هفته بزرگداشت حکیم نظامی آغاز شد/ رونمایی از ماکت مجسمه ۵ و نیم متری نظامی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۵
صبا گزارش می‌دهد؛

هفته بزرگداشت حکیم نظامی آغاز شد/ رونمایی از ماکت مجسمه ۵ و نیم متری نظامی

آیین بزرگداشت حکیم نظامی شب گذشته جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و از مجسمه حکیم نظامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار صبا، آیین بزرگداشت حکیم نظامی شب گذشته جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصیت‌های ملی و بین المللی و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی در ابتدا با اجرای قطعه «نیایش» از مخزن الاسرار حکیم نظامی توسط گروه موسیقی آوای ماندگار به سرپرستی روح الله حسینی شروع شد و در ادامه رسالت بوذری مجری برنامه ضمن خیر مقدم و شعرخوانی اشعار حکیم نظامی جلسه را آغاز کرد و کمی بعدتر از محمود شالویی رییس ستاد بزرگداشت برای ارائه صحبت‌هایی درباره فعالیت‌های ستاد دعوت کرد که روی صحنه بیاید.

محمود شالویی رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در این مراسم عنوان کرد: مقدمات برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی زبان از ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ از بارگاه امام رضا و موزه و کتابخانه استان قدس رضوی در مشهد آغاز شد و تاکنون در عمده استان‌های کشور با برگزاری مراسم‌های مختلفی نام و یاد این حکیم پارسی را بزرگ داشتیم.

او بیان کرد: از فردا ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم نظامی ویژه برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری ستاد بزرگداشت به مدت یک هفته در نهادهای فرهنگی، دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت آغاز می‌شود.

شالویی در پایان گفت: قصد داریم به همه دنیا اعلام کنیم که حکمت حکیم نظامی این ظرفیت را دارد که به دنیا معرفی شود.

در ادامه بخشی از منظومه «خسرو و شیرین» حکیم نظامی توسط سوگل مشایخی به همراه گروه دف نوازی به رهبری احسان تارخ خوانده شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این قسمت از مراسم روی صحنه آمد و درباره شخصیت حکیم نظامی و لزوم برجسته سازی حکما و اندیشمندان ایرانی و معرفی آن‌ها به مردم و جهانیان اشاره کرد.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری دولت سیزدهم نیز به مناسبت این بزرگداشت پیامی را ارسال کرده بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را قرائت کرد.

در ادامه از مجسمه حکیم نظامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی رییس ستاد بزرگداشت مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نادر قشقایی سازنده مجسمه رونمایی شد.

این مجسمه قرار است در ابعاد پنج و نیم متری در یکی از مکان‌های شهر تهران جانمایی شود.

بعد از رونمایی از مجسمه حکیم نظامی، نوبت به رونمایی از آلبوم «راز لیلی» از آثار بنیاد فرهنگی هنری رودکی رسید و با حضور مهدی افضلی رییس بنیاد فرهنگی هنری رودکی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بهمن نامور مطلق رییس فرهنگستان هنر و صاحب اثر رونمایی شد.

آلبوم موسیقی «راز لیلی» با آهنگسازی و صدای سعید شفیعیون و با همکاری سامان صادقیان بر اساس منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی توسط بنیاد فرهنگی هنری رودکی تهیه و تولید شده است.

در ادامه شاهد نظامی خوانی گروه لرستان با آواز بهمن حسینی و نوازندگی نی توسط مهدی بهرامی و پرده خوانی مرشد محسن میرزا علی بودیم.

رسالت بوذری پس از شعرخوانی و ارائه چند مطلب بیان کرد: پرچم حکیم نظامی در طول هفته بزرگداشت او در مناطق مختلف کشور و سفارتخانه‌ها در کنار پرچم مقدس ایران برافراشته خواهد شد.

در پایان ارکستر سازهای ملی علی اکبر قربانی، کنسرت بزم آرایی خسرو در شکارگاه از ساخته‌های فرهاد فخرالدینی اجرا می‌کند و بهروز رضوی به عنوان راوی و وحید تاج و اشکان کمانگری به عنوان خواننده روی صحنه اجرا کردند.

زنده یاد علیرضا غفاری قرار بود راوی این کنسرت و مجری بزرگداشت حکیم نظامی باشد که روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است