«خنیاگر» شهرام ناظری پس از هفت سال منتشر شد/ ۴۲ سال است که در صداوسیما فعالیت ندارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵
صبا گزارش می‌دهد؛

«خنیاگر» شهرام ناظری پس از هفت سال منتشر شد/ ۴۲ سال است که در صداوسیما فعالیت ندارم

آیین رونمایی از تازه‌ترین آلبوم استاد شهرام ناظری به نام «خنیاگر» ظهر امروز ۲۱ اسفند ۱۴۰۰۰ در موزه موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، آیین رونمایی از تازه‌ترین آلبوم استاد شهرام ناظری به نام «خنیاگر» بر اساس موسیقی شمال خراسان با آهنگسازی مسعود خضری ظهر امروز ۲۱ اسفند ۱۴۰۰۰ در موزه موسیقی برگزار شد.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ابتدای مراسم درباره شخصیت هنری شهرام ناظری گفت: صدا و نغمه‌های شهرام ناظری چندین دهه است که آرام بخش روح و جان مردم ایران است و ما با صدای و آوازهای او زندگی کرده‌ایم.

وی افزود: زنده یاد محمدرضا شجریان و شهرام ناظری غزل‌های حافظ و مولانا را برای مردم ایران معنا کردند که این‌ کار کمی نبوده گرچه دست کم گرفته می‌شود. این دو هنرمند نماینده فرهنگ و هنر در ایران و حتی دنیا هستند، این‌ها شعار نیست بلکه واقعیت‌هایی است که عرض می‌کنم.

استاد نصیریان بیان کرد: من بسیار خوشحالم که در این جلسه هستم، جای خوشحالی است برپایی چنین جلساتی در شرایطی که موسیقی ایران وضعیت مناسبی ندارد.

این بازیگر پیشکسوت عنوان کرد: انسان‌ها در تمام دنیا هنرآفرین هستند، نه دولت‌ها و حکومت‌ها، هنرمند متکی به خودش است و با عشق و دلبستگی به مردم اثر می‌آفریند.

نصیریان در پایان گفت: شهرام ناظری و زنده یاد محمدرضا شجریان یگانه اند. باید سال‌ها از عمر بشریت بگذرد تا کسی مثل ایشان را بشناسیم.

خوشحالم که اشعار پدرم را خوانده‌اند

در ادامه چهرزاد بهار دختر ملک الشعرا بهار به مناسبت دو قطعه‌ای که در آلبوم با استفاده از اشعار بهار توسط شهرام ناظری خوانده شده است، گفت: همیشه فرهنگ و هنر ایران جاودان باد، من با این سن و سال آمدم که به فرهنگ احترام بگذارم. استاد چند غزل از پدرم بهار خواندند که زیبا هستند، پدرم وقتی فوت کرد من ۱۴ ساله بودم و نتوانستم ایشان را درک کنم ولی در طول زندگی وقتی اشعار ایشان را می‌خواندم، از شخصیت ایشان پی می‌بردم و خوشحالم که اشعار پدرم توسط استاد ناظری خوانده شده است.

شهرام ناظری استاد پیشکسوت موسیقی دستگاهی و مقامی در ادامه با اشاره به آلبوم جدید خود توضیح داد: آلبوم «خنیاگر» با تفکر موسیقی مقامی شمال خراسان و ترکمن تولید شده است. این آلبوم ۷ سال پیش تولید شده بود که به دلیل همکاری نکردن مدیران قبلی و توجه نکردن به این اثر نتوانستیم این آلبوم را منتشر کنیم که با حضور آقای افشاری مدیرعامل جدید سروش این آلبوم پس از هفت سال منتشر شد.

وی افزود: باتوجه به صحبت‌های آقای نصیریان و سرکار خانم بهار، همه چیز ناراحت کننده است، همه ما منزوی هستیم، ۴۲ سال است که در خانه هستم و در صدا و سیما فعالیت ندارم. با این حال در طول سال‌ها فعالیت هنری خودم توانستم بالغ بر ۵۰ آلبوم را تاکنون با دست خالی و بدون حمایت منتشر کنم.

