نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» افتتاح شد/ برگزاری به صورت سالانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۸

نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» افتتاح شد/ برگزاری به صورت سالانه

نخستین نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» در برج میلاد، ظهر دیروز سه شنبه 10 اسفند همزمان با عید مبعث رسول اکرم (ص) در برج میلاد افتتاح شد.

به گزارش صبا، نخستین نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی»، ظهر دیروز سه شنبه ۱۰ اسفند همزمان با عید مبعث رسول اکرم (ص) در برج میلاد افتتاح شد و با استقبال دوستداران موسیقی همراه شد.

نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» یا «سازشو» در حالی ساعت ۱۳ دهم اسفند مراسم افتتاحیه خود را برگزار کرد که از همان ابتدا با استقبال دوستداران موسیقی و برخی از چهره‌های موسیفی همراه شد.

شهرام صارمی نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی در حاشیه افتتاح این برنامه گفت: برپایی یک نمایشگاه ثابت و سالانه برای سازهای موسیقی، همواره دغدغه بسیاری از فعالین این حوزه بوده است. فضای این نمایشگاه بسیار مورد پسند من بود و به برگزار کنندگان آن هم پیشنهاد دادم حتما به صورت سالانه نسبت به برگزاری آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در حوزه نشر و کتاب رخ داده است و ناشران همیشه بهترین آثارشان را برای نمایشگاه کتاب در نظر می‌گیرند، حالا باید در بخش «ساز و آلات موسیقی» هم این رویه صورت بگیرد تا به رشد و همگانی شدن این صنعت کمک کند.

صارمی درباره فاصله گرفتن مخاطبان موسیقی نسل جدید با موسیقی اصیل ایرانی عنوان کرد: این سراشیبی متاسفانه سال‌هاست اتفاق افتاده و به نظرم به ضعف مدیریت کلان فرهنگی برمی‌گردد. سازهایی مثل هنگ درام، پیانو، گیتار و… در شبکه‌های ماهواره‌ای بارها و بارها نشان داده می‌شود و همین چند سال شاهد رونق و استقبال از آنها بوده‌ایم.

این پژوهشگر موسیقی ایرانی در پایان بیان کرد: سوال من این است که آیا ما یک بار در شبکه‌های داخلی کمانچه را معرفی کرده‌ایم که مخاطبان نسل جدید درباره گستردگی، ارزش و تاثیر این ساز در موسیقی ایرانی، اطلاعاتی داشته باشند؟ کمانچه استاد کیهان کلهر یا تار استاد حسین علیزاده همه جای دنیا شنیده و دیده‌اند ولی ما هنوز نمی‌توانیم به بزرگان موسیقی اصیل ایرانی در رسانه‌های رسمی و صداوسیما بپردازیم. پس قطعا باید شاهد گسست و فاصله گرفتن مخاطب نسل جدید از سازها و موسیقی اصیل ایرانی باشیم.

هادی منتظری نوازنده پیشکسوت و عضو قدیمی گروه «شیدا»، دیگر مهمان روز افتتاحیه نخستین نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» در برج میلاد بود.

منتظری نیز درباره تاثیر عمومیت هنر در تلطیف فضاهای اجتماعی معتقد است: از دید من هنر و موسیقی به شدت در مدیریت جریان‌های اجتماعی و تلطیف فضای عمومی کارساز است و این رویه در جوامع پیشرفته در صدر برنامه ریزی‌های کلان مدیریتی مدنظر قرار می‌گیرد. دیدن چنین نمایشگاهی در قلب تهران به هر حال تجربه جدید و جالبی بوده که توانسته مورد استقبال عموم قرار بگیرد و همین موضوع از دید من بسیار حائض اهمیت است که موسیقی و ساز در معرض دید عموم قرار گرفته و دیگر یک کالای لوکس برای قشر مرفه نیست.

محمدباقر مروی مدیر مرکز فرهنگی هنری «هفتا» نیز ضمن قدردانی از همکاری شهرداری تهران و مراجع تصمیم گیرنده برای برگزاری این نمایشگاه، از تلاش‌های جدی برای برگزاری سالانه این نمایشگاه خبر داد.

مصطفی راغب، حامد حسین زادگان، امین قیاسی، آشور مرادیان، نیما جوان، نوید اسکندر و… از جمله هنرمندان و نوازندگانی بودند که در روز نخست این نمایشگاه از آن دیدن کردند.

نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی ایرانی» با حمایت مجموعه فرهنگی هنری «هفتا» ۱۰ الی ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ در برج میلاد برگزار می‌شود. ساعات بازدید از ۱۲ تا ۲۱ هر روز (۱۰ تا ۱۴ اسفند) در نظر گرفته شده است.

مهدی فهار دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» است و حضور و بازدید برای کلیه علاقه‌مندان در این نمایشگاه آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است