صندوق اعتباری از اول فروردین باز عضوگیری می‌کند/ اعضا را پالایش و مدارک را به‌روز کردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح کرد:

صندوق اعتباری از اول فروردین باز عضوگیری می‌کند/ اعضا را پالایش و مدارک را به‌روز کردیم

نشست اطلاع رسانی فعالیت های سال 1400 و اعلام اولویت های سال آینده صندوق اعتباری هنر با حضور سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست اطلاع رسانی سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر پیرامون تشریح فعالیت ها و موضوعات سال ۱۴۰۰ همراه با اعلام اولویت های سال آینده روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ساعت ۱۰:۳۰ در دفتر صندوق اعتباری هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از قرائت آیاتی از قرآن، پوراحمدی با عرض خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه ابتدا همکاران خود را معرفی و عنوان کرد: مجموعه صندوق اعتباری هنر از ابتدای سال ۱۴۰۰ براساس یک روالی که حوزه اصلی آن حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران و اخیرا فعالان قرآنی است به خدمات دهی پرداخت.

او افزود: دولت شعارهایی در برنامه ریزی های پیش روی خود داشت و چند محور اصلی اعلام کرد که ما هم آن را سرلوحه فعالیت داشتیم؛ از جمله عدالت خواهی، شفافیت و تعامل بین بخش های هنری و حمایت از اقشار ضعیف جامعه.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد:  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان کسب رای اعتماد مجلس برنامه هایی ارایه دادند که در حال اجرای آنها هستند از جمله برنامه ها برنامه ریزی برای حوزه آموزش، فرهنگ و هنر از نظر معیشتی است و رویکرد دیگر هم تبعیض زدایی و تمرکززدایی از مرکز و تقویت صنایع خلاق فرهنگی در حوزه اقتصاد هنر.

او ادامه داد: ما تلاش داشتیم تا مسیر صندوق را از اتکای صرف به دولت به سمت منابع سایر بازارها تغییر دهیم و از یک سازمان حمایت خواه به یک سازمان حمایتگر برسیم.

این مدیر هنری اظهار کرد: یکی از فعالیت های صندوق بحث واکسیناسیون بود که بخشی از ان توسط تیم مدیریت سابق آقای حیدری انجام شده بود که بسیار هم اهمیت داشت چراکه هنرمندان بسیار در سطح جامعه حضور دارند که باید واکسینه می شدند و هم باعث ترغیب مردم به واکسیناسیون می شدند.

پوراحمدی اعلام کرد: موضوع پالایش اعضا براساس دستورالعمل و آیین نامه های صندوق، سال ۱۳۹۶ یکبار انجام شده بود و امسال نیز با هدف حمایت و برنامه ریزی دقیق تر برنامه های صندوق انجام شد.

او عنوان کرد: منابع محدود و تعداد هنرمندان زیاد است پس باید تلاش کنیم منابع به هنرمندان برسد و در حال حاضر تا این لحظه ۸۹۲۸۷ نفر عضو داریم و از این تعداد ۹۴۶۳ نفر در پالایش اولیه مکاتبه با استان ها و نمایندگان شناسایی شدند که البته ما این تعداد را حذف یا محدود نکردیم بلکه در مرحله دوم ۲۸۶۵ نفر از این تعداد مدارک جدید خود را مجدد بارگذاری کردند و عملا از خدمات صندوق بهره‌مند می شوند و مابقی هم در روزهای آینده مدارکشان را کامل می کنند تا ما در خدمت هنرمندان باشیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح کرد: تعداد ۷۳۴۱۸ برای هنر کارت ثبت نام کردند و حساب برایشان باز شده است.

او اعلام کرد: از جمع اعضای ما بیش از ۴۳۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند و ما فصل به فصل افراد را به بیمه معرفی می کنیم. سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۹۵۰۰ هزار نفر بیمه شده داشتیم که در طول امسال ۴۳۶۰ نفر به بیمه معرفی شدند.

