جدیدترین توضیحات درباره معافیت مالیاتی هنرمندان/ لغو شد لغو نشد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
مهدی کوهیان در گفتگو با صبا مطرح کرد؛

جدیدترین توضیحات درباره معافیت مالیاتی هنرمندان/ لغو شد لغو نشد؟

یک فعال حقوق و رسانه و تهیه کننده سینما درباره آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره قانون معافیت مالیاتی هنرمندان در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، طی هفته های گذشته خبری مبنی بر لغو معافیت مالیاتی هنرمندان در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق مطرح شد که هنرمندان در حوزه های مختلف هنری به اشکال مختلف نوشتن یادداشت، ارایه کارزار، برگزاری جلسه و… خواستار بازگشت مصوبه معافیت مالیاتی شدند پس از این عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان و ورزنه مجددا پیشنهاد بازگشت معافیت مالیاتی را در مجلس مطرح کرد و نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی چهارشنبه چهارم اسفندماه مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی با حذف «فعالیت‌های هنری موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم» از جز ۱ بند ق تبصره ۶ بودجه که می‌گوید «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، حذف می‌شود.» ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند اما اکنون پس از گذشت حدود ۱۰ روز از آخرین تصمیم گیری نمایندگان درباره لغو مالیات هنرمندان طبق اعلام رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل هنرپیشه‌ها موضوع بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم صرفا تا سقف دو میلیارد ریال برابر با ۲۰۰ میلیون تومان در سال قبل قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد به نرخ ماده ۱۰۵ یا ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم (ضریب ۲۵ درصد) شامل پرداخت مالیات می‌شود.

بند (ل) ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم شامل مشاغل هنری و فرهنگی از قبیل تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی، تولید، تکثیر و توزیع اجراهای صحنه‌ای موسیقی و پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی، تئاتر و نمایش صحنه ای، هنرهای تجسمی و سنتی می شود. ما برای روشن تر شدن این موضوع که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هنرمندان کشور است با مهدی کوهیان فعال حقوق و رسانه به گفتگو پرداختیم.

مهدی کوهیان فعال حقوق و رسانه و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا بیان کرد: معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری در قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده است و از سال ۱۳۸۱ تاکنون در حال اجراست.

او افزود: فعالیت هنری در واقع به واسطه اینکه مورد حمایت ویژه دولت هست از پرداخت مالیات معاف است اما این موضوع به این معنی نیست که هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند، بلکه تنها فعالیت هنری آنها از پرداخت مالیات معاف است یعنی یک هنرمند به صرف اینکه هنرمند است از مالیات معاف نیست بلکه آن بخش از فعالیت‌هایش که مطابق با فعالیت هنری قانون مالیات های مستقیم است از پرداخت مالیات معاف است.

کوهیان اظهار کرد: یعنی اگر بازیگری فعالیت غیر هنری و تبلیغاتی داشت به طور مثال اسپانسری داشت و تبلیغ یک برند را انجام داد و در واقع از محلی غیر از فعالیت هنری کسب درآمد کرد باید مالیات بپردازد که همین الان نیز بازیگران و هنرمندانی که درآمدهای بیشتری از اینگونه فعالیت ها دارند، مالیات پرداخت می‌کنند.

این فعال حقوق و رسانه عنوان کرد: سال گذشته و امسال گروهی از نمایندگان مجلس پیشنهادی دادند که برای یک سال -چون مصوبه در ضمن لایحه بودجه تصویب می شود و لایحه بودجه هم یکساله هست- این معافیت های مالیاتی فعالیت‌های هنری لغو شود یعنی قاعدتا تنها برای یکسال در بودجه سالانه می توان تصمیم گیری کرد.

پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی کتب کمک درسی

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرو» اعلام کرد: آنچه اتفاق افتاد این بود که کمیسیون تلفیق پیشنهادی در بودجه ۱۴۰۱ داده بود که فعالیت‌های مربوط به انتشارات کتب کمک درسی و کل فعالیت های هنری که ذیل بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم هستند معافیت مالیاتی‌شان برای سال ۱۴۰۱ حذف شود این مصوبه کمیسیون تلفیق برخلاف قانون مالیات‌های مستقیم بود و طبق آیین نامه داخلی مجلس برای تصویب این نیاز به دوسوم آرا وجود داشت.

کوهیان توضیح داد: در مصوبه ای که به صحن مجلس رفت و تصویب شد نمایندگان مجلس اصلا به حذف معافیت مالیاتی هنرمندان رای ندادند و این مصوبه از دستور کار خارج شد منتها نمایندگان به حذف معافیت مالیاتی فعالیتهای انتشاراتی کتب کمک درسی رای دادند که البته تصویب این موضوع نیز نیازمند دوسوم رای است که برای این مهم دو سوم رای لازم داده نشده است.

او ادامه داد: در اصل رای گیری که در صحن مجلس صورت گرفت برای تصویب جز یک بند (ق) تبصره ۶ لایحه کمیسیون تلفیق بودجه برای کتب کمک درسی بوده و چون برخلاف قانون مالیات های مستقیم بود نیاز به دوسوم آرا نمایندگان مجلس داشت.

