱ دید، بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و به فاصله چند روز بعد فرزندانش به من خبر دادند که از دنیا رفته است.

صادقی درباره تداوم این سفرها و یافتن آدم های دیگر این عکس ها و روایت قصه زندگی زندگی امروز آنها اظهار کرد: هنوز هم افرادی هستند که باید به سراغ آنها بروم، در ماهشهر، قم، سمنان، گرمسار و …

وی درباره انتشار کتابی از این عکس ها گفت: من دنبال کتابی هستم که زندگی هر یک از آدم های این عکس ها را نشان دهد. زندگی آنها را در دوران جنگ تحمیلی در کنار زندگی امروز آنها به تصویر بکشم تا اصالت آنها را یادآور شوم. قصد من این است که این آدم ها در گذر زمان تحریف نشوند و تاریخ درباره این افراد به درستی واکاوی شود.

صادقی در پایان از بی توجهی جامعه پژوهشگران نسبت به رویدادهای دوران جنگ تحمیلی انتقاد کرد و گفت: در زمینه عکاسی جنگ، بیشتر پژوهشگران به عکاسان شناخته شده ای چون رابرت کاپا و کسانی چون رضا دقتی توجه دارند، در حالی که عکاسان بسیاری، تاریخ جنگ تحمیلی ما را به تصویر کشیده اند که هیچ گاه عکس های آنها مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است.

سعید صادقی متولد آذر ماه سال ۱۳۳۲ در شهر تبریز است. عمده فعالیت های سعید صادقی در دوران حضور در روزنامه جمهوری اسلامی و به دوران جنگ بین کشورهای عراق و ایران بازمی گردد. سعید صادقی صاحب کتاب عکس «شکوفه های شکسته» است که در سالهای مدیریت احمد ناطقی در خانه عکاسان ایران به چاپ رسید.
از دیگر کتاب هایی که آثار این عکاس در آن به چاپ رسیده است می توان به: آئینه جنگ، انا فتحنا…، حلبچه (بهار۱۳۶۷)، دفاع عاشقانه، نهمین(+) و دهمین سالگرد تاسیس خانه عکاسان ایران، مجموعه عکس جتگ و عکاسان جنگ اشاره کرد.

بازدید از این نمایشگاه تا ۹ مهرماه در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

عکس های خبر از لیلا ابراهیمی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است