حق بیمه هنرمندان را ثابت نگه داشتیم

پوراحمدی اظهار کرد: در بخش بیمه درمانی و تکمیلی ۳۶ هزار نفر عضو داریم که حدود ۷۰ درصد از سهم بیمه تکمیلی توسط صندوق به شکل یارانه در اختیار هنرمندان قرار می گیرد و لازم به ذکر است علیرغم افزایش ۶۰ درصدی خدمات شرکت بیمه‌گر براساس سیاست حمایتی‌مان حق بیمه هنرمندان را ثابت و مثل سال قبل نگه داشتیم.

این مدیر هنری ادامه داد: تا این لحظه برای ۲۶۸۳ نفر از مستمری‌بگیران دارای از کار افتادگی و ناتوان در حوزه فعالیت های هنری واریزی داشته ایم که تعداد ۲۳۶۵ نفر در قید حیات و تعداد ۳۱۸ نفر از ورثه مستمری بگیر هستند.

او اظهار کرد: براساس قانون زمانی که فردی فوت می کند مستمری به جز همسر تا ۲۰ سالگی به فرزند ورثه تعلق می گیرد که ما امسال مستمری برای فرزندان را تا زمان تکفل در نظر گرفتیم.

پوراحمدی توضیح داد: در حال حاضر ۵۰۰ نفر زیر نظر طرح تکریم صندوق اعتباری هنر هستند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح کرد: زمانی که ما وارد صندوق اعتباری هنر شدیم برای ۱۰ ماه به دلایلی عضوگیری صندوق متوقف شده بود و نزدیک به ۱۵هزار نفر در صف بودند که از اول آبان ماه ۱۴۰۰ عضوگیری ها آغاز شد و تا شب یلدا ۵هزار نفر نیز به اعضا اضافه شدند و در مجموع این ۲۰ هزار نفر بررسی و تعیین تکلیف شدند و در حال حاضر کمتر از ۱۲۰ نفر باقی مانده اند که تا قبل از واریزی عید تعیین تکلیف خواهند شد.

بخش قرآن و عترت از قبل در اساسنامه صندوق وجود داشت

او با بیان اینکه بخش قرآن و عترت از قبل در اساسنامه صندوق اعتباری هنر وجود داشته اذعان کرد: بخش قران و عترت در اساسنامه وجود داشت اما دیده نشده بود که اکنون اصلاح و ابلاغ شد و براساس آیین نامه از سال آینده با همکاری معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پالایش این بخش توسط انها انجام خواهد شد و اعضای جدید بزودی از مزایای صندوق بهره مند می شوند.

نام اختصاری صندوق اعتباری هنر تغییر نخواهد کرد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اظهارکرد: عضویت فعالان بخش قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر باعث افزایش بودجه صندوق اعتباری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است و باید ذکر کنم که اضافه شدن نام قرآن و عترت در ادامه نام صندوق اعتباری هنر که نام اختصاری صندوق است، نخواهد بود.

او بیان کرد: نام صندوق که حتی در درب اصلی مجموعه هم ذکر شده صندوق اعتباری هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران است که قرآن و عترت به بخش پایانی نام اصلی اضافه خواهد شد.

سیدمجید پوراحمدی اظهار کرد: ما برای ایجاد معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر تلاش می کنیم با توجه به یکی از رویکردهای دولت که اصلاح ساختارها و فرآیندهاست و با در نطر داشتن آسیب هایی که به فعالان هنر رسیده لازم بود با برنامه ریزی به اصلاح ساختار بپردازیم و معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر را به صندوق اعتباری هنر اضافه کردیم.

او خاطرنشان کرد: بحث واریزی بخش های تکریم و مستمری اعضا افزایش یافت مثلا دریافتی بخش تکریم سال قبل ۸۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۱۲۰۰ هزار تومان رسید و دریافتی مستمری بگیران از ۲۵۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسید.

