«پنج گنج» را موزه هنرهای معاصر روایت کرد/ از ضعف در آموزش تا پرواز بر فراز حوض روغن | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۹
صبا گزارش می‌دهد؛

«پنج گنج» را موزه هنرهای معاصر روایت کرد/ از ضعف در آموزش تا پرواز بر فراز حوض روغن

نمایشگاه «پنج گنج» در راستای بزرگداشت حکیم نظامی ۲۱ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد و تا 18 اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه «پنج گنج» در راستای سلسله برنامه‌های فرهنگی پاسداشت حکیم نظامی گنجوی، عصر روز گذشته شنبه ۲۱ اسفندماه با حضور محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس ستاد حکیم نظامی گنجوی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر و کیوریتور نمایشگاه، امیر عبدالحسینی دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و جمعی از هنرمندان پیشکسوت در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

از نکات قابل توجه این مراسم می‌توان به غیبت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش‌تر حضور او در برنامه اعلام شده بود، محمود سالاری معاون هنری وزیر و مدیر کل هنرهای تجسمی که این اداره این‌روزها چشم‌انتظار معرفی مدیر جدید خود است و همچنین حضور شفیعی منفرد اولین رییس موزه هنرهای معاصر تهران بعد از انقلاب اشاره کرد.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اجرای اسماعیل آذر مجری رادیو و تلویزیون و استاد ادبیات در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. این شاعر در طول اجرای برنامه ابیاتی از نظامی گنجوی برای حاضران قرائت کرد و به ذکر نکاتی درباره وجه بصری داستان‌های حکیم نظامی پرداخت.

احسان آقایی در ادامه برنامه سخنرانی خود را با ابیاتی از «مخزن‌الاسرار» نظامی آغاز کرد و گفت: زمانی که قرار شد نمایشگاهی با موضوع نظامی گنجوی برای ارائه در موزه طراحی کنیم، دستمان بسیار خالی بود به دلیل اینکه متاسفانه آنات و غنای ادبیات کهن ما چندان در هنر مدرن و معاصر ایران تجلی پیدا نکرده است و این به این موضوع به سبک آموزش ما در حوزه هنر در ۵۰ سال اخیر ارتباط دارد.

او در ادامه خطاب به محمود شالویی درخواستی را مطرح کرد: از آنجا که دوره‌ای مدیر هنرستان هنرهای زیبا و هنرستان موسیقی بودم این خواهش را از جناب شالویی دارم که حداقل به کلاس‌های هنرستان‌های هنرهای زیبای تحت نظر ارشاد دروس آموزش ادبیات به صورت فوق برنامه به کلاس‌های آن‌ها اضافه شود تا این هنرستان‌ها از خزائن بصری درستی برخوردار باشند تا در این صورت غنای ادبیات فارسی در هنر آینده کشور ما تجلی پیدا کند.

کیوریتور نمایشگاه «پنج گنج» خاطرنشان کرد: برای کیوریتوری این نمایشگاه قصد ما این بود که خوانشی مدرن و معاصر از آثار «پنج گنج» نظامی در حوزه هنرهای تجسمی ارائه کنیم و در این راستا به جرات می‌توانم بگویم که برخی هنرمندان زیر ۵۰ سال ما در حوزه هنرهای تجسمی ارتباطی با ادبیات نداشتند و بسیار اندک‌اند هنرمندانی که با این موضوع کار کرده‌اند.

آقایی در پایان تاکید کرد: امروزه در کمال تاسف هنرمندان جوان ما حتی نمی‌توانند یک بیت حافظ را درست بخوانند و این مساله به آموزش ما بازمی‌گردد.

محمود شالویی طی سخنانی مطرح کرد: زمانی که مدیریت موزه را برعهده داشتم، تلاش ما بر این بود که اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، منبعث از فرهنگ خودمان باشد. به یاد دارم که در پنجاه و سومین دوسالانه ونیز رییس دوسالانه در جلسه معرفی هنرمندان به ما گفت که شما ایرانی‌ها سعی کنید با کارهای خودتان به دوسالانه بیایید، سبک مدرن و سنتی آثار فرقی ندارد اما سعی کنید معرف فرهنگ خودتان باشید زیرا شما همه چیز دارید.

او درباره ایده بزرگداشت حکیم نظامی توضیح داد: حدود دو سال قبل ایده برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی به ذهن ما رسید اما با تغییرات دولت مواجه شدیم و کار کمی با تاخیر انجام شد. زمانی که این ایده را با آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم به او گفتم که ما تاکنون برای معرفی حکیم نظامی کار جدی‌ای انجام نداده‌ایم و ایشان هم در این زمینه همت کردند و به من اختیار تام دادند.

رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی اظهار کرد: برای برگزاری این نمایشگاه جلسات متعددی تشکیل دادیم و شفاف بگویم خیلی‌ها مخالف این کار بودند زیرا معتقد بودند ما در این زمینه آثاری در سطح ارائه موزه‌ای نداریم اما پای کار آمدند و آثار را از مجموعه‌داران خصوصی و گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران جمع‌آوری کردند و اکنون نمایشگاه «پنج گنج» در معرض تماشا قرار دارد.