شوالیه آواز ایران افزود: من ده‌ها اثر و آلبوم تولید کرده‌ام که هنوز منتشر نشده است، آثاری از شاهنامه فردوسی و اشعار نیما یوشیج که امیدوارم به زودی منتشر شود.

وی در پایان بیان کرد: هنرمند در دوره جدید بی‌کس، تنها و منزوی شده است، معتقدم که انتشار این آلبوم نور امیدی در زندگی من است. متاسفانه تنها جایی که رغبت می‌کنم در آنجا حضور داشته و قلب مرا راحت می‌کند، موزه موسیقی است و امروز باعث خوشحالی فراوانی است که می‌توانیم مراسم رونمایی آلبوم را در این مجموعه برگزار کنیم.

محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی مقامی و مشاور هنری آلبوم «خنیاگر» با تقسیم بندی انواع موسیقی در ایران به موسیقی دستگاهی، نواحی و مقامی، غربی و پاپ گفت: زنده یاد محمدرضا شجریان سال‌ها پیش آلبوم «شب سکوت کویر» را بر اساس موسیقی مقامی خراسان منتشر کرده بودند، اما حالا شهرام ناظری آلبومی متفاوت را در این دستگاه با محوریت اشعار شاعران خراسانی منتشر کرده است که بسیار با ارزش است.

درویشی بیان کرد: شهرام ناظری قبل از اینکه دستگاه‌های موسیقی را بشناسند، موسیقی مقام‌های کردی را از بر بود و این استاد موسیقی دستگاهی را بعد از موسیقی مقامی کردستان آموخت و این نشان دهنده توجه او به موسیقی نواحی و مقامی است.

وی افزود: ناظری تسلط کاملی بر موسیقی دستگاهی از ابتدای ۲۰ سالگی داشت و باتوجه به پیش زمینه موسیقی نواحی خود به آموزش موسیقی مقام‌ها و نواحی دیگر نیز پرداخت.

پژوهشگر موسیقی مقامی بیان کرد: ایشان یک سبک و صدای مختص به خودشان را دارند که تقلیدشدنی نیست. در زمانی که همه کارآموزان موسیقی دستگاهی از محمدرضا شجریان و دیگر استادان موسیقی تقلید می‌کردند، او موسیقی و سبک آوازخوانی خودش را پیدا کرد و تاکنون هیچ کس نتوانسته است که سبک او را تقلید کند.

آلبوم جدیدی در دستگاه موسیقی نواحی تالش تولید می‌شود

درویشی در پایان گفت: به غیر از آثار منتشر نشده شهرام ناظری که قصد داریم به زودی آن‌ها را منتشر کنیم، آلبومی در دستگاه موسیقی نواحی تالش در آینده منتشر می‌شود که تولید این آلبوم موسیقی به زودی آغاز خواهد شد.

در ادامه مسعود خضری نوازنده ساز دو تار و آهنگساز آلبوم «خنیاگر» بیان کرد: موسیقی خراسان با وجود ویژگی‌های منحصر به فردش، مهجور واقع شده است. من در گفتگویی که چندین سال پیش با استاد ناظری داشتم، پیشنهاد تولید این آلبوم را دادم و ایشان قبول کردند که برای شنیدن و معرفی این سبک از موسیقی آلبوم «خنیاگر» تولید شد.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: در آلبوم «خنیاگر» چندین تصنیف با اشعار شاعران خراسانی تولید شده است که امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد.

مسعود خضری سپس قطعه‌ای را با ساز دو تار در دستگاه موسیقی مقامی منطقه خراسان اجرا کرد.

بعد از اجرای مسعود خضری، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و سرود و شعر سازمان صدا سیما و غلامحسین کشاورز افشاری مدیر شرکت صوتی و تصویری سروش و  نوازنده پیشکسوت کمانچه از پوستر آلبوم «خنیاگر» به صورت رسمی رونمایی شد.

حمیدرضا نوربخش، داود گنجه‌ای، علی نصیریان، چهرزاد بهار، محمدحسین توتونچیان، علیرضا قزوه، داریوش پیرنیاکان، شاهرخ تویسرکانی، قاسم رفعتی، حمیدرضا عاطفی، محمدرضا ورزی، علیرضا میرعلی نقی، از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است