چوب رهبری ارکسترها در دست هنرجویان آکادمی بنیاد رودکی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۹

چوب رهبری ارکسترها در دست هنرجویان آکادمی بنیاد رودکی

بنیاد رودکی گزارشی از حضور هنرجویانش آکادمی خود در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ارایه کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر سال ۱۴۰۰ میزبان برخی از هنرجویان مرکز آموزش هنری آکادمی رهبری ارکستر بنیاد رودکی بود که در دوره‌ها و سطوح مختلف آکادمی زیر نظر نصیر حیدریان، رهبر ارکستر و استاد دانشگاه گراتس اتریش حضور داشته‌اند.

شامگاه جمعه ۲۲ بهمن و در نخستین شب از جشنواره موسیقی فجر، چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران که قرار بود با رهبری نصیر حیدریان روی صحنه برود، به دلیل ابتلای وی به کرونا، به دست عرفان وکیلی ۳۳ ساله سپرده شد.

عرفان وکیلی آهنگساز و نوازنده ویولن تاکنون موفق به کسب جایزه‌هایی در رشته‌های آهنگسازی و نوازندگی شده است و سابقه نوازندگی با ارکستر سمفونیک تهران را در کارنامه هنری خود دارد. وی برگزیده‌ شورای عالی هنری بنیاد ملی نخبگان به عنوان آهنگساز جوان زیر ۳۰ سال است.

ارکستر «پارسوا» در شب دوم جشنواره با رهبری احمد مقدسی زاده روی صحنه رفت. احمد مقدسی زاده، نوازنده ویولن و پیانو، دارای کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران است.

در سومین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، ارکستر «نغمه باران» به روی صحنه رفت که رهبری این ارکستر را محمدرضا صفوی برعهده داشت. محمدرضا صفوی، نوازنده پیانو نیز کارشناسی ارشد آهنگسازی دانشگاه هنر تهران را دارد.

شامگاه دوشنبه ۲۵ بهمن، تالار رودکی میزبان ارکستر «چکاوک» به رهبری رضا شایسته بود. رضا شایسته بیشتر در زمینه موسیقی ایرانی فعالیت داشته است و از شاگردان هنرمندانی چون اسدالله ملک، وارطان ساهاکیان و نصیر حیدریان است که تاکنون با ارکستر «چکاوک» اجراهای متعددی را برگزار کرده است.

این هنرمندان جوان از دو سال گذشته در آکادمی رهبری ارکستر بنیاد رودکی حضور داشته‌اند و کماکان در این آکادمی تحت آموزش رهبری ارکستر زیر نظر نصیر حیدریان قرار دارند.

آکادمی رهبری ارکستر مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با حضور نصیر حیدریان و با هدف کشف و پرورش استعدادهای برتر هنری و آموزش نسل آینده رهبران و نوازندگان ارکسترهای کشور، آغاز کرد.

در این آکادمی، متقاضیان و علاقمندان طی ترم‌ها و دوره‌های متوالی به فراگیری مباحث تخصصی رشته رهبری ارکستر و بر اساس استانداردهای دانشگاه‌های معتبر پرداخته و منتخبین دوره‌ها تحت حمایت بنیاد رودکی قرار می‌گیرند.

در طول این دوره‌ها، هنرجویان در خصوص مباحثی همچون تکنیک‌ها و اصول رهبری ارکستر، آنالیز پارتیتور، پارتیتور نوازی روی پیانو و… تعلیم دیده و سپس تمرینات رهبری ارکستر ابتدا با پیانیست‌های جوان مرکز آموزش هنری و در ادامه با همراهی ارکستر آموزشی بنیاد رودکی برگزار می‌شود و در انتهای هر سطح، هنرجویان برگزیده پس از قبولی در آزمون اولیه، کنسرت و آزمون پایان سطح را به همراه این ارکستر تجربه می‌کنند.

در دوره اخیر آکادمی رهبری ارکستر، علاوه بر ارکستر آموزشی بنیاد رودکی، آنسامبل اپرای تهران نیز به سرپرستی هادی قضات با اجرای آریاهایی از موتسارت با این آکادمی، همکاری داشته است.

همچنین امکان ادامه دوره‌ها در ماه‌ها و سال‌های آتی برای قبول شدگان دوره‌های آکادمی و نیز هنرجویان و علاقه‌ مندان جدید این رشته هنری وجود دارد و مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی در کنار آکادمی رهبری ارکستر، تربیت آهنگسازان و نوازندگان را برای تقویت سطح کیفی موسیقی در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است