شالویی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها باید ادامه پیدا کند و با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صحبت کرده‌ام که دبیرخانه ستاد به صورت دائمی به فعالیت خود ادامه دهد زیرا این شور و شعفی که این روزها در کشور و حتی خارج از کشور ایجاد شده ، بسیار باارزش است. به جرات می‌توانم بگویم که این روزها در همه جای ایران حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور هم برنامه و رویدادی در بزرگداشت نظامی برگزار می‌شود و همه این این موضوع بهره‌مند می‌شوند. امیدوارم این فرصت، زمینه‌ای ایجاد کند که ما در ادامه بیشتر به مفاخر ایران برپدازیم و اکنون حسرت نخوریم که چرا بزرگان خود را نمی‌شناسیم.

دستیار وزیر در پایان بیان کرد: سال آینده دوسالانه ونیز را پیش رو داریم و امیدوارم دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی برنامه‌هایی درنظر داشته باشند تا ما بتوانیم فرهنگ و هنر بزرگان خود را در عرصه جهانی معرفی کنیم.

در پایان این مراسم محمود شالویی از تعدادی از هنرمندانی که در حوزه موسیقی مقامی فعالیت می‌کنند، تجلیل کرد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» با اجرای موسیقی زنده و پرفورمنس آرتی به نام «گربه جاده ابریشم» همراه بود که این پرفورمنس حواشی زیادی به همراه داشت. 

در ابتدای ورود به موزه، تابلوی نقاشیخط «مرغ بسم‌الله» رضا مافی به عنوان اولین اثر از این نمایشگاه به چشم می‌خورد و پس از آن بیانیه نمایشگاه ارائه شده است. در ادامه آثاری از محمد احصایی، حبیب الله صادقی، نصرالله افجه‌ای، حسین محجوبی، منیز فرمانفرماییان و… در سالن ورودی موزه آغازگر این نمایشگاه هستند. 

پس از ورود به گالری‌ها چیدمان نمایشگاه به شکلی انجام شده است که «پنج گنج» نظامی گنجوی را با خوانش آثار هنرهای تجسمی روایت می‌کند. بدین صورت که بخش‌هایی از «مخزن‌الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت‌پیکر» و «اسکندرنامه» روی دیوار اسکن شده و براساس هرکدام از آن‌ها آثار هنری در معرض تماشا قرار دارد و مخاطب می‌تواند در بازدید از این نمایشگاه اطلاعاتی کلی از داستان‌های خمسه نظامی به دست آورد و آثار هنری متناسب با آن‌ بخش از داستان و ابیات را مشاهده کند.

«پنج گنج» شامل آثار نقاشی، خوشنویسی، نقاشیخط، مجسمه، مینیاتور، عکس و حتی ۲ فرش‌هایی است که با الهام از ادبیات ایران یا آثار حکیم نظامی گنجوی خلق شده‌اند و احسان آقایی، کیانوش معتقدی و امیر عبدالحسینی شورای هنری این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

در این نمایشگاه آثار ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، احمد خلیلی فرد، احمد وکیلی، اردشیر مجرد تاکستانی، ایرج اسکندری، ایرج کریمخان زند، آیدین آغداشلو،بهرام دبیری ، بهمن بروجنی، بهمن محصص، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، جلیل رسولی، جواد بختیاری، حبیب الله صادقی، حسن شیردل، حسین خسروجردی، حسین زنده رودی، حسین محجوبی، حمید عجمی، دامون خانجانزاده، رضا مافی، رضوان صادق زاده، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، صادق تبریزی، ضیاءالدین امامی، طاها بهبهانی، عباس معیری، علی اکبر صادقی، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فرزانه اسعدی، کاظم چلیپا، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، مجید مهرگان ،محسن وزیری مقدم، محمد ابراهیم جعفری، محمدباقر آقامیری، محمد احصایی، محمد فدوی، محمدحسین حلیمی، عی شیوایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منصور قندریز، منصوره حسینی، منیر فرمانفرمائیان، منیژه میرعمادی، مهدی حسینی، مهدی سحابی، مهرداد فلاح، ناصر اویسی، ناصر پلنگی، نصرالله افجه ای، نصرت الله مسلمیان، هادی هزاوه ای، هانیبال الخاص، همایون سلیمی، هوشنگ پزشک نیا، یعقوب امدادیان و … به نمایش گذاشته می شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از «پنج گنج» تا ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند و این نمایشگاه در ایام نوروز نیز میزبان مخاطبان است.

عکس‌ها از گاتا ضیاتبری است.

اجرای پرفورمنس در حاشیه این مراسم و برخورد پرفرومر با اثر هنری«ماده و فکر» نوریوکی هاراگوچی حواشی به همراه داشت که پیگیری این موضوع را در ادامه بخوایند:

حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران آسیب دید/ مراقبتی که بالاخره بر باد رفت!

نباید در «ماده و فکر» دخل و تصرف می‌شد/ نسبت به نگهداری آثار هنری بی‌توجه‌ایم

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    23/082/318/000
  • مست عشق
    4/495/025/000
  • آپاراتچی
    4/490/425/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000