این هنرمند اظهار کرد: هیات رییسه مجلس در روز هفتم اسفندماه به نمایندگان تذکری می دهد مبنی بر اینکه آنچه تصویب کردیم دو سوم آرا لازم را برای تصویب نهایی نداشته است بنابراین باید دوباره رای گیری شود تا مشخص شود آیا لغو معافیت مالیاتی کتب کمک درسی دو سوم رای را خواهد آورد یا نه؟

این تهیه کننده سینما بیان کرد: در جلسه روز هفتم اسفندماه مجلس شورای اسلامی دو سوم رای در مورد لغو معافیت مالیاتی کتب کمک درسی و موسسات کنکور داده نمی شود و قاعدتا باید حذف لغو معافیت مالیاتی کتب کمک درسی رای می‌آورد ولی نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که این مصوبه به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون مصوبه را به شکلی اصلاح کند که به صحن مجلس بیاید و بتواند دو سوم آرا را از آن خود کند.

کوهیان با بیان اینکه مصوبه معافیت مالیاتی کتب کمک درسی به کمیسیون تلفیق رفته و کمیسیون اصلا نمی توانسته است برای چیزی که یکبار رای آورده پیشنهاد الحاقی بدهد، مطرح کرد: کمیسیون تلفیق یک پیشنهاد الحاقی مجدد بر مصوبه لغو معافیت مالیاتی کتب کمک درسی داده است و در این پیشنهاد از نظر اولیه خودش نیز عدول کرده چرا که در نظر سابق گفته بود کلیه فعالیت‌های هنری معافیت شان لغو می شود اما اکنون در پیشنهاد جدید فقط بخشی از فعالیت‌های هنری نظیر هنرپیشگان را برای پرداختن مالیات ذکر کرده است.

او ادامه داد: اینکه نظیر هنرپیشگان چه کسانی هستند خودش محل تفسیر است و قطعا مشکلاتی را برای قوه مجریه ایجاد خواهد کرد اما اکنون موضوع این است که کمیسیون تلفیق مصوبه را محدود و سپس تصویب کرده است حالا این مصوبه کمیسیون تلفیق باید مجددا به صحن مجلس بیاید و برای تصویب از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو سوم رای بیاورد و با این تفاسیر باید گفت چیزی هنوز تمام نشده است.

این تهیه کننده و فعال حقوقی سینما خاطرنشان کرد: از لحاظ قانون گذاری فکر می کنم کمیسیون تلفیق نمی توانسته مجددا وارد موضوع لغو معافیت مالیاتی هنرمندان شود چون در واقع فقط حذف آن یکبار در مجلس رای آورده و قطعی شده است اما اکنون که مجدد این پیشنهاد مطرح شده باید به تصویب دوسوم از نمایندگان مجلس برسد.

هنوز مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است

تهیه کننده مستند سینمایی «کوچه بیوک» بیان کرد: مشوش کردن ذهن هنرمندان آن هم در زمانی که هنوز مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب و قطعی نشده کاملا اشتباه است.

او افزود: تذکر هیات رییسه مجلس مبنی بر نیاز به رای دو سوم نمایندگان مجلس برای حذف معافیت های مالیاتی با توجه به اینکه قبلا در قانون مالیات های مستقیم بوده کاملا درست است و فکر می کنم اگر مصوبه جدید در صحن مجلس مطرح شود با توجه ویژه ای که نمایندگان در مصوبه قبلی به هنرمندان داشتند این مصوبه هم رای نخواهد آورد و به تصویب نهایی نخواهد رسید.

کوهیان اعلام کرد: البته باز هم تاکید می کنم معافیت مالیاتی صرف هنرمند بودن شامل حال کسی نمی‌شود، هنرمندان مثل بقیه مردم در حوزه های غیر از فعالیت‌شان مالیت می پردازند و فقط در مورد فعالیت هنری‌شان از پرداخت مالیات معاف هستند آن هم به دلیل اینکه فعالیت‌های هنری اصولا گردش مالی بسیار اندکی دارد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: شاید تنها چند نفر از بازیگران آن هم تعدادی زیر ۳۰ نفر درآمد آنچنانی داشته باشند که اکثر این درآمدهای بالا از فعالیت های هنری نیست بلکه از محل تبلیغات هست که مالیاتش را نیز می پردازند.

بازیگران نیز مالیات می پردازند

او بیان کرد: باید آگاهی سازی در این مورد انجام شود تا مردم فکر نکنند هنرمندان برای درآمدهای هنگفت خود مالیاتی پرداخت نمی کنند بلکه بازیگران نیز مالیات پرداخت می‌کنند. مردم باید این را بدانند که در مورد معافیت مالیاتی فعالیتهای هنری، اجحاف یا تبعیضی برای سایر آحاد رخ نداده است و باید برای فرهنگ و هنر این کشور تلاش کرد و دولت باید همچنان پشتیبان هنرمندان باشد.

مهدی کوهیان در پایان گفت: قانون مالیات های مستقیم با هدفی نوشته و تصویب شده و در این قانون تنها هنرمندان نیستند که از پرداخت مالیات معاف هستند بلکه موضوعات دیگری نیز از این معافیت بهره می برند و آن هم به منظور حمایت از مشاغل در معرض خطر و مشاغل نوپا است و امیدوارم این دلهره هنرمندان بزودی برطرف شود و در این روزهای پایان سال بدانند که می توانند یک عیدی خوب از مجلس بگیرند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است