رستم ابراهیم‌بیگف کارگردان و فیلمنامه‌نویس آذربایجانی درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۰

رستم ابراهیم‌بیگف کارگردان و فیلمنامه‌نویس آذربایجانی درگذشت

رستم ابراهیم‌بیگف کارگردان و فیلمنامه نویس آذربایجانی که فیلمنامه فیلم «آفتاب سوخته» میخالکوف را در کارنامه داشت، درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از رادیو اروپای آزاد، رستم ابراهیم‌بیگف کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور سینمای دوران شوروی سابق در سن ۸۳ سالگی در مسکو درگذشت. فاطمه ابراهیم‌بیگف دختر این نویسنده و کارگردان روز ۱۱ مارس اعلام کرد پدرش پس از سه ماه مبارزه با بیماری از دنیا رفت.

ابراهیم‌بیگف در دوران فعالیتش در سینما برای بیش از ۵۰ فیلم از جمله فیلم پرفروش و موفق «خورشید سفید صحرا» که در سال ۱۹۶۹ او را به شهرت رساند، فیلمنامه نوشت.

از دیگر فیلم‌های محبوب شوروی که ابراهیم‌بیگف برای آن فیلمنامه‌ نوشت می توان به «نگهبان من، طلسم من» (۱۹۸۶) و «اورگا: نزدیک بهشت» (۱۹۹۱) اشاره کرد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ابراهیم‌بیگف فیلمنامه ای را برای فیلم «آفتاب سوخته» (۱۹۹۴) به کارگردانی نیکیتا میخالکوف نوشت که جایزه بزرگ جشنواره فیلم «کن» و همینطور جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد.

ابراهیم‌بیگف که زاده شهر باکو کشور آذربایجان بود برای دستاوردهای خود در سینما جوایز متعددی را در زمان اتحاد جماهیر شوروی و روسیه پس از شوروی کسب کرد.

او همچنین نویسنده ۱۵ نمایشنامه بود که در بیش از ۱۰۰ تئاتر در روسیه روی صحنه رفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است