این مدیر هنری در بخش تسهیلات اعلام کرد: در دو بخش ضروری و کارآفرینی تسهیلات داشتیم. بخش ضروری برای ۲۲۵۹ نفر مجموع پرداخت نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان بود و در بخش کارآفرینی برای ۵۴ نفر حدود ۱۴ میلیارد تومان واریز شد. در طرح یادمان تعداد معرفی تسهیلات ضروری افزایش پیدا کرده و حدود ۱۰۰۰نفر به بانک معرفی شدند و بخش اعظم تسهیلات‌شان را دریافت کردند و ۱۰۰۰ نفر دیگر نیز درخواست جدید داده اند که در حال بررسی است.

بانک در منزل مردم و هنرمندان است

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: برای ارایه تسهیلات تضامین بانکی تا دو سفته کاهش یافت و کارمزد به ۲ درصد رسید. سیستم  درخواست تسهیلات کاملا مجازی و راحت در دسترس هنرمندان است و می توان گفت بانک در منزل مردم و هنرمندان قرار گرفت.

او عنوان کرد: در طرح شمیم و قانون جوان سازی که برنامه ریزی بی نظیری دارد در واقع مبلغ ۵ میلیون تومان بلاعوض به هنرمندانی که ازدواج کنند، اهدا می شود و ۳۰ میلیون تومان وام با نرخ ۲ درصد داریم که از اعلام این طرح تاکنون که کمتر از دوماه از آن می گذرد  ۲۹ نفر از این طرح بهره بردند و ۲۴ نفر تقاضای جدید داشتیم.

پوراحمدی توضیح داد: در طرح جوانه که مرتبط با فرزندآوری است برای هر فرزند هدیه ۵ میلیون تومانی در نظر گرفته شده و ۳۰ میلیون وام ۲ درصد داریم که برای ۶۸ نفر پرداخت داشتیم و مدارک ۶۱ نفر در حال بررسی است.

مدیر صندوق اعتباری هنر اعلام کرد: بسته حمایتی کاملا تشریح شده و این بسته از جمله اقدامات اولیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از همان ابتدا با پیگیری او محقق شد و تحت عنوان بسته حمایتی شرایط ایام کرونا به هنرمندان تعلق یافت.

۵ میلیون تومان واریزی برای هنرمندان دارای درجه یک هنر

او ادامه داد: ما طرح واریزی نقدی بلاعوض در سه مرحله داشتیم که شب یلدا اولین مرحله واریز شد و مرحله دوم برای شب عید از هفته آینده به امیدخدا بین تاریخ ۲۴ الی ۲۶ اسفند به مناسبت نوروز و اعیاد شعبانیه واریز خواهد شد که مبلغ ۱۵۰۰ هزار تومان برای تمام هنرمندان عضو صندوق و ۵ میلیون تومان برای هنرمندان دارای درجه یک هنر است.

پوراحمدی مطرح کرد: در بخش تقدیر از خانواده هنرمندان درگذشته برای هر خانواده مبلغ ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شد که بخشی تقدیم شد و بخش دیگر قرار است با لوح تقدیر از سوی واحد نامداران درب منزل این عزیزان اهدا شود.

او اظهار کرد: در بخش واریزهای کمک فوق العاده یک نوبت واریز بهمن ماه داشتیم و دو نوبت دیگر در حال بررسی است که واریز آن هنوز قطعی نشده است. پرداخت های تسهیلات بلاعوض نیز در بخش درمان تا جایی که مقدور بوده سعی شده تا برای حمایت از هنرمندان صورت بگیرد.

مدیرعامل صندوق اعتبازی هنر اظهار کرد: برای اینکه فشار روی هنرمندان کم شود سعی کردیم تا یارانه های حوزه درمان را ثابت نگه داریم.

پوراحمدی گفت: در مجموع صندوق بیش از ۵۵۰۰ میلیارد ریال به جامعه فرهنگ و هنر به صورت بسته حمایتی، پرداخت سهم درمان، مستمری و تکریم و بعضا تسهیلات پرداخت کرده که البته این عدد به جز بخش تسهیلات ذکر شد.

