۲۰۰ آموزشگاه موسیقی در تهران تعطیل شده‌اند/ دریافت سلیقه‌ای مالیات از موسسه‌های فرهنگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰
منوچهر فیروزی در گفتگو با صبا:

۲۰۰ آموزشگاه موسیقی در تهران تعطیل شده‌اند/ دریافت سلیقه‌ای مالیات از موسسه‌های فرهنگی

منوچهر فیروزی درباره نامه مدیران آموزشگاه‌های موسیقی تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وضعیت آموزشگاه‌های موسیقی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، جمعی از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی تهران چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ با ارسال نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری با مدیرکل مالیات استان تهران برای ابلاغ دستورالعملی واحد و اجرای یکسان قانون در حوزه‌های مالیاتی شدند.

منوچهر فیروزی مسئول پیگیری آموزشگاه‌های آزاد هنری استان تهران و همچنین رییس آموزشگاه «فیروزی» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره درخواست‌ و نامه‌ای که به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند، توضیح داد: آموزشگاه‌ها و موسسه‌های فرهنگی طبق بند (ل) ماده ۱۳۹ معاف از پرداخت هرگونه مالیات بودند ولی از سال ۱۳۹۵ شاهد هستیم که حوزه‌های مالیاتی در شهر تهران با اعمال سلیقه در دریافت مالیات از برخی از آموزشگاه‌های موسیقی و موسسه‌های فرهنگی و هنری اقدام به دریافت مالیات کرده‌ اند، در صورتی که قانون به وضوح ذکر کرده است که تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند، معاف از مالیات هستند.

وی عنوان کرد: باتوجه به بحث‌هایی که برای لغو معافیت مالیات هنرمندان و موسسه‌های فرهنگی و هنری صورت گرفته است و با اشاره به اینکه در شهر تهران بالغ بر ۷۵۰ آموزشگاه تخصصی موسیقی وجود دارد که تاکنون ۲۰۰ آموزشگاه تعطیل شده‌اند، باعث شد که برای جلوگیری از ادامه روند تعطیلی آموزشگاه‌ها و تحت فشار بودن هنرمندان و مدرسان موسیقی به وزیر ارشاد نامه‌ای را ارسال کنیم.

این فعال فرهنگی و هنری ادامه داد: در هر کدام از آموزشگاه‌های تهران بین ۲۰ تا ۸۰ استاد و مدرس موسیقی فعالیت می‌کند و این هنرمندان به غیر از فعالیت موسیقایی شغل دیگری ندارند.

تدریس بهترین راه کسب درآمد برای هنرمندان

فیروزی درباره راه‌های کسب درآمد هنرمندان موسیقی بیان کرد: یک هنرمند موسیقی از سه راه تدریس، برگزاری کنسرت  و انتشار آلبوم موسیقی می‌تواند کسب درآمد داشته باشد. در شرایط حاضر برگزاری کنسرت‌ به سختی و با محدودیت برگزار می‌شود و عملا به دلیل عدم حمایت از هنرمندان امکان برگزاری کنسرت وجود ندارد، انتشار آلبوم موسیقی دومین راه کسب درآمد هم که عموما با عدم استقبال مخاطبان به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت رو به رو می‌شود و تنها تدریس در آموزشگاه‌های موسیقی باقی می‌ماند که با شرایطی که تعریف کردم وضعیت مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: اولویت همیشه خانواده‌ها مطابق با قانون، تحصیل فرزندانشان در مدارس است، در شرایطی که خانواده‌ها با شیوع کرونا فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند، قطعا آموزشگاه‌های موسیقی هم از رونق خود می‌افتد.

رییس آموزشگاه موسیقی «فیروزی» با اشاره به اینکه در این شرایط باید از هنرمندان و آموزشگاه‌های فرهنگی هنری حمایت شود تا ورشکسته نشوند، بیان کرد: تمامی مدیران آموزشگاه‌های موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد ملی مبارزه با کرونا و دیگر نهادهایی که برای حمایت از هنرمندان وعده داده بودند درخواست دارد که وعده‌های خود را عملی کنند تا به تعداد آموزشگاه‌ها موسیقی تعطیل شده اضافه نشود.

وی افزود: در صورتی که هنرمند درآمدی نداشته باشد و حمایتی را دریافت نکند، توانایی پرداخت مالیات را هم ندارد پس در این شرایط از مسئولان خواهش می‌کنیم که برای وضع یک قانون و اجرای آن براساس وضعیت مالی و کاری سلبریتی‌ها تصمیم گیری نکنند.

منوچهر فیروزی در ادامه به یکی از همکاران خود در آموزشگاه‌های موسیقی اشاره کرد که برای تعطیل نشدن آموزشگاه خود و پرداخت هزینه‌های جاری، پیانوی شخصی خودش را که ابزار کار او بود فروخت.

نماینده آموزشگاه‌های موسیقی شهر تهران در پایان درباره دو درخواست مدیران آموزشگاه‌ها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از سال ۱۳۹۵ هر آموزشگاه به شرط ارائه اظهارنامه‌ مالیاتی از پرداخت مالیات معاف بود، با این حال برخی از حوزه‌ها و مناطق از آموزشگاه‌ها مالیات دریافت کرده اند. ما از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد تقاضا کردیم که طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان آموزشگاه‌های موسیقی و مدیرکل مالیات استان تهران به بررسی علل اعمال سلیقه در دریافت مالیات از آموزشگاه‌ها و ابلاغ دستورالعملی واحد به حوزه‌های مالیاتی برای اجرای یکسان قانون در تمامی حوزه‌ها بپردازیم.

در متن نامه ارسالی تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ جناب آقای محمد مهدی اسماعیلی

همانگونه که مستحضرید به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی کسب و کارها به ویژه بخش فرهنگ و هنر دچار بحران غیر قابل جبرانی شد.

تا سال ۱۳۹۵ تمامی مراکز فرهنگی هنری و آموزشگاه‌های موسیقی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده بودند، طبق بند (ل) ماده ۱۳۹ معافیت کامل داشتند، اما از سال ۱۳۹۶ حوزه‌های مالیاتی هر منطقه به صورت سلیقه‌ای اقدام به صدور برگ تشخیص مالیاتی نموده و اصحاب فرهنگ و هنر را با چالش جدی رو به رو کردند تا جایی که حدود ۲۰۰ آموزشگاه موسیقی فقط در استان تهران مجبور به تعطیلی شدند و قریب به ۵ هزار نفر به خیل بیکاران پیوستند.

حدود چهار سال است همراه با دوستان پیگیر معافیت و حذف مالیات طبق قانون هستیم، اخیرا با عنایت ویژه حضرتعالی، مجلس محترم شورای اسلامی رای به حذف مالیات و اجرای بند (ل) ماده ۱۳۹ داد که اشاره به معافیت مالیاتی آموزشگاه‌های موسیقی و فرهنگی هنری در قانون دارد.

لذا از حضرتعالی تقاضا داریم دستور فرمایید جلسه‌ای با حضور نمایندگان آموزشگاه‌های موسیقی و مدیرکل محترم مالیات استان تهران قبل از پایان سال جاری برگزار تا دستورالعمل واحدی به حوزه‌های مالیاتی ابلاغ گردد تا قانون در همه جا یکسان اجرا شود.

درخواست دوم اینکه حوزه مالیاتی تخصصی و مستقل موسیقی معرفی شود تا اصحاب فرهنگ و هنر فقط برای اظهارنامه به آنجا مراجعه نمایند.»

اصل نامه ارسالی تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسامی آن‌ها را اینجا بخوانید.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است