حکیم نظامی از استوانه‌های فرهنگ و ادب فارسی و از قله‌های اندیشه و هنر اسلامی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۴
پیام رییس جمهور به بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی:

حکیم نظامی از استوانه‌های فرهنگ و ادب فارسی و از قله‌های اندیشه و هنر اسلامی است

آیین بزرگداشت حکیم نظامی جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش صبا، آیین بزرگداشت حکیم نظامی جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ در تالار وحدت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصیت‌های ملی و بین المللی و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.

محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنرانی خود در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به مهمانان داخلی و بین المللی عنوان کرد: بهانه این نشست حکیم بزرگ ایرانی نظامی گنجوی است. مفاخر ایرانی هرکدام سرمایه‌های بزرگی برای حوزه هویتی ما در عصر حاضر هستند و ما مفتخریم که اندیشمندان بزرگ و حکمای اندیشمند در سراسر تاریخ ایران فراوان‌ و در دسترس ما هستند.

او افزود: ایران در حوزه تمدنی و جغرافیای فرهنگی با مرزها و خط‌کشی‌های سیاسی از دیگر کشورهای پارسی زیان هم جدا نمی‌شود ما به حکیم نظامی به عنوان یکی از شاخص‌ترین مولفه‌های وحدت آمیز کشورهای پارسی زبان نگاه می‌کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه هویت حکیم نظامی برپایه همگرایی ملت‌هاست و نه واگرایی آنها تاکید کرد: این نشست و حضور همه عزیزان حتی با زبان‌های مختلف نشان می‌دهد که حکیم نظامی یکی از محورهای وحدت‌آفرین برای همه کسانی‌ست که به فکر تعالی فرهنگ و اندیشه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از ابتدای شکل‌گیری دولت مردمی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه و زنده نگه داشتن نام و یاد مفاخر ایران است. دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کنار هم جمع شدند تا برای معرفی یک شخصیت بزرگ به نام حکیم نظامی با هم همفکری، هم‌اندیشی و همکاری داشته باشند که خروجی آن بزرگداشتی است که مشاهده می‌کنید.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان گفت: این نشست سرآغاز یک هفته نشست‌ و همایش‌ مختلف پیرامون قدرت‌آفرینی حکمای ایرانی است. سعی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است تا در کنار همه نهادها و دستگاه‌های دیگر مقام حکمای بزرگ و اندیشمندان ایران‌ را در قالب نشست‌ها، همایش‌ها و بزرگداشت‌های متفاوت ارج بنهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از خاتمه سخنانش پیام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور دولت سیزدهم را که به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی ارسال کرده بود، خواند.

متن پیام رییس جمهور به این شرح است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

همه عالم تن است و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل

ادبیات در تعالی جوامع بشری نقشی پیشرو داشته است. معماری واژگان و جملات بر پایه‌ نظم و نثر بر اساس روح فرهنگ حاکم بر جامعه‌ ایرانی که از سرچشمه‌ فضایل انسانی و معارف توحیدی سیراب است، بزرگترین خدمت شعرای متعهد تاریخ ایران بوده است.

برجسته سازی صفات اخلاقی و دمیدن روح پایداری و مقاومت در عرصه های مختلف زندگی بر پایه‌ کرامت های انسانی و اخلاقی از ویژگی های بارز شاعران نامی فارسی زبان است.

زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی جوهره و عصاره ایران بزرگی است که جان آن با یکتایی و دانایی سرشته شده است زبانی سرشار از تخیل و اندیشه که نه تنها بر گذشته ایران پرتوافکنی ‌می‌کند که بر امروز و فردای ما نیز نور می تاباند و رازگشایی می کند.

زبان و خط فارسی در کنار دین اسلام، تاریخ و جغرافیا یکی از ارکان اساسی هویت ملی ایرانیان و بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است که نقشی تمدن‌ساز بویژه در خلق گستره‌ ایران فرهنگی ایفا کرده و جایگاه خود را از مجموعه ای از نشانگان و واژگان فراتر برده است در این بین بی گمان شعر یکی از عناصر تداوم‌بخش حیات زبان فارسی در جامعه ایران است که پیوند آن با هویت دینی ما ناگسستنی است همچنان که نخستین بار کلام وحی به زبان فارسی ترجمه شد امتزاج و اختلاط زبان دین با زبان شعر در جامعه ایرانی، سابقه و تبار تاریخی بسیار طولانی دارد و همواره پیوستگی خود را حفظ نموده است.

حکیم نظامی یکی از استوانه های استوار فرهنگ و ادب فارسی و از قله های رفیع اندیشه و هنر اسلامی است که آثارش سرشار از اشاره به تاریخ، اساطیر و روایات کهن است توجه به آموزه های و حیاتی در تمام آثارش به ویژه دیباچه های «پنج گنج» حکایت از اعتقاد راسخ او به تعالیم اخلاقی و عرفانی قرآن و دلبستگی و به پیامبر اعظم (ص) دارد او شاعری ایران دوست است که شعرش به زبان اقانه و روایت های دل انگیز حقایق بزرگ و اندرزهای سترگ را به مخاطبان خود می دهد.

سخنوری که دعوت به یگانگی می کند و ما را از دل بستگی های دروغین می رهاند و به فضای معرفتی رهنمون می سازد. از این منظر شعر نظامی کانون تولید فضیلت، معنویت و عدالت است و آموزه‌های آن اکسیر جان بخشی است که همچنان برای انسان امروز تازگی دارد.

نام حیات بخش حکیم نظامی زمینه و بهانه ای است برای چیرگی بر گسست ها و شکاف های تاریخی نظامی نسخه ای برای انسان امروز تجویز می کند که سرانجام آن گام نهادن در طریق صواب و درستی است.

نظامی به زبان مادری چندین ملت و قوم در ایران و برخی کشورهای همسایه می سراید و مجرای ارتباط فارسی زبانان در ورای مرزها که نفرت پراکنی ها و جدایی افکنی ها تأثیری بر آن نداشته و نخواهد داشت.

همان قدر که کوشش های نظامی‌شناسان و نظامی پژوهان گرانقدر در جای جای ایران عزیز ستودنی است تلاش های دوستداران نظامی در دیگر کشورها در گسترش زبان فاخر فارسی و بزرگداشت چهره هایی چون نظامی و تیز بزرگانی چون رودکی، فردوسی، ناصر خسرو و خاقانی شایسته تقدیر است.

جمهوری اسلامی ایران از طریق فرهنگیان، دانشگاه ها، نمایندگی های فرهنگی خارج از کشور و مجامع علمی و فرهنگی از هیچ همکاری و کوششی در گسترش و پاسداشت این زبان و بزرگداشت بزرگان و فرهیختگان ادب فارسی فروگذار نخواهد کرد.

امیدوارم با همت و پشتکار همه نهادهای علمی، فرهنگی و پژوهشی و با عزم راسخ دولت مردمی که در تلاش است تا مقام ارجمند فرزانگان دین مدار و پاک نهاد این مرز و بوم را ارج گذارد و نسبت به معرفی آنها به طبقات مختلف جامعه خاصه جوانان همت گمارد. زمینه ها و فرصت های تازه ای پدید آید تا اندیشه های عمیق عرفانی و عواطف ژرف انسانی مشاهیر ادب و عرفان به زبانی روزآمد و جهانی ارایه گردد و نسل جوان نیز با احساس تعلق بیشتری به این منابع و ذخایر ارزنده بتواند اقدرت نوآوری و رویارویی خود را با تحولات جهانی شتاب بیشتری ببخشد.

فرا رسیدن سال روز بزرگداشت حکیم نظامی فرصت مغتنمی است که از دانش و نگرش این شاعر بزرگ که نیاز جهان امروز است و شرایط اخیر حاکم بر جهان اهمیت آن را دوچندان ساخته بهره جسته و قدر او را بیشتر بدانیم.

از درگاه خداوند منان رسیدن به روزهای روشن و فرداهایی بهتر را برای ایران و ایرانیان آرزومندم و توفیق و بهروزی همگان را مسالت دارم.»

اتنهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است