حمایت از هنرمندان بخش‌های استانی

او بیان کرد: در بخش استانی در سال ۱۴۰۰ حمایت از استان آذربایجان شرقی ۱۵ میلیارد تومان، اصفهان ۱۴ میلیارد تومان، خراسان رضوی با ۳۵۴۵ نفر عضو بیش از ۱۳ میلیارد تومان، خوزستان با ۲هزار نفر عضو بیش از ۵۰ میلیارد تومان و… بوده است که همه حمایت ها در سامانه سایه درج، رصد و برنامه ریزی می شود.

این مدیر فرهنگی و هنری اعلام کرد: حمایت از هنرمندان در مسیر معافیت مالیاتی با توجه به اقتصاد و مشکلات هنرمندان برای سال ۱۴۰۱ از فعالیت های دیگری بود که به همراه نمایندگان مجلس انجام شد.

ایجاد واحد نامداران به عنوان بخش مهم صندوق

او عنوان کرد: بحث ایجاد واحد نامداران که نزدیک به ۸۶۲ نفر از اعضای ما دارای نشان درجه یک هنر هستند و در این واحد قرار می گیرند از مباحث جدید صندوق اعتباری هنر است.

او افزود: افراد پیشکسوت بالای ۶۰ سال که باید قدردان فعالیت شان باشیم و با توجه به شرایط کرونا برایشان خدمات رسانی راحت انجام شود در واحد نامداران قرار می گیرند و باید در نظر داشته باشیم پیشکسوتان مرجع و عامل پرورش هنرمندان دیگر هستند و به صورت ویژه مورد توجه قرار دارند و قطعا در سال آینده واحد نامداران به عنوان بخش مهم صندوق خواهد بود.

سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر پس از این به رویکرد صندوق در سال ۱۴۰۱ پرداخت.

نیاز به بازبینی آیین نامه داریم

پوراحمدی بیان کرد: آیین نامه نیاز به بازبینی دارد و به دنبال جامعیت در بخشی از رشته ها و دسته های هنری مثل موسیقی مقامی و … که خوب دیده نشده اند؛ هستیم و تلاش می کنیم برای فرآیند عضویت سهولت بیشتری به ویژه در بخش زمان ایجاد شود.

او بیان کرد: سعی داریم سال آینده در بخش بیمه تامین اجتماعی پروسه معرفی افراد به تامین اجتماعی که اکنون به صورت فصلی انجام می شود در حداقل زمان و کمترین مسیر اداری انجام شود.

حوزه اقتصاد هنر رویکرد اصلی ماست

پوراحمدی اظهار کرد: همچنین حوزه اقتصاد هنر رویکرد اصلی ما در سال ۱۴۰۱ است. ما تلاش داریم از اتکای صرف به بودجه محدود دولت که با شرایط اقتصادی فعلی قطعا افزایش زیادی در سال آینده نخواهد داشت و با توجه به اینکه تعداد اعضای صندوق در سال آینده بیشتر خواهد شد، خارج شویم.

او افزود: ما برای اینکه حمایت از اعضا را افزایش دهیم باید رویکردمان را تغییر دهیم و از منابع سایر بازارهای مالی استفاده کنیم و با برنامه ریزی مسیر آینده را پیش بینی کنیم.

این مدیر هنری با اشاره به اینکه صندوق مرجع ارتباطی هنرمندان سراسر کشور است، توضیح داد: باید به سمت توانمندسازی هنرمندان برویم، الان شرایط به گونه ای است که هنرمندانی که اکنون عضو صندوق هستند تعدادی تحت حمایتند و تعدادی توانمند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: یکی از ابعاد برنامه اقتصاد هنر به معنی شناسایی هنرمندان توانمندی است که امکان سرمایه گذاری روی هنرشان هست. این هنرمندان توانمند هم باید تحت حمایت صندوق قرار بگیرند و هم در عین حال باعث رونق حوزه اقتصاد شوند.

او اظهار کرد: باید محصولات هنری را به سمت اقتصاد ببریم و زمینه های فروش آثار فرهنگی و هنری را فراهم کنیم و به واسطه این فعالیت آثار و ارزش های کشور را در سطح ملی و جهانی عرضه کنیم.

پوراحمدی گفت: تجمیع ایده های مختلف در حوزه های اقتصاد هنر و فراخوان ایده و کسب نظر در این راستا با برگزاری نشست های تخصصی در سال آینده انجام خواهد شد و در این راه از رایزن های فرهنگی به عنوان بازوی اصلی، حوزه های دانشگاهی، نمایندگان مجلس و دولت کمک می گیریم چراکه اجرایی شدن طرح اقتصاد هنر موضوع مهمی است که نیاز به حمایت همه جانبه دارد.

اقتصاد هنر تبلور شخصیت اقتصادی هنرمندان

او ادامه داد: اقدامات فرهنگسازی در بخش اقتصاد هنر با دو هدف اصلی انجام می شود؛ یک اینکه در ذهن عموم مردم حوزه فرهنگ و هنر اقتصاد پویایی داشته باشد و دوم تبلور شخصیت اقتصادی هنرمندان.

این مدیر هنری اذعان کرد: ما تلاش مان این است که حوزه اقتصاد هنر تبلور بخش مهم اقتصادی فعالیت هنرمندان باشد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اظهار کرد: تعدادی از پروژه های تعریف شده  بخش اقتصاد هنر شامل این موارد است:

_مجموعه شبکه سازی  و ایجاد پلتفرم به منظور حمایت در بخش اقتصاد هنر از هنرمندان در فروش و ارایه آثارشان.

_تدوین طرح شهرک های هنری که باعث کم شدن هزینه برای هنرمندان و تجمیع انها در یک محل مختص خودشان می شود.

_ تاسیس شرکت زیباسازی شهری که نیاز شهرداری هاست چراکه بسیاری از شهرداری ها در شناخت هنرمندان ضعف دارند و این شرکت واسطه ای بین شهرداری و هنرمندان است.

_ حوزه بیمه هنرمندان که مجموعه ای تحت عنوان بیمه هنرمندان که خواست چندین ساله آنهاست، در نظر گرفته شود.

_ ایجاد اطلس تولید و ارایه آثار هنری برای ارایه بهتر هنر در کشورهای خارجی و استقبال بین المللی در این حوزه برای ارایه بهتر آثار طبق سلیقه جامعه هدف.

_بازارهای مرزی و عرضه محصولات در این بازارها

_تقویت ساماندهی گالری و هتل ها

_پرداختن به بحث حراج که نیاز به متولی و مرکزیت دارد.

عضوگیری جدید صندوق اعتباری هنر از فروردین ۱۴۰۰

پوراحمدی اظهار کرد: در عضوگیری اعضای جدید وقفه ای ایجاد شده که به دلیل پالایش اعضای قدیمی است و متقاضیان از اول فرودین ماه می‌توانند برای ثبت نام در صندوق اعتباری هنر اقدام کنند.

او گفت: بحث پالایش برای افرادی است که در سال‌های قبل که صندوق هنوز به شکل دقیق راه اندازی نشده بود با مدارک جعلی به عنوان هنرمند به عضویت صندوق درآمده بودند یا کارمندان برخی مراکز که اصلاً جزو هنرمندان به حساب نمی‌آیند و برای اعضای دیگر صندوق جای نگرانی وجود ندارد.

همکاری با سازمان سینمایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

این مدیر هنری در پایان با اشاره به همکاری با چهلمین جشنواره فیلم فجر اذعان کرد: در جشنواره چهلم فجر تفاهم نامه ای با سازمان سینمایی داشتیم و در بخش تامین مالی به برگزاری این رویداد کمک کردیم و پس از تامین بودجه، هزینه پرداخت شده از سمت صندوق اعتباری هنر به صندوق برگشت و امیدواریم سال آینده همکاری بیشتری با جشنواره داشته باشیم.

نگار